Serviciile de acces la Internet mobil şi la Internet fix au continuat în 2016 să fie cele mai dinamice pieţe în sectorul comunicațiilor electronice. Potrivit unui raport publicat, astăzi, pe pagina web a Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI), volumul total al vânzărilor pe cele două pieţe a sporit, faţă de anul 2015, cu 12% și a depășit pragul de 1,8 mlrd lei, ceea ce constituie 27% din valoarea totală a pieței de comunicații electronice, transmite IPN.
Numărul utilizatorilor de Internet mobil în bandă largă (în baza tehnologiilor 3G, 4G și prin acces dedicat) a crescut cu 30% și a însumat mai bine de 1 milion 893,5 mii de clienți, iar al celor de Internet fix a crescut cu 4,3% și a totalizat peste 557,4 mii. În consecință, rata de penetrare a serviciilor de Internet mobil, raportată la 100 de locuitori, a ajuns la 54%, iar cea a serviciilor de Internet fix – la 15,7%.
Creșterea vânzărilor pe pieţele de Internet mobil și de Internet fix, precum și a veniturilor din alte activități în domeniul comunicațiilor electronice (+14,5%) s-a produs pe fundalul unei diminuări accentuate a volumelor de vânzări pe celelalte trei piețe: telefonie mobilă, telefonie fixă, difuzare și retransmisie a programelor audiovizuale.
După o perioadă de stagnare de câțiva ani, vânzările pe piaţa de telefonie mobilă au scăzut în 2016, față de anul 2015, cu 4,4% și au totalizat 3,4 mlrd lei, iar cele de pe piaţa de telefonie fixă, care se află în declin de zece ani, s-au micșorat cu 14% şi au constituit 876 mln lei. Volumul vânzărilor pe piața serviciilor de difuzare şi retransmisie a programelor audiovizuale s-au diminuat cu 18,9% şi au alcătuit 297 mln lei.
ANRCETI notează că recesiunea telefoniei fixe și a telefoniei mobile este determinate de schimbarea preferințelor de consum al utilizatorilor de servicii voce de la telefonia fixă la telefonia mobilă și de la telefonia mobilă la servicii alternative de comunicare prin rețeaua Internet care sunt mai ieftine sau se oferă gratuit (aplicaţii OTT: Skype, Viber, WhatsApp etc.).
Specialiștii ANRCETI consideră că această tendință, care se atestă și pe piețele de telefonie din țările europene, va fi mai pronunțată în anii următori, când majoritatea consumatorilor vor utiliza serviciile de comunicații mobile prin intermediul telefoanelor inteligente (smartphone).
Volumul total al vânzărilor în sectorul comunicaţiilor electronice s-a coborât la 6,7 mlrd lei.