RETROSPECTIVA ŞTIRILOR din Fluxul IPN „Integrare Europeană”, 19-25 iunie 2017

IPN a publicat pe 19 iunie OP-ED-ul cu titlul: „Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană”, semnat de politologul Dionis Cenușa. Potrivit autorului, sunt suficiente indicii care arată că PDM va încerca să ajusteze la maximum proiectul de lege privind votul mixt, pentru a satisface măcar parțial doleanțele Comisiei de la Veneția și, respectiv, ale UE. Probabilitatea renunțării definitive la votul mixt fiind foarte mica. Politologul enumeră trei tipuri de condiții diverse și interdependente fără de care asistența macro-financiară nu poate fi alocată Moldovei de către UE. El subliniază faptul că, potrivit aranjamentelor între Parlamentul European și Consiliul UE, doar îndeplinirea lor concomitentă va permite inițierea asistenței și continuarea ei posterioară. Prima condiție este, de fapt, precondiția politică, care constă în asigurarea de către autoritățile moldovene a unor „mecanisme democratice efective”, precum sistem parlamentar pluripartidist, statul de drept, dar și garanții pentru respectarea drepturilor omului. A doua condiție include o performanță satisfăcătoare în implementarea programului cu FMI, care conține reforme structurale importante, în principal în sectorul financiar. Cea de-a treia condiție constă în implementarea propriu-zisă a Memorandumului de înțelegere Moldova-UE privind asistența macro-financiară, în special pe partea de politici economice.

xxx

Modificarea sistemului electoral din Moldova în forma propusă de PDM și PSRM nu este oportună, cred experții Comisiei de la Veneția. Potrivit opiniei publicate integral pe 19 iunie, printre riscurile majore ale proiectului se numără expunerea candidaților din circumscripțiile uninominale la interesele de afaceri locale și reprezentarea redusă a femeilor în Parlament. Autorii opiniei menționează că proiectul a fost adoptat rapid în Parlament, fără a fi precedat de dezbateri largi și deschise în societate. Potrivit lor, numărul mare de voturi cu care a fost susținut proiectul e doar un consens formal și nu unul real și larg, împărtășit de celelalte partide politice și de societatea civilă. Comisia nu recomandă implementarea unei reforme atât de ample fără un consens pe măsură. Comisia de la Veneția notează că a emis o opinie asemănătoare în 2014 cu privire la precedenta tentativă de a institui sistemul mixt de vot și că majoritatea problemelor subliniate atunci rămân valabile azi, iar noul proiect nu pare să le fi abordat. În concluzie, Comisia găsește inoportună modificarea sistemului electoral în forma propusă acum.

xxx

Mihai Cernencu, politolog și profesor universitar la drept, consideră întemeiate recomandările Comisiei de la Veneția exprimate în opinia pe marginea inițiativei legislative de modificare a sistemului electoral. „Astăzi, în condițiile când nu este un consens larg în această privință, Comisia de la Veneția a făcut cea mai importantă concluzie: că nu este oportună această schimbare serioasă de sistem”, a declarat politologul. Potrivit lui Mihai Cernencu, membrii Comisiei de la Veneția au spus tranșant că, introducând sistemul electoral mixt, vor avea de beneficiat clanurile mafiote din teritoriu, dar și de la centru. „Acest lucru a fost demonstrat la alegerile recente din Găgăuzia, când PDM nu avea decât doi candidați, iar peste trei zile partidul s-a ales cu 27 de deputați în Adunarea Populară de la Comrat”, a remarcat politologul.

xxx

Verdictul Comisiei de la Veneția, chiar dacă este critic, nu blochează procesul de schimbarea a sistemului electoral. De această părere este analistul politic Corneliu Ciurea. Analistul a menționat că în ceea ce ține de consensul larg necesar pentru modificarea sistemului, invocat în Opinia Comisiei de la Veneția, în Republica Moldova acesta nu a existat niciodată, indiferent de inițiativele supuse dezbaterilor. Analistul politic a menționat că recomandările Comisiei de la Veneția cu privire la formarea circumscripțiilor uninominale, asigurarea votului în diasporă, dar și reprezentarea femeilor vor fi luate în calcul de majoritatea parlamentară și de cei care vor să susțină schimbarea sistemului electoral.

