Frica de nota pe care o vor lua la examene, urmată de grija de a face alegerea corectă la liceu sau facultate sunt îngrijorările multor tineri care se află pe final de an școlar şi urmează să treacă într-o nouă etapă din viața lor. În cadrul unei sesiuni live organizate de Ministerul Educației Culturii și Cercetării, în colaborare cu Fondul ONU pentru Populație, psihologul Sergiu Toma a venit cu recomandări pentru tineri, cum să se adapteze mai ușor la tranziții, inclusiv atunci când e vorba de admiterea la liceu sau la facultate, transmite IPN.
„Mintea noastră este învăţată aşa: orice lucru nou, necunoscut pentru tine, trebuie să te alarmeze într-un fel sau altul, adică el trebuie să pună nişte întrebări în mintea ta în aşa fel, încât să fii cât de mult posibil pregătit”, a explicat psihologul. Sergiu Toma a precizat că etapa de trecere de la o treaptă la alta este însoţită şi de curaj, dar şi de emoţii de frică de ceea ce este necunoscut, neclar. Deseori, elevii se confruntă cu frica „ce vor zice ceilalţi dacă...”. Alţii merg la liceu sau la facultate pentru părinţi, pentru cei dragi. În acest caz, pentru tineri nu este atât de importantă nota, cât reacţia celor dragi, care le transmit diferite aşteptări. Psihologul spune că în ceea ce priveşte admiterea la facultate, părinţii pot doar să le sugereze copiilor o opțiune, nu să o impună.
Sergiu Toma a precizat că emoţia de frică de ceea ce nu ştii că te asteaptă este una adecvată şi a sugerat elevilor, ca să le fie mai uşor să treacă peste aceste stări, să se intereseze cât de mult posibil despre ceea e urmează să se întâmple. Orice situaţie necunoscută este o oportunitate de a descoperi ceva nou.
Psihologul a menţionat că a avea curaj nu înseamna neapărat absenţa fricii. În perioada de tranziţie, elevii trebuie să încerce sa-şi cunoască fricile, să intre în contact cu ele. „Fricile sunt îngrijorări, nu lucruri obiective”, a spus acesta.
Pentru a-şi clarifica dorinţele şi ce trebuie să ia cu ei din etapa precedentă, elevilor le-a fost propusă tehnica „Paşaportul absolventului”. În patru pagini, elevul, absolventul, îndică pe prima pagină numele, etapa la care se află şi o imagine, în ce-a de-a doua, scrie lista de lucruri pe care le-a obţinut în etapa respectivă, în a treia, cu aspecte observate de ceilalţi, completează persoanele din anturajul lui şi în ce-a de-a patra pagină absolventul scrie planurile de viiitor. Potrivit psihologului, tehnica respectivă ajută ca absolventul să-şi folosească trecutul pentru a-şi putea programa viitorul apropiat.
Romana Vasilachi, elevă în ultimul an la liceu, şi-a exprimat îngrijorarea în legătură cu faptul cum o să se integreză în colectivul nou când va fi admisă la facultate. Psihologul i-a sugerat ca, odată cu trecerea într-o etapă nouă, să nu o privească ca pe o despărţire de cea veche. Prieteniile nu trebuie întrerupte. „Prietenii noi se fac mai uşor când eşti pasionat de ceva, pasiuni care trebuie să coincide cu pasiunile prietenilor noştri”, a mai spus Sergiu Toma.
O altă preocupare a elevei de liceu a fost cum să se adapteze tinerii care nu vor, dar sunt impuşi să meargă la facultate. Aici, psihologul a recomandat ca elevul să discute cu cineva neinteresat, sa-i asculte argumentele, poziţia. O altă sugestie a fost să meargă la părinţi şi să-i întrebe direct de ce insistă sa facă un lucru chiar dacă nu vrea.
Psihologul le recomandă absolvenților să fie cât se poate de încrezători în posibilitățile lor, să fie pregătiţi la modul practic şi să fie bine informaţi.