Rezultate şi deficienţe în educaţia timpurie a copiilor din Republica Moldova
Republica Moldova a înregistrat rezultate îmbucurătoare în proiectul „Educaţie pentru toţi”. Totodată, încă 3403 copii cu dizabilităţi rămân neimplicaţi în procesul educaţional preşcolar, iar în peste 200 de localităţi copii nu au acces la educaţie timpurie. Sunt date prezentate de actorii implicaţi în implementarea proiectului, reuniţi, luni, într-o conferinţa naţională la Chişinău, transmite Info-Prim Neo.
Deşi Republica Moldova a înregistrat succese importante, mai sunt unele deficienţe care necesită înlăturate – 8 din 10 grădiniţe mai au nevoie de reparaţii capitale, iar 2 din 3 educatori au nevoie de formare continuă. Republica Moldova se confruntă cu carenţe şi la capitolul asigurării copiilor cu nevoi speciale cu practici incluzive.
Reprezentantul UNICEF în Moldova, Alexandra Yuster, a menţionat în cadrul conferinţei că, în pofida rezultatelor promiţătoare la capitolul educaţie timpurie, Republica Moldova ar putea să nu facă faţă realizării Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniumului în cazul neabordării corecte a carenţelor din sectorul educaţiei timpurii. Alexandra Yuster crede că sectorul nonguvernamental poate aduce contribuţii în eliminarea acestor deficienţe.
Republica Moldova este singura ţară care, având un buget mic, a reuşit să întreprindă paşi concreţi de dezvoltare, a menţionat şefa Direcţiei învăţământ superior din cadrul Ministerului Educaţiei, Nadejda Velişco. Datorită implementări proiectului „Educaţie pentru toţi”, 50 de grădiniţe şi 16 centre comunitare au fost renovate. Peste 8 mii de copii din ţară au acces la educaţia timpurie.
În Republica Moldova Proiectul „Educaţie pentru toţi” a fost implementat între 2006 şi 2010, ţara beneficiind de sprijin din partea Fondului Catalitic în valoare de 8,8 milioane dolari.