Riscurile neşcolarizării cresc
Organismele internaţionale susţin că numărul copiilor expuşi riscului de a nu fi şcolarizaţi este în creştere. Este vorba în special de copii din familiile sărace, copii cu dizabilităţi, copii romi, transmite Info-Prim Neo.
{Un studiu elaborat de UNICEF, Banca Mondială, OIM şi PNUD constată nişte realităţi deloc de neglijat ale şcolii din R.Moldova.}
Cu toate că, potrivit legislaţiei, învăţământul obligatoriu este gratuit , părinţii elevilor achită diverse taxe şi plăţi, iar sărăcia rămâne motivul principal al neşcolarizării.
Conform studiului, familiile sărace cheltuie doar 0,4% din bugetul său pentru educaţia copiilor. De asemenea, copii plasaţi în cele 62 internate din cauza sărăciei, au şanse mizere după absolvire de a obţine studii universitare.
Deşi numărul elevilor este în descreştere, numărul învăţătorilor şi al personalului în general rămâne disproporţional de mare. Astfel, 65% din cheltuielile pentru educaţie sunt înghiţite de salariile personalului didactic şi nedidactic.
Pentru a asigura accesul tuturor copiilor din Moldova la studii, organismele internaţionale recomandă utilizarea mai eficientă a resurselor destinate educaţiei: optimizarea raportului elev-învăţător (în Moldova el este de 13, iar media europeană este de 18), reducerea personalului auxiliar şi a consumului de resurse, care este nejustificat de mare, şi dotarea şcolilor cu materiale didactice, armonizând indicatorii naţionali cu cei europeni.
Totodată organismele internaţionale se arată îngrijorate de scăderea ratei de înrolare a copiilor în sistemul de învăţământ. Doar 45% din copii romi cu vârstă de 12-15 ani şi 33% din copii cu dizabilităţi sunt şcolarizaţi. Iar 230 de localităţi din Moldova nu au instituţii preşcolare. Comparativ cu anul 2002, în 2008 numărul elevilor care au frecventat şcoala a fost cu 26,7% mai mic.