Rolul principal în determinarea numărului și geografiei secțiilor de votare care urmează a fi deschise peste hotare trebuie să-i revină Comisiei Electorale Centrale. La rândul lor, Guvernul și Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene ar urma să îndeplinească un rol de execuție în acest proces și să asigure buna realizare a deciziilor CEC, luate, evident, în strictă conformitate cu criteriile prevăzute de Codul Electoral. De această părere sunt experții Asociației Promo-LEX, care solicită constituirea unui număr mai mare de secții de vot peste hotare pentru alegerile parlamentare, în contextul problemelor identificate în cadrul scrutinului prezidențial și în condițiile exodului continuu a cetățenilor moldoveni.
Odată cu încheierea perioadei de înregistrare prealabilă pentru alegerile parlamentare a cetățenilor Republicii Moldova cu drept de vot care se află în străinătate sau au domiciliul în localitățile din stânga Nistrului, numărul total al acestora este de 24 585. Solicitat de IPN, Pavel Postica, director de programe Promo-LEX, a declarat că, în comparație cu scrutinul prezidențial, se atestă o creștere de aproape cinci ori a numărului de înregistrări prealabile. În opinia sa, acest fapt trebuie să determine autoritățile să abordeze într-o manieră mai responsabilă deschiderea secțiilor de votare peste hotare, comparativ cu alegerile precedente.
Pavel Postica apreciază creșterea numărului de înregistrări prealabile ca fiind spectaculoasă, ținând cont că la ultimele alegeri s-au înregistrat doar circa 3500 de persoane. „Evident că acest indicator este destul de relevant, în contextul în care va determina autoritățile responsabile să deschidă secții de votare în anumite locații. Dar trebuie să menționăm că înregistrarea prealabilă nu este unicul indicator, fiind unul dintre cei cinci de bază”, a menționat directorul de programe Promo-LEX.
Potrivit expertului, în cazul celorlalți indicatori, printre care se numără – informațiile oficiale de la autoritățile străine, datele din bazele de date ale alegătorilor, numărul de alegători de la scrutinele anterioare – aceste cifre nu mai pot fi modificate. Or în cazul înregistrării prealabile aceasta reprezintă unicul instrument prin care cetățenii singuri prin efortul lor pot determina autoritățile să ia o decizie sau alta. „Corespunzător, creșterea aceasta pe care am înregistrat-o în ultimul timp, din punctul nostru de vedere, este foarte binevenită. Nu ne rămâne decât să salutăm efortul cetățenilor noștri aflați peste hotare. Dar, nu în ultimul rând, cred că trebuie să menționăm și faptul că vrem să vedem cum autoritățile vor gestiona această situație și vor da curs acestor solicitări de înregistrare prealabilă, evident raportate la ceilalți indicatori, care trebuie publicați, ca să fie clar pentru toată lumea ”, a mai spus Pavel Postica.
Alegătorii au putut să se înregistreze prealabil până pe data de 9 ianuarie. Înregistrarea prealabilă nu atrage după sine excluderea cetățenilor din lista electorală unde își au domiciliul. În cazul în care, în ziua alegerilor, persoana înregistrată se va afla în țară, aceasta va putea vota conform domiciliului.