xxx

Analistul politic Victor Gurău consideră că opinia Comisiei de la Veneția conține recomandări clare pe problematici existente, luând în calcul și conjunctura politică, și cea teritorial-administrativă, pentru că există problema transnistreană și cea a migrației cetățenilor. Totuși, în opinia sa, avizul Comisiei nu este scutit de influență politică majoră din partea europarlamentarilor. Analistul a declarat că în opinia Comisiei de la Veneția se constată un resentiment major din partea unor birocrați europeni. Potrivit lui, aspectul politic se resimte în mod special în momentul în care, după mai multe pagini de recomandări și aspecte tehnico-juridice, se face o aluzie cu posibilități de interpretare din partea tuturor taberelor și anume faptul că modificarea sistemului electoral nu este recomandată în acest moment. În opinia sa, această sintagmă developează caracterul unei influențe politice.

xxx

Analistul politic Roman Mihăeș susține că avizul Comisiei de la Veneția nu este negativ, chiar dacă este critic pe anumite subiecte. Solicitat de IPN, analistul a declarat că unele dintre aceste critici sunt rezonabile și urmează a fi identificate soluții pentru asigurarea votului în regiunea transnistreană, în diasporă, dar și pentru a asigura reprezentarea femeilor și a minorităților naționale. Roman Mihăeș a menționat că în ceea ce ține de recomandările tehnico-juridice reflectate în opinia Comisiei de la Veneția, acestea urmează să fie implementate în lectura a doua. Analistul a mai spus că, la sugestia Comisiei de la Veneția, va trebui căutat un consens foarte larg, urmează să fie organizate consultări publice, inclusiv pe platforma parlamentară, cu atragerea expertizei societății civile, a experților naționali și internaționali.

xxx

Guvernarea trebuie să înțeleagă că proiectul de lege care prevede modificarea sistemului electoral, în forma în care este acum, nu este admisibil pentru votare în Parlament. De această părere este analistul politic Ion Tăbârță, care menționează că guvernarea insistă pe faptul că schimbarea unui sistem electoral este prerogativa unui stat suveran, or Comisia de la Veneția nu contestă acest lucru, însă formulează niște aspecte foarte clare de care trebuie să se țină cont: oportunitatea, consensul, și acele riscuri cu caracter juridic-tehnic. Analistul a menționat că guvernarea trebuie să recurgă la îmbunătățirea sistemului electoral, după cum pretinde, dar în niciun caz în baza actualul proiect. În opinia sa, dezbaterile pe marginea acestuia au fost mai degrabă dezbateri de formă și mai puțin dezbateri de esență sau conținut.

xxx

Opinia Comisiei de la Veneția aduce în prim plan pericolele pe care le comportă inițiativa actualei guvernări de modificare a sistemului electoral. Comisia spune ferm că această reformă este nepotrivită și nu trebuie realizată. Dezbaterile anunțate de guvernare pentru a ajusta inițiativa legislativă nu mai pot avea loc pentru că reforma este compromisă. De această părere este directorul de programe al Centrului de Politici și Reforme Ştefan Gligor. „Este de menționat pericolul cumpărării candidaților de către persoanele care dispun de resurse financiare pentru promovarea intereselor lor. Competențele Comisiei Electorale Centrale (CEC) și criteriile de delimitare a circumstanțelor electorale nu sunt clare. CEC-ul va avea mâini libere și există pericolul că, fiind sub influință politică, va crea circumscripții electorale în interesul guvernării. Aceasta va favoriza în procesul electoral partidele care se află la guvernare”, a spus Ștefan Gligor.

xxx

Proiectul de lege privind sistemul electoral mixt este o copie făcută de socialiști de pe proiectul democraților privind sistemul electoral uninominal, iar Uniunea Europeană va taxa serios Republica Moldova. Declarații în acest sens au fost făcute de către activistul civic Valeriu Paşa, expert în cadrul organizației „WatcDog.MD”. Pe de altă parte, analistul Visarion Ceşuev susține că Uniunea Europeană nu este un indicator pentru Republica Moldovași că nu ar trebui să ne deranjeze poziţia UE. „Cred că noi exagerăm cu ponderea Uniunii Europene, că principiile UE trebuie să fie un etalon pentru noi. Nu este aşa. Republica Moldova are un spaţiu de manevră destul de bun. Nu toate statele membre ale UE sunt organizate după standardele şi principiile elaborate la Bruxelles”, a declarat analistul.

xxx

Mersul reformelor în Republica Moldova, asistența macrofinanciară din partea Uniunii Europene, dar și proiectul de lege cu privire la modificarea sistemului electoral reprezintă principalele subiecte discutate la Bruxelles de către premierul Pavel Filip în cadrul unei întrevederi cu președintele Consiliului European, Donald Tusk. În cadrul întrevederii, premierul a relevat importanța asistenței macrofinanciare din partea UE, a continuării sprijinului bugetar și a relațiilor cu FMI. Premierul a solicitat să nu fie făcută o legătură directă între acordarea asistenței macrofinanciare și modificarea sistemului electoral, deoarece pentru acordarea acesteia Guvernul și Comisia Europeană au îndeplinit toate precondițiile stabilite de comun acord. La rândul său, oficialul european a salutat angajamentul constant al Republicii Moldova față de proiectul european și a încurajat acțiunile întreprinse de Guvernul Republicii Moldova în scopul garantării ireversibilității acestuia.

