Rivalitățile electorale generează discurs de ură și instigare la discriminare, Promo-LEX

Domeniul politic predispune spre creșterea numărului de cazuri de manifestare publică a intoleranței, iar procesele electorale continuă să reprezinte un factor suplimentar de amplificare a rivalității politice, a prezenței mediatice și a interacționării cu alegătorii. Irina Corobcenco, expertă a Asociației Promo-LEX, precizează că rezonanța discursului de ură, în anul 2021, arată că acest tip de discurs este în continuare vizualizat de un public numeros și poate afecta multe persoane. Discursul de ură generat de politicieni generează victime în rândul contracandidaților, imaginea cărora este știrbită, transmite IPN.

„Deși discursul de ură este prezent constant în campaniile electorale, el rămâne nereglementat și nesancționat. Cadrul legal rămâne în continuare lacunar, iar mecanismele pentru combaterea acestui fenomen lipsesc”, a declarat experta în cadrul conferinței post-electorale „Concluzii și recomandări ale Misiunii de Observare Promo-LEX cu privire la alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021”.

În perioada electorală, au fost identificate 390 de cazuri de discurs de ură și instigare la discriminare, dintre care 299 de cazuri au avut loc în context electoral. Irina Corobcenco menționează au fost înregistrate cazuri prin care s-a urmărit amplificarea unui sentiment de frică față de anumite grupuri sociale, cum ar fi: migrați, reprezentanții unor naționalități, ai unor minorități etc.

În comparație cu alegerile prezidențiale din 2020, se constată scăderea numărului cazurilor de discurs de ură. Atunci au fost înregistrate 448 de cazuri. Totuși, tendințele rămân în continuare îngrijorătoare: 3,9 cazuri/zi, o scădere în medie cu doar 1 caz/zi față de alegerile anterioare (prezidențiale). Pentru analiză a fost selectată abordarea extinsă a conceptului discursului de ură, care cuprinde discursurile sexist, homofob, rasist, susținerea ideologiilor bazate pe superioritatea unui grup, defăimarea și insulta publică bazate pe deprecierea sau denigrarea unui grup, promovarea publică a intoleranței, a explicat experta Promo-LEX.

Pe categorii speciale de surse, monitorizarea Promo-LEX a scos la iveală: 159 cazuri pe rețele de socializare și 36 – în emisiuni TV. Cele 299 cazuri de discurs de ură și intigare la discriminare au fost vizualizate de 13167184 ori și au fost redistribuite de 455252 ori. Criteriile după care au fost constatate aceste cazuri s-au referit la apartenența politică, de gen ș.a.. Comisia Electorală Centrală a transmis Consiliului pentru Egalitate două sesizări ale observatorilor Promo-LEX.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.