Analiză IPN: O analiză IPN, publicată acum două săptămâni, îl prezenta pe candidatul de atunci la funcţia de prim-ministru, Iurie Leancă, premierul în exerciţiu, ca fiind unul din simbolurile relevante ale continuării cursului european al ţării, respectiv, demn, posibil şi necesar de votat de către aproape toate fracţiunile parlamentare. Dar nu a fost să fie, pentru că Guvernul Leancă 2 nu a fost învestit. În ce măsură dispariţia sau trecerea pe planul doi a unui asemenea simbol denotă apariţia unui grad mai sporit de pericol pentru însăşi euro-integrare? Care sunt motivele reale ale unui asemenea pericol şi ce soluţii le-au mai rămas partidelor care se auto-întitulează „pro-europene” pentru diminuarea sau anihilarea acestui pericol?
---
Motive superficiale şi profunde
Unul din motivele crizei politice actuale, care se şi aprofundează vertiginos şi nu doar sub aspect politic, a fost formulat tranşant de către ex- deja candidatul desemnat Iurie Leancă, imediat după nevotarea sa în Parlament. Un guvern minoritar nu este o soluţie, pentru că nu are un sprijin parlamentar majoritar, a spus el, precizând chiar atunci că, personal, nu va vota un astfel de guvern în calitate de deputat PLDM. Reuşita guvernării, respectiv, a integrării europene, a mai precizat el, depinde nu atât de numele premierului, cât de calitatea şi siguranţa sprijinului pe care o are Guvernul în Parlament, inclusiv în promovarea reformelor şi a cursului de integrare europeană.
Totuşi, această constatare ţine mai degrabă de anumite efecte, iar motivele reale ale acestora, se află, în mare parte, undeva mai la subsol.
Printre cele de suprafaţă, evidente, sunt capacitatea joasă a clasei politice, în particular, a liderilor partidelor pro-europene de a negocia, de a face compromisuri şi a deosebi lucrurile esenţiale de cele secundare, pe cele de interes general de cele de interes particular, personal sau de grup. Sau, dacă şi au, teoretic, această capacitate, nu au voinţa politică necesară de a o aplica. În calitate de element şi gen de manifestare a deficitului de capacitate şi voinţă politică serveşte atmosfera de totală netransparenţă în care au avut loc aşa-zisele „negocieri” care s-au soldat cu un eşec la fel de total. Toţi liderii respectivelor partide au acceptat şi s-au complăcut în acest stil de comunicare între ei şi cu societatea şi în acest sens responsabilitatea este a tuturor.
Păcat că niciunuia dintre ei nici măcar instinctul autoconservării politice nu i-a sugerat că transparentizarea negocierilor i-ar aduce beneficii atât în raport cu partenerii de dialog, cât şi în faţa societăţii. Totuşi, PLDM şi liderul acestuia, Vlad Filat, trebuie să-şi asume o responsabilitate mai mare pentru acest „păcat”, pe motiv că negocierile s-au asociat într-o măsură mai mare cu imaginea celor care, în baza unui număr mai mare de mandate, au manifestat iniţiativa în organizarea „negocierilor” şi au oferit propriul sediu, mediatizat pe larg de televiziuni ca fundal al unor eşecuri şi dezamăgiri generale.
Regretul PLDM ar trebui să fie cu atât mai mare, cu cât rezultatele negative ale negocierilor au fost dictate în special de neînţelegerile dintre PL şi PDM. Credul sau ambiţios, Vlad Filat şi-a asumat o imagine străină. Aşa cum, ulterior, şi-a asumat s-au i-au asumat responsabilitatea pentru neformarea coaliţiei pro-europene de guvernământ, înlocuindu-se această neformare cu numele unui sau altui candidat la funcţia de prim-ministru pe care PLDM a fost obligat să-l prezinte, dacă nu şi-a dorit alegeri anticipate.
Motive declarate…
Până la urmă, punctele de divergenţă anunţate care au făcut imposibilă crearea coaliţiei pro-europene în format PLDM-PDM-PL, au fost câteva:
1. Poziţia faţă de partajarea funcţiei de preşedinte al ţării;
2. Poziţia faţă de modul de numire a procurorului general;
3. Poziţia faţă de statutul de neutralitate a Republicii Moldova şi perspectiva aderării la NATO;
4. Poziţia faţă de necesitatea reformei teritorial-administrative;
5. Controlul asupra Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor.
Poate au fost şi alte neconcordanţe, însă acestea au fost cele mai importante şi mai vehiculate. Dar absolut la toate capitolele anunţate nu au găsit înţelegere cel mai mult PL şi PDM. În cerinţele sale, intenţionat sau nu, PL a intrat, aproape în exclusivitate pe terenul PDM. Dovadă este şi tonalitatea dură, neconciliantă a liderului PDM, Marian Lupu, abordată de fiecare dată când s-a referit la cerinţele de mai sus înaintate de PL. Este un indiciu foarte grăitor, dacă ţinem cont că această tonalitate dură nu este caracteristică nici lui Lupu, nici PDM, în ansamblu. Poate doar o singură dată Lupu şi PDM au mai avut un comportament similar în istoria formaţiunii, care se poziţionează ca fiind centristă sub toate aspectele, şi anume în perioada crizei profunde generate de scandalul din Pădurea Domnească din anul 2013. Această analogie în comportament sugerează cât se poate de exact că PL a atins PDM la nervi, respectiv, la interese, în modul cel mai direct şi profund. Spre deosebire de PLDM, tonalitatea şi poziţia căruia în toate cele cinci probleme este mult mai aproape de cea a PL, iarăşi, din varii motive şi interese.
Nu ne vom lansa acum în repetări inutile privind natura acestor interese, disputate de cele două partide, mai întâi, pentru că până acum s-au tot vehiculat în forme de la cele mai serioase şi oneste până la cele mai deocheate şi vădit speculative, mai apoi, pentru că foarte puţini actori implicaţi în acest proces au putut sau au dorit să se îngrijească de argumente şi dovezi şi, în al treilea rând, pentru că, în mod spectaculos, ca la comandă, discuţiile privind interesele, reale sau inventate, ale celor două partide au fost înlocuite cu cele privind numele şi prestaţia candidaţilor la funcţia de premier, propuşi de cel de al treilea partid - PLDM. Dar până a trece la motivele acestei deplasări de accente, să remarcăm, totuşi, că, niciodată până acum, lucrurile nu au fost examinate, la modul serios, prin prisma relaţiilor PDM-PL, ci doar prin cea (PLDM+PDM)-PL, nici de către primul element, bicefal, al ecuaţiei şi, cu atât mai mult, de către cel de-al doilea.
Deplasare de accepte
În aceste condiţii centrul de atenţie al opiniei publice a trecut, sau, judecând după caracterul multilateral şi suficient de organizat al acţiunii, mai degrabă a fost trecut pe un teren în mare parte fals: cine va fi propus la funcţia de prim-ministru al Republicii Moldova. Au fost reluate şi menţinute „cu grijă” temele referitor la realele şi inventatele contradicţii dintre Vlad Filat şi Iurie Leancă. Ulterior, s-a mers pe „originea mai puţin nobilă” a lui Chiril Gaburici, care s-a dovedit a fi şi „naşul de cununie” al cuiva dintre funcţionarii sus-puşi. În mod neaşteptat, sau poate foarte logic, printre primele viori în acest „concert” se regăsesc nu doar cele ce aparţin opoziţiei, dar şi anumitor foşti, actuali şi viitori parteneri de coaliţie de guvernământ „pro-europeană”. Vina pentru selectare „neadecvată” de cele mai multe ori este plasată pe liderul PLDM, cu deplasarea şi mai departe a temei în zona psihozei sociale prin invocarea forţată a unor trăsături personale ale acestuia, demne de monştri din poveşti, capabili să omoare fără a clipi copii nenăscuţi încă (ceva timp în urmă sub acuzaţii de acest gen stătea un nume de femeie foarte prolifică la postări de o anumită culoare politică pe reţele de socializare).
Este adevărat, PLDM şi Vlad Filat au păcatele şi vina lor pentru mersul prost al lucrurilor, inclusiv în domeniul negocierilor şi promovării propriilor candidaţi la funcţia de premier, dar ei sunt unicii care, pe moment, au responsabilitatea, ba chiar handicapul în actualele condiţii, să propună candidaturile, în multe sensuri, de sacrificiu ale unor premieri care pot să nu treacă sau ale unor guverne care pot cădea în câteva luni. Motivul principal, să ne amintim, ţine de lipsa unei guvernări majoritare pro-europene, pentru care poartă răspundere toţi liderii partidelor pro-europene, poate în măsură diferită, dar aceasta contează mai puţin. Iar pârghiile puternice pe care le deţine actualmente PCRM în procesul de numire a guvernului nu fac decât să confirme concluziile de mai sus privind (in)capacitatea şi (i)responsabilitatea tuturor „pro-europenilor” pentru această stare incertă şi periculoasă de lucruri, în special pentru cursul de dezvoltare a ţării după modelul european.
În sertarele gri ale istoriei
Pericolul major pentru cursul de care integrare europeană, care le întruneşte pe multe, dacă nu chiar pe toate care pasc Republica Moldova la etapa actuală, îl constituie alegerile parlamentare anticipate. Aceasta se poate întâmpla, dacă până la 9 martie nu este instalat un guvern, fie şi minoritar, fie şi pentru câteva luni, perioadă în care să se continue eforturile de constituire a coaliţiei pro-europene majoritare. Iar aceasta, la rândul său, se poate întâmpla, dacă nu se ard până atunci toate punţile.
Comportamentul de până acum al celor trei partide pro-europene poate fi înţeles, dacă nu şi justificat. Insistenţa în acelaşi comportament nu va fi nici înţeleasă, nici justificată, nici astăzi, nici pe viitor, poate chiar multe decenii înainte dintr-un viitor plasat în aceleaşi sertare sumbre ale istoriei. Pentru explicaţie: la momentul anului 1812 puţină lume a avut previziunea că sertarul respectiv al istoriei s-a închis pentru 200 de ani înainte.
…şi nedeclarate
Ceea ce a avut loc până acum s-a întâmplat pentru că două din cele trei partide pro-europene lasă impresia că nu se tem de alegeri anticipate sau că ar fi gata să le provoace, acum sau în viitorul apropiat, doar să-şi protejeze interesele, doar să se impună în faţa partenerilor-adversari. Şi de aceea sunt gata să întindă coarda până la refuz, până la plesnirea acesteia.
Motive PDM
Trendul PDM-ului din 2010 încoace este unul pozitiv. Are o ascensiune lentă, dar sigură. Are resurse umane, financiare şi administrative solide şi iarăşi nu vom relansa discuţiile privind originea şi calitatea acestora, ca şi în cazurile celorlalte partide, din motivele expuse ceva mai sus. După toate aparenţele, PDM speră să-şi poată menţine trendul şi resursele în toate condiţiile: acum, cu guvernare pro-europeană minoritară sau majoritară, cu guvernare pro-estică minoritară sau majoritară, în condiţii de alegeri anticipate cu toate variantele de configuraţii ale guvernării, ba chiar şi în condiţii de imposibilitate de constituire a unei guvernări timp de vreme îndelungată. Şi de aceea îşi permite coarde întinse şi note metalice în voce. Spre regret, Republica Moldova nu are o asemenea varietate de şanse, ci doar una şi doar acum – cea de dezvoltare şi securitate europeană. A aşteptat această şansă 200 de ani.
Motive PL
PL, de asemenea, nu are frică de alegeri anticipate, pentru că resursele sale, de tot felul, sunt mai mult sau mai puţin constante. Rolul actual de „luptător pentru dreptate”, de „principalul stâlp al integrării europene”, ar putea să-i aducă ceva dividende politice în plus, dar nu foarte multe, fiind dat caracterul de nişă al formaţiunii. Ponderea sa ar putea creşte ceva mai mult dacă actualul rol i-ar ajuta peste câteva luni să câştige din nou Chişinăul cu candidatul său Dorin Chirtoacă, şi aceasta explică multe din motivele comportamentului său la această etapă. Doar că, în condiţiile actuale, dictate mult de dezamăgirile la nivel de ţară şi cursul ascendent al forţelor pro-estice pe acest fundal, face mai problematică victoria lui Chirtoacă decât în scrutinele anterioare. Doar că nicăieri încă nu s-a putut construi o capitală europeană într-o ţară care se conduce de reguli ne-europene, iar eventuala victorie a PL se transformă într-un scop în sine, dacă nu are garanţii la nivel de ţară.
Plus la aceasta, PL nu ar trebui să lipsească, încă o dată, aderenţii şi simpatizanţii săi, de posibilitatea de a fi reprezentaţi la guvernare, respectiv, de a influenţa la modul real mersul lucrurilor în această ţară. Orice ar afirma acum liderii PL, dar lipsa lor de la guvernare de până acum a fost mai mult o voinţă proprie decât o excludere. Este exclus cel care nu are capacitatea şi voinţa de a se impune şi a negocia. Iar unicul rost al luptei politice, inclusiv pentru votanţii partidelor politice, este cel de a fi reprezentat la guvernare.
Motive PLDM
Cu toate că PLDM are acum numărul cel mai mare de mandate în Parlament dintre partidele pro-europene şi este recunoscut drept lider al eventualei coaliţii pro-europene, uneori în zeflemea de către cei care au mai puţine, acesta are o poziţie mai puţin de invidiat, în special în sensul unor alegeri anticipate. Din diferite motive, trendul şi resursele sunt în scădere, dar, în anumite condiţii, aceasta poate deveni nu doar problema PLDM. Dacă acum coaliţia pro-europeană ar putea aduna maximum 54 de mandate din totalul de 101, după nişte anticipate nereuşite pentru măcar unul din aceste trei partide, şansele de constituire a guvernării europene se reduc la zero, pentru că niciunul din cele alte două partide nu este apt să recupereze pierderile per ansamblu, acum. Iar alţi actori politici cu potenţial guvernamental şi pro-european, cu mare regret, la etapa actuală, critică în sensul şansei europene, nu se întrevăd.
În aceste condiţii, PLDM nu-i rămâne decât să-şi joace rolul hărăzit de actuala conjunctură, înaintând candidaţi cu speranţa că cineva dintre ei va trece, poate, măcar, temporar. Aceeaşi situaţie l-a obligat să accepte o alianţă minoritară de guvernământ, iar dintre doi posibili parteneri, PDM sau PL, să-l aleagă pe cel cu mai multe mandate, adunând împreună 42 de voturi. Respectiv, cu mai multe şanse de a continua cursul european, fie şi nesigur, pe moment. Care ar fi rostul pentru ca PLDM să fi ales PL în calitate de partener, cu doar 36 de mandate în total şi imposibilitatea totală de a atrage alte voturi, cel puţin pentru deblocarea activităţii Parlamentului, dar şi a instalării unui guvern care să ofere pauza necesară?
Soluţii vechi şi noi
Cursul european mai sigur, iar acesta presupune în mod iminent dezvoltarea ţării prin reformare, poate fi continuat de o coaliţie majoritară, calificată. Respectiv, fiecare dintre cei trei actori face un pas înapoi, se revine la negocieri transparente, eventual cu observatori din interiorul şi exteriorul ţării, eventual, în prezenţa presei. Pentru că etapa tatonărilor a trecut demult. Până atunci trebuie votat un guvern, majoritar sau minoritar. Eventual astăzi, 17 februarie, sau mai târziu, dar nu mai târziu de 9 martie. Şi aceasta dacă deprecierea drastică a leului, scumpirile masive şi pierderea finanţărilor europene nu vor scoate oamenii în stradă până atunci, iar „şahul” nu se va transforma în „mat” pentru partidele pro-europene, precum şi pentru destinele europene ale ţării.
Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- Cârdășie 2: Tiraspolul nu are cum să accepte condițiile UE-RM. Analiză-predicție de Valeriu Vasilică
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Info-Prim Neo: Cartea „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova”. Cuprins și prefață
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigaţie Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I