xxx

„Comisia de la Veneția și-a exprimat opinia la cererea autorităților Republicii Moldova și această opinie trebuie luată în considerare atât ca literă, cât și ca spirit. Împărtășesc părerea Comisiei de la Veneția că introducerea sistemului electoral mixt este o schimbare fundamentală, care ar pune riscuri serioase pentru democrație și statul de drept în contextul politic actual din Moldova”, a declarat comisarul european pentru politica de vecinătate şi negocieri de extindere, Johannes Hahn, la conferința de presă comună cu prim-ministrul moldovean Pavel Filip. Oficialul european s-a referit şi la asistența macrofinanciară pentru Republica Moldova, precizând că UE va continua să evalueze starea democrației și a statului de drept ca o precondiție pentru plăți în cadrul acestei operațiuni, dacă această operațiune este aprobată de toate instituțiile UE. „Și nu cred că e secret că discutarea sistemului electoral e un element cheie în evaluarea noastră. Sperăm că se va găsi o soluție bazată pe rezultatul și opinia Comisiei de la Veneția. Cred că declarația Comisiei de la Veneția a fost foarte, foarte clară –  că în circumstanțele actuale această schimbare nu e recomandabilă”, a mai spus comisarul european.

xxx

Președintele Comisiei de la Veneția, Gianni Buquicchio, a explicat repetat ce a avut în vedere instituția pe care o conduce atunci când a emis opinia critică pe subiectul schimbării sistemului electoral în Republica Moldova. El a precizat că recomandarea de bază a Comisiei de la Veneția a fost să rămână actualul sistem electoral în Republica Moldova. Comisia de la Veneția a sesizat pericolul că sistemul electoral mixt ar putea genera o influență mai mare a mediului de afaceri asupra politicului. „Nu este prima dată când autoritățile Republicii Moldova decid să schimbe sistemul electoral. A mai avut loc o tentativă în 2013. Au vrut să treacă de la sistemul proporțional la sistemul mixt. Și la acea vreme ne-au solicitat opinia și noi am recomandat să nu fie schimbat sistemul. Atunci ne-au ascultat. Acum vedem o nouă tentativă de a reveni la acea decizie, iar temerile recomandărilor noastre sunt aceleași. Până la urmăm, decizia de a schimba sau nu sistemul electoral este dreptul suveran al statului”, a menționat Gianni Buquicchio.

xxx

Republica Moldova nu va beneficia de finanțarea UE, dacă nu va renunța la schimbarea sistemului electoral și nu se va conforma recomandărilor Comisiei de la Veneţia. Declarația a fost făcută de europarlamentarul român Cristian Preda, într-o intervenție telefonică în cadrul unei emisiuni TV. Potrivit parlamentarului european, orice derapaj de la avizul Comisiei de la Veneţia va determina structurile europene să ia o decizie negativă privind finanțarea Republicii Moldova. „Noi suntem gata să ajutăm Republica Moldova, dar nu să sprijinim un regim care schimbă sistemele electorale pentru a se menține la putere. În Republica Moldova nu se înțelege acest lucru. Nu putem să cerem banii cetățenilor europeni pentru aventurile politice de la Chişinău”, a declarat Preda.

xxx

Comisia de Comerț Internațional din Parlamentul European a aprobat recenta înțelegere între instituțiile puterii din UE privind ajutorul financiar de 100 de milioane de euro pentru Republica Moldova și condițiile acordării lui. În avizul Comisiei, publicat pe 20 iunie, se menționează atât necesitatea ajutorării Republicii Moldova, ca să poată face față „nevoilor financiare externe”, cât și datoria Chișinăului de a respecta „regulile democratice, inclusiv sistemul parlamentar pluripartit”. Comisia Europeană va trebui să suspende temporar sau să anuleze orice plăți dacă nu sunt îndeplinite condițiile.

