În Republica Moldova nu există o asociație națională care ar promova interesele legitime și ar contribui la extinderea participării părinților în guvernarea instituțiilor de învățământ. Astăzi există asociații doar la nivel de școli, însă acestea uneori se dedică doar colectărilor de bani, în loc să aibă ca misiune principală comunicarea cu școala și transmiterea doleanțelor părinților către administrațiile școlare. De această părere este Anatol Gremalschi, unul dintre autorii studiului „Participarea părinților și a reprezentanților comunităților în guvernarea învățământului general”, realizat de către Institutul de Politici Publice, în parteneriat cu Centrul de Investigații Sociologice și Marketing „CBS-AXA”.
„Sunt ferm convins că Ministerul Educației vrea să discute cu părinții. La nivel național, reprezentativ, cu cine discută? De aceea, am îndemna toți părinții să se gândească la o astfel de asociație de nivel național. Ele există în toate țările cu tradiții în educație. În Franța, părintele, imediat cum își duce copilul la școală, devine membru al asociației părinților, prin lege”, a declarat Anatol Gremalschi într-o conferință de presă la IPN.
Potrivit studiului, cel mai des interacțiunea dintre școală și părinți se reduce la invitarea părinților la ședințe. 89% dintre părinți au declarat că au mers la astfel de ședințe. Circa 56% dintre părinți au fost invitați să ajute la activitățile de întreținere și îmbunătățire a infrastructurii școlii sau să contribuie cu bani. O altă constatare a cercetării este că în majoritatea cazurilor administrațiile școlare nu discută cu părinții aspectele ce țin de nivelul de calificare al cadrelor didactice (68%) sau despre respectarea de către cadrele didactice a eticii pedagogice (66%). Puțin se discută și despre alegerea disciplinelor opționale (49%) sau despre modul în care urmează să se cheltuie banii școlii (48%).
Autorii studiului opinează că neimplicarea părinților în abordarea problemelor importante pentru ei duce la scăderea activismului acestora. Potrivit sondajului, 60% dintre părinți au declarat că ei niciodată nu au încercat să influențeze în vreun fel deciziile care se iau în școală. Circa 53% din părinți consideră că propunerile și opiniile exprimate de ei influențează într-o măsură mică sau foarte mică deciziile luate de școală
La sondaj a participat populația adultă (18 ani și peste), cu statut de îngrijitor al cel puțin unui copil care frecventează o instituție de învățământ primar, gimnazial sau liceal. Sondajul a fost efectuat pe un eșantion de 516 respondenți, iar marja de eroare a sondajului constituie ± 4,3%.