„Tirul” de declaraţii privind conflictul transnistrean, produs săptămâna trecută cu participarea majorităţii actorilor implicaţi în procesul de negocieri, denotă serioase sincronizări, repoziţionări şi regrupări în cadrul formatului „5 + 2”. Acestea merită să fie luate în calcul pentru a înţelege la ce ne putem aştepta în procesul de soluţionare a diferendului.
Sincronizări
Declaraţiile semnate de Rusia – Ucraina, Uniunea Europeană şi Republica Moldova au apărut, practic, în aceeaşi zi de luni 17 mai, cu interval de câteva ore. Chiar dacă, oficial, Chişinăul şi-a expus poziţia marţi dimineaţă, deja luni seara, la cam o oră de la publicarea declaraţiei Medvedev – Ianukovici, înalţi reprezentanţi din arca guvernamentală a ţării comentau, atent, documentul, în cadrul unei emisiuni televizate. Această sincronizare, aproape perfectă în timp, demonstrează clar câteva lucruri:
1. S-au copt premizele interne, dar mai ales, externe, pentru reluarea negocierilor oficiale în formatul „5 + 2”, după un interval de mai mulţi ani de întrerupere. Ne putem aştepta că la întrevederea neoficială a participanţilor la negocieri de la Astana, sub egida preşedinţiei kazahe a OSCE-ului, care începe astăzi, 24 mai, poate fi anunţată o dată destul de apropiată a reluării procesului oficial;
2. Toţi actorii implicaţi în procesul de negocieri (Chişinăul şi Tiraspolul ca părţi care au de pus ceva la punct, Federaţia Rusă, Ucraina şi OSCE, în calitate de mediatori şi garanţi, UE şi SUA în calitate de observatori), fie şi-au formulat public poziţiile cu care revin la masa de tratative, fie acestea pot fi uşor deduse, cum ar fi cazul SUA şi al Tiraspolului, OSCE urmând să şi-o expună, după toate probabilităţile, în câteva zile sau ore. Anumite accente în poziţiile respective sunt schimbate, urmând ca timpul să arate în ce măsură aceste schimbări sunt benefice procesului de negocieri;
3. Chişinăului îi revine un merit aparte, ne mai înregistrat până acum în diplomaţia moldovenească, în sincronizarea luării de poziţie a principalelor actori, în fond, în contrabalansarea poziţiilor acestora. Este cazul să amintim aici turneul viceprim- ministrului responsabil de reintegrare, Victor Osipov, la Bruxelles, Moscova, Washington şi Kiev. Ceva mai devreme o formă similară de turneu diplomatic a utilizat viceministrul de externe Andrei Popov, care a făcut în câteva rânduri naveta Moscova-Kiev-Bucureşti. O ultimă mişcare în acest sens a făcut-o, pe 15 mai, premierul Vlad Filat care a înaintat Comisarului european pentru extindere şi politică europeană de vecinătate Stefan Fule, aflat la Chişinău, un Aide Memoire cu privire la sporirea rolului UE la procesul de reglementare a conflictului transnistrean. Acesta a servit drept argument şi pretext, dacă vreţi, pentru Declaraţia semnată de Înaltul reprezentant al UE pentru afaceri externe şi politică de securitate, vicepreşedinte al Comisiei Europene, Catherine Ashton, apărută în termen record ca să coincidă cu data apariţiei declataţiei Medvedev-Ianukovici.
Mai degrabă, anume această sincronizare, a stârnit nemulţumirea Federaţiei Ruse, chiar iritarea care răzbate din comentariul Ministerului rus de externe, publicat peste două zile, privind reacţia Guvernului moldovean pe marginea Declaraţiei Medvedev – Ianukovici. Elefantul s-a răstit niţel la căţelul din fabulă, că doar nu era să se răstească direct la alt Elefant.
Repoziţionări
Poziiţia Uniunii Europene înseamnă, de fapt, disponibilitatea de a da curs invitaţiei autorităţilor moldovene privind activizarea rolului în procesul de reglementare transnistreană. Este o poziţie anunţată în premieră, poate de aceea că pentru prima dată i s-a solicitat prompt şi tranşant acest lucru. UE nu pune condiţii prealabile pentru reluarea „fără întârziere” a negocierilor oficiale în formatul „5 + 2”, găseşte de cuviinţă să confirme respectul „în totalitate” pentru „principiile fundamentale de suveranitate şi integritate teritorială a Republicii Moldova”. UE afirmă că este determinată în acţiuni de soluţiile pe care le propune Guvernul moldovean, apreciind în acest fel respectivele soluţii. Se pare că Declaraţia „Catherine Ashton” nu lasă loc pentru interpretări evazive, nu ascunde capcane şi stânci subacvatice. Esenţa apariţiei ei constă în însăşi apariţie şi încă foarte „la timp” .
Federaţia Rusă şi Ucraina, care de acum înainte îşi declară o poziţie comună, îşi reconfirmă şi ele respectul pentru suveranitatea şi integritatea teritorială a Moldovei. Ele fac un pas înainte privind transformarea actualei operaţiuni de pacificare în una internaţională sub egida OSCE „în contextul” şi nu „după” reglementarea politică a diferendului, cu care se opera anterior.
Nuanţe noi conţine şi poziţia celor două ţări privind spaţiul „unic” şi nu „comun” juridic, economic şi de apărare, cu care urmează să culmineze procesul de soluţionare a conflictului.
În acelaşi timp, cele două ţări garant, plasează şi anumite „mine” în textul Declaraţiei, pe care le-a developat chiar ministerul rus de externe la doar două zile de la apariţia documentului. În Comentariul citat mai sus, ministerul critică Chişinăul pentru dorinţa „de a se conveni dintr-o dată şi despre tot”, lăsând să se înţeleagă că Rusia nu va accepta în viitorul previzibil nici retragerea propriului contingent militar şi a muniţiilor sale din regiunea transnistreană a Moldovei, respectiv, nu poate fi vorba despre paşi practici privind transformarea misiunii militare de pacificare, în care Rusia deţine rolul central, în una internaţională, în care rolul Rusiei va fi diminuat mult. Se pare că douăzeci de ani de conflict nu li se par unor ţări garant şi mediatori un termen prea mare şi ar fi gata să garanteze şi să medieze măcar cam pe atâta.
O altă „mină” dezgolită ţine de statutul cu drepturi egale în negocieri pe care Rusia (şi Ucraina) îl cer pentru autorităţile secesioniste transnistrene. Ruşii avertizeaza că Chişinăul urmează să discute cu Tiraspolul „de la egal la egal” şi să nu încerce să exercite presiuni asupra „oponentului”. O astfel de cerinţă este firească pentru autorităţile transnistrene care operează cu termeni gen „conflictul moldo-transnistrean”, pretinzând că reprezintă un alt stat şi nu o parte a Republicii Moldova. Dar este foarte nefirească pentru două ţări mediatori şi garanţi, care declară că respectă principiile fundamentale de suveranitate şi integritate a Moldovei. Or, în esenţă, regimul transnistrean violează de douăzeci de ani aceste principii fundamentale, în mare parte, pe banii contribuabililor ruşi.
Pe propriii violatori ai suveranităţii şi integrităţii ţării, cum ar fi cazul separatiştilor ceceni, dar nu numai, autorităţile ruse nu-i menajează atât de mult. Politica rusă în raport cu ei a fost formulată de Vladimir Putin încă în primul său mandat prezindenţial. „Mochity v sartire” este esenţa politicii şi practicii ruse în raport cu propriii separatişti, care în traducere din rusă ar însemna „exterminaţi în veceu” sau, poate, „diluaţi în acid şi scurşi în canalizare”, cum se afirmă că traducea uneori în practică acest mesaj regimul stalinist. Nu este deloc un apel de preluare a unor practici sinistre, este un apel la simţul măsurii în aplicarea dublelor standarde.
Guvernul moldovean a demonstrat prin Declaraţia din 18 mai o repoziţionare spre UE, fiind, practic, forţat spre aceasta de repoziţionările unor parteneri de negocieri. Astfel, Chişinăul oficial „apreciază sprijinul ferm al UE pentru soluţionarea problemei transnistrene”, dar „a luat act şi de Declarţia comună a preşedinţilor FR şi Ucrainei, prin care este exprimată voinţa păolitică de a contribui...”. Textul Declaraţiei conţine testul de bază pentru „sinceritatea partenerilor internaţionali”, prin care este controlată disponibilitatea acestora pentru acceptarea misiunii civile multinaţionale cu mandat internaţional şi „diminuarea factorului militar în regiune, inclusiv prin retragerea completă a muniţiilor care aparţin Federaţiei Ruse şi a contingentului militar ce asigură paza acestora”.