xxx

Actualul Guvern și Parlament adoptă o mulțime de legi foarte bune și benefice pentru Republica Moldova, dar nu le aplică. De această părere este vicepreședintele organizației teritoriale Chișinău a Partidului Acțiune și Solidaritate, Vladimir Bolea, în cadrul unei emisiuni TV. În opinia politicianului, când occidentalii vorbesc despre parcursul reformelor din Republica Moldova, aceștia o fac din informațiile care le sunt raportate de oficialii moldoveni, adică, pe hârtie, reformele există. „Sunt o mie și una de legi extrem de bune, care sunt dictate de Acordul de liber schimb, care a fost semnat de Republica Moldova cu Uniunea Europeană. Cea mai mare problemă pentru Republica Moldova este că niciuna dintre aceste legi nu se aplică”, a afirmat Vladimir Bolea. De asemenea, politicianul este de părere că partidul aflat actualmente la guvernare are drept scop deturnarea parcursului european al țării, de aceea reformele nu sunt aplicate.

xxx

Schimbarea sistemului electoral actual este imperativă. Aceasta pentru că, în mare parte, toate problemele țării sunt legate de clasa politică din Moldova. Această opinie a fost exprimată de invitații unei emisiuni TV. În opinia decanului Facultății Relații Internaționale, Științe Politice și Administrative a Universității de Stat din Moldova, Alexandru Solcan, fără a schimba sistemul electoral, nu poate fi schimbat sistemul politic din Republica Moldova. „Sistemul actual a favorizat partidele politice și le-a declasat: noi am rămas fără partide politice în adevăratul sens al cuvântului. Ele au fost transformate în niște SRL-uri”, a spus Alexandru Solcan. Potrivit lui, sistemul electoral vechi înseamnă că aceste partide vin în alegeri cu liste electorale și formează parlamente și guverne tot de tip SRL. Directorul Institutului Economiei de Piață, Roman Chircă, a declarat că partidele de opoziție doresc să beneficieze de vechiul sistem electoral proporțional pentru că nu admit alte persoane care ar putea să-i umbrească în preajma lor.

xxx

Preşedintele Parlamentului, Andrian Candu, a reiterat poziţia PDM de a nu renunţa la schimbarea sistemului electoral şi a spus că vor fi respectate recomandările de ordin juridic ale Comisiei de la Veneţia. „Schimbarea sistemului electoral este dorită de cel puţin 60 la sută din cetăţenii cu drept de vot. Pe de o parte, există normele democratice, unde majoritatea decide, iar pe de altă parte, consensul politic. Nu a existat niciodată consens politic în istoria Republicii Moldova. Nu există consens asupra tuturor problemelor imortante. În UE toate deciziile sunt luate de majoritate”, a declarat speakerul. Andrian Candu consideră că experţii Comisiei de la Veneţia au greşit atunci când s-au expus asupra laturii politice. În acest context, şeful legislativului a declarat că deja există idei privind organizarea circumscripţiilor şi organizarea votului în diasporă. Potrivit lui Candu, proiectul de lege privind modificarea sistemului electoral a fost cel mai dezbătut proiect  din istoria Republicii Moldova.

xxx

Cel puțin 15 izolatoare de detenție provizorie din cadrul unităților teritoriale ale Poliției urmează a fi renovate. La fel, vor fi achiziționate minimum 25 de unități de transport specializate pentru transportarea persoanelor aflate în custodia Poliției. Totodată, vor fi reparate circa 100 de celule, precum și instruiți în materie de respectare a drepturilor omului minimum 200 de angajați. Acțiunile se regăsesc într-un proiect prezentat spre dezbateri publice de către Ministerul Afacerilor Interne. Acțiunile vin în contextul semnării Acordului de finanțare pentru reforma Poliției între Guvernul Republicii Moldova și Comisia Europeană, prin care Guvernul Republicii Moldova s-a angajat să realizeze un șir de activități, printre care și îmbunătățirea condițiilor de deținere a persoanelor față de care a fost dispusă aplicarea măsurilor procesuale de constrângere prevăzute de Codul de Procedură Penală și Codul Contravențional. Suma totală a contribuției UE alocată pentru implementarea acestui obiectiv reprezintă 85,2% din cuantumul resurselor financiare necesare.

xxx

Ambasadoarea Regatului Unit al Marii Britanii în Republica Moldova, Lucy Joyce, a fost convocată pe 19 iunie la Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene de la Chişinău pentru a clarifica deplasarea recentă la Londra a unor lideri din autoproclamata republică moldovenească nistreană. Șefa diplomației britanice a spus că deplasarea a purtat un caracter privat, iar organizatorul a fost o asociație studențească specializată în organizarea de dezbateri pe teme de interes academic. Totodată, ea a subliniat faptul că reprezentanții Ministerului de Externe al Marii Britanii au profitat de ocazie pentru a le comunica direct liderilor zonei de securitate poziția oficială a Guvernului britanic, potrivit căreia conflictul transnistrean trebuie soluționat cu respectarea principiului suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova, cu atribuirea unui statut special Transnistriei. Viceministrul de externe Lilian Darii, în cