Premierul român Victor Ponta a declarat astăzi, 2 septembrie, că guvernele României şi Chinei analizează iniţiativa unei linii feroviare de mare viteză pe ruta Bucureşti-Iaşi-Chişinău, care vine să înlocuiască iniţiativa privind un astfel de proiect pe traseul Bucureşti-Constanţa, notează IPN cu referire la Agerpres.
„Proiectul de a avea o linie de cale ferată, pentru că nu este doar trenul, ci este mai ales calea ferată care permite această viteză, este un proiect la care Guvernul Chinei ţine foarte mult. L-a prezentat primul ministru Li Keqiang anul trecut în vizita de la Bucureşti, nu doar pentru România, ci pentru toate ţările din Europa Centrală şi de Est. Acest proiect-pilot nu se poate face pe linia Bucureşti-Constanţa, deoarece acolo este coridor european şi Comisia Europeană se opune unui nou proiect”, a declarat premierul român.
Victor Ponta a subliniat că preţurile sunt destul de mari, însă ca un prim proiect-pilot pentru Centrul şi Estul Europei şi-ar dori ca România să fie prima care să aibă o asemenea linie, iar tehnologia dezvoltată în China s-a dovedit în ultimii ani ca fiind extrem de performantă şi extreme de sigură. „Problema, în primul rând, este de finanţare şi, dacă finanţarea vine din China, evident că proiectul va fi integrat în acest sens”, a declarat oficialul român.
În privinţa preţului unei linii de mare viteză, respectiv pentru limita maximă de viteză de 350 de km/h, Victor Ponta a spus că preţul mediu este 20 de milioane de dolari pe kilometru. Însă România are nevoie de tehnologia care prevede 200-250 km/h.