Şcoala de vară moldo-germană, ediţia a şaptea

COMUNICAT DE PRESĂ

Moldova-Institut Leipzig, împreună cu Facultatea de Istorie şi Filozofie de la Universitatea de Stat din Moldova (USM), Casa Limbii Române „Nichita Stănescu” (CLR), în colaborare cu Serviciul German de Schimb Academic (DAAD), organizează pentru un grup de studenţi şi doctoranzi din Germania în perioada 24 august – 14 septembrie 2015 la Chişinău cea de-a 7-a ediţie a şcolii de vară cu genericul: Parcursul european – provocări şi oportunităţi pentru Republica Moldova şi pentru vecinii săi.

Deschiderea oficială a şcolii de vară va avea loc în data de 25 august 2015, ora 9:00, la Casa Limbii Române „Nichita Stănescu” (str. M. Kogălniceanu 90).

Vor adresa cuvinte de salut: Alexandru Bantoş, Director CLR; Igor  Şarov, Viceministru al Culturii; Excelenţa Sa Ulrike Maria Knotz, Ambasadoarea Republicii Federale Germania în Moldova; Vasile Dumbravă, Vicepreşedintele Moldova Institut Leipzig e.V.

Programul şcolii de vară include un curs intensiv de română, organizat la Casa Limbii Române „Nichita Stănescu”, avându-i în calitate de coordonatori pe Violeta Crudu şi pe Alexei Axan.

De asemenea, participanţii vor avea o serie de întâlniri cu reprezentanţii diferitor instituţii guvernamentale şi organizaţii ale societăţii civile, menite să-i familiarizeze cu aspecte din istorie, situaţia social-politică, precum şi relaţiile Republicii Moldova cu ţările din regiune.

Vor fi prezentate comunicări, dezbaterile având o vastă tematică, printre care:
1) Moldova în componenţa imperiului rus: guvernămîntul Basarabia.
2) Moldova în componenţa Regatului Român – al doilea Razboi Mondial – perioada sovietică – perioada de la declararea Independenţei până în prezent
3) Republica Moldova între UE şi Rusia: şanse, aşteptări, iluzii
4) Cooperarea moldo-germană. Politică, economie şi cultură
5) Conflictele din Transnistria şi Ucraina. Poziţia Republicii Moldova
6) Republica Moldova după ratificarea Acordului de Asociere cu UE
7) Cooperarea moldo-română în contextul integrării europene
8) Acordul de Asociere cu UE, posibilităţi şi limite
9) Apropierea Republicii Moldova de UE. Cum înţelege populaţia acest parcurs?
10) Rolul Curţii Constituţionale în protecţia valorilor statului de drept
11) Drepturile grupurilor marginalizate
12) Rolul organizaţilor europene la consolidarea statului de drept în Republica Moldova
13) Realităţi şi invenţii despre încălcarea drepturilor minorităţilor
14) Mobilitate echitabilă. Combaterea exploatării şi traficului de persoane
15) Migraţia forţei de muncă şi fenomenul „brain drain“, o provocare pentru societate
16) Implementarea standardelor UE în domeniul învăţământului
17) Perspective pentru dezvoltarea Autonomiei Găgăuziei

În cadrul şcolii de vară studenţii şi doctoranzii germani vor avea prilejul să interacţioneze cu reprezentanţi ai instituţiilor de stat şi internaţionale: Alexandru Tănase, Preşedintele Curţii Constituţionale din Republica Moldova; Igor Şarov, Viceministru al Culturii; Irina Vlah, Başcanul Găgăuziei; Igor Corman, Preşedinte al Forumului Moldo-German; Wicher Slagter, Şeful secţiei Politică şi Economie a Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova; Ulrike Maria Knotz, Ambasadoarea Republicii Federale Germania în Moldova, Martin Sieg, Referent pentru politica externă şi de securitate în Bundestag ş.a.

Participanţii la şcoala de vară vor beneficia de câteva excursii memorabile: prin Chişinău, la Iaşi, la Bender şi Tiraspol, la Orheiul Vechi şi la Saharna, la Comrat şi la Odesa.

Şcoala de vară moldo-germană este sprijinită financiar de Ministerul Federal pentru Educaţie şi Cercetare (BMBF) în cadrul programului "go east - Sommerschulen" al Serviciului German de Schimb Academic (DAAD) şi a fost iniţiată de către preşedintele Moldova-Institut Leipzig, profesorul şi academicianul Klaus Bochmann în anul 2009, cu scopul de a crea o punte de legătură între tinerii din ambele ţări şi de a spori interesul studenţilor şi doctoranzilor din Germania pentru Republica Moldova şi pentru limba română.

Cei 16 participanţi sunt licenţiaţi în ştiinţe politice şi administrative, studii culturale, ştiinţe sociale, istorie etc., având motivaţii dintre cele mai diverse pentru a participa la şcoala de vară: învăţarea românei pentru a putea să comunice cu purtătorii acestei limbi, inclusiv ca ulterior să-şi continue studiile în România prin intermediul programului Erasmus (e de remarcat faptul că, pe lângă germană, fiecare participant mai cunoaşte de la 2 la 7 limbi: engleza, franceza, italiana, spaniola, olandeza, rusa, ucraineana, poloneza, sârba, ceha, horvata, araba, turca), documentarea şi acumularea materialului pentru tezele de licenţă, cunoaşterea realităţilor din Republica Moldova, aprofundarea cunoştinţelor referitoare la procesul de apropiere a Republicii Moldova de Uniunea Europeană, moştenirea istorică şi culturală, problema identitară şi a limbii vorbite, situaţia minorităţilor naţionale şi sociale ş.a.

Interesul particular pentru Republica Moldova ca ţară vecină a Uniunii Europene este generat de complexitatea procesului de integrare europeană, inclusiv de aspectele privitoare la dezvoltarea economică sau respectarea drepturilor omului ca valori europene.

Ulterior, prin activităţile lor, participanţii vor putea contribui la aprofundarea dialogului moldo-german, dezideratul principal al şcolii de vară fiind dezvoltarea unei reţele de multiplicatori în rândul comunităţilor academice germane şi moldoveneşti.

Moldova Institut Leipzig

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.