De fapt, Chişinăul testează dacă partenerii sunt sinceri şi în respectarea principiilor fundamentale de suveranitate şi integritate a Republicii Moldova, dar şi a neutralităţii ei constituţionale, spre care o îndeamnă Declaraţia ruso-ucraineană. Declaraţia face aluzie la o presupusă orientare a Moldovei spre NATO, ignorând faptul real al prezenţei militare ruseşti pe teritoriul ţării contrar voinţei acesteia şi contrar principiului constituţional al neutralităţii. Federaţia Rusă a întâlnit cu zeflemea şi iritare propunerea Guvernului de la Chişinău de a lansa consultări operative în aceste probleme. Este aceasta şi poziţia Ucrainei?
Regrupări
Prin Declaraţia Medvedev – Ianukovici, Ucraina a făcut grup comun cu Federaţia Rusă, îndepărtându-se de poziţia Republicii Moldova, de interesele naţionale ale acesteia. Este de presupus că de acum înainte aceste două ţări garant vor garanta împreună Tiraspolului statutul de partener egal în procesul de negocieri în accepţia de până acum. Trebuie să înţelegem că anume acest statut nu-i permite Moscovei să-şi retragă trupele şi muniţiile din Moldova: „vedeţi dumneavoastră, se împotriveşte regimul de la Tiraspol, iar acesta este un partener cu drepturi egale în negocieri”.
Evident, actualii politicieni ucraineni cred sincer că o fac în numele propriilor interese naţionale şi este dreptul lor să creadă aşa. Ucraina a obţinut deja un preţ mai mic la gazele ruseşti. Posibil, Rusia i-a promis să ţină în frâu poftele centrifuge ale unor grupări politice de orientare pro-rusă din Krimeia. S-ar putea ca Rusia să vrea şi să poată să se ţină de cuvânt în anumite conjuncturi geopolitice. Dar, odată intrat în manualele de istorie, modelul transnistrean de separatism, va putea fi reanimat oricând şi oriunde. Dar, la sigur că nu vine bine la interesele naţionale ale Ucrainei un regim separatist sub coaste transnistrene şi un conflict îngeţat pentru încă mulţi ani sau poate decenii înainte. Fiecare în parte îşi trage foloasele, dar şi suportă consecinţele. Oricum, aritmetica negocierilor care până acum era cunoscută sub formula simplă de „5 + 2” , de acum înainte va arăta în felul următor „4 + 3” sau „3 + 1 + 3”. Oricum, şi în cazul acesta rămâne valabilă regula matematicii că de la schimbarea termenilor suma nu se schimbă.
Perspective
Astfel, se pare că negocierile oficiale în formatul „5 + 2” vor fi reluate cât de curând, dar nu ne putem aştepta la soluţionarea conflictului transnistrean într-un viitor previzibil. O parte dintre actorii internaţionali implicaţi în proces se arată şi mai interesaţi ca până acum de menţinerea acestuia în formă „îngheţată”. Acest statut nu are şanse prea mari să se înceapă a schimba mai devreme decât 1-2 cicluri politice în Rusia şi Ucraina, iar aceasta ar putea însemna încă 15-20 de ani de acum înainte.
Ceea ce a obţinut Chişinăul ca rezultat al eforturilor sale din ultimul timp, este că situaţia nu va fi mai rea. Într-un fel, negocierile în formatul „5+2” tind să reediteze situaţia din Comisia Unificată de Control. Comisia este responsabilă de situaţia din Zona de Securitate, dar funcţiile ei sunt limitate la soluţionarea unor incidente concrete şi nu presupun implicarea în depăşirea situaţiei politice. Chiar dacă este aşa, autorităţilor de la Chişinău, actualele şi viitoarele, nu le rămâne decât să-şi ducă „crucea” diplomatică şi politică pentru apropierea malurilor Nistrului şi a oamenilor de pe aceste maluri, pentru îmbunătăţirea vieţii lor. Şi acesta va fi unicul argument în favoarea reintegrării ţării, care nu ţine întru totul de conjunctura geopolitică.
Valeriu Vasilică, Info-Prim Neo
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I