La Chişinău a fost inaugurat primul Centru de Apel al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, care va oferi servicii cu profil consular. Acesta este destinat mai mult concetăţenilor noştri aflaţi în străinatate, care vor beneficia de o comunicare directă cu autorităţile din Republica Moldova, transmite Info-Prim Neo.
Aflat la deschiderea centrului, ministrul de externe şi integrare europeană, Iurie Leancă, a subliniat că lansarea acestui centru a devenit demult „o necesitate imperioasă”. „Vizitele noastre peste hotare, întâlnirile cu diaspora moldovenească ne-au convins că nu există o comunicare dintre stat şi cetăţenii noştri aflaţi peste hotare”, a spus ministrul. (...) Exodul masiv al conaţionalilor noştri în afara ţării ne obligă să deschidem acest centru pentru a le ajuta în soluţionarea problemelor consulare”, a menţionat Leancă.
La Centrul de Apel cetăţenii moldoveni vor primi răspunsuri competente şi operative la orice întrebare din domeniul consular. Operatorii Centrului nu vor putea rezolva problema consulară în sine, ci doar vor intermedia soluţionarea ei, vor explica ce şi cum trebuie de făcut pentru a găsi soluţia potrivită. În cazuri speciale, operatorii Centrului vor lua legătura cu un angajat al Departamentului Afaceri Consulare care va prelua cazul solicitantului.
Centrul de Apel se află pe strada Alşexei Mateevici, 80 şi lucrează de luni până vineri de la ora 8.00 până la 17.00. Aici cetăţenii vor putea afla cum se obţin titlurile de călătorie, vizele, ce acte trebuie perfectate, cât costă acestea, informaţie privind legalizarea documentelor, transcrierea actelor de identitate, statele unde se poate călători fără vize, condiţiile în care se poate obţine cetăţenia Moldovei, datele de contact ale misiunilor diplomatice ale Moldovei şi programul de lucru.
Pentru orice informaţie se poate suna gratuit de pe teritoriul R. Moldova la 080090990. La numărul de telefon +373 22 690990 pot apela cetăţenii aflaţi în afara ţării. Apelul este taxat cu tarif standard pentru ţara din care se efectuează apelul. Solicitări se primesc şi la adresa electronică callcenter@mfa.md.
Centrul de Apel a fost creat în cadrul proiectului “Consolidarea Capacitaţilor Instituţionale ale Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene”, implementat de către Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) Moldova, cu sprijinul financiar al Ministerului Regal al Afacerilor Externe al Norvegiei şi al Agenţiei Turceşti pentru Colaborare şi Dezvoltare Internaţională (TIKA).
Deşi Norvegia a contribuit esenţial la deschiderea Centrului, Regatul norvegian nu dispune de astfel de centru ci doar planifică să-l deschidă.
Secretarul de stat al Norvegiei, Elisabeth Walaas, prezentă la inaugurarea centrului, a spus că a participat la acest proiect deoarece Moldova are nevoie de un astfel de centru mai mult decât ţara sa.
„Cu părere de rău, un număr foarte mare al cetăţenilor moldoveni se află în străinătate. Pentru a-i ajuta să se afle în siguranţă peste hotare, să nu suporte cheltuieli mari pentru perfectarea actelor necesare şi pentru o comunicare mai bună cu autorităţile statale, am considerat acest proiect o prioritate şi am decis să-l implementăm mai întâi în Republica Moldova. În Norvegia abia se lucrează la acest proiect”, a explicat Elisabeth Walaas.