Consilierii PAS consideră că nu toți pensionarii ar trebui să călătorească gratis în transportul public urban, așa cum propun oponenții lor din CMC: ar trebui omiși cei cu pensii mari. Este opinia lui Roman Cojuhari, președintele Fracțiunii Partidului Acțiune și Solidaritate în Consiliul municipal Chișinău, în cadrul discuției despre noua metodologie de calculare a costului de călătorie în transportul urban, în cadrul dezbaterii publice „Tarifele la călătoria cu transportul public: între necesitate, echitate și interese, inclusiv politice”, care a avut la Agenția de presă IPN.
Totodată, având în vedere că propunerea de scutire de plată pentru toți pensionarii vine din partea executivului, căruia i se va atribui și răspunderea pentru implementarea proiectului, PAS-ul municipal a promovat doar opinia că „e loc de mai multă echitate”, fără obiecții mai dure la „generozitatea” oponenților săi.
„Se presupune că au calculat și le-a ieșit... Doar că nu-mi este clar, deoarece avem pensionari cărora, chiar dacă le-a fost ridicată pensia cu 30 la sută, tot la 2-3 mii de lei pe lună au rămas. Dar sunt și seniori care ridică pensii de 6, 7 și mai multe mii de lei. Și cum rămâne cu echitatea pentru familiile (social vulnerabile), alte pături care nu ajung la acele venituri pe care le au acești pensionari?”, s-a întrebat retoric consilierul.
Având în vedere că în conformitate cu noua metodologie de calculare a costului unei călătorii cu transportul public, pasagerii ar urma să achite 6 lei, invitatul la dezbateri s-a referit accentuat la reducerile oferite prin sistemul de abonamente. „Colegii din executiv trebuie să informeze publicul cât mai complet și convingător despre avantajele procurării abonamentelor, unde și cum vor putea fi procurate. Cu siguranță, tinerii vor opta pentru procurările electronice... Deci, pe ordinea de zi a executivului e promovarea, popularizarea abonamentelor”, a anticipat consilierul.
Deocamdată, nu se știe cum vor fi distribuite acumulările provenite din abonamente. Nuanța e că dacă până acuma abonamentele pentru troleibuze și autobuse se vindeau separat, acum se planifică un abonament unic. În același timp, trebuie să se știe gradul de utilizare a fiecărui tip de transport.
Vorbind despre problemele care persistă în activitatea celor două regii de transport, Roman Cojuhari a amintit că procurarea partidei de peste 100 de autobuze noi trebuia să conducă la micșorarea cheltuielilor, la optimizări de procese, dar în realitate a ieșit că deja a doua oară se majorează costul unui kilometru parcurs. „Și toate acestea fără transparență, fără a prezenta o cifră... Dacă de la regia transport electric am putut face rost de documente privind situația financiară, la parcul urban de autobuse nu poate fi accesată nici pagina web, unde se presupune că trebuie să fie reflectată situația financiară... Dacă aruncăm o privire peste cifre, vedem că subvențiile alocate de Consiliu sunt mai mari decât valoarea biletelor vândute de către regia transport electric”.
Din spusele consilierului reiese că transportatorii nu au prezentat Consiliului nici evaluarea impactului care se așteaptă în urma implementării noii metodologii de calculare a călătoriei în transportul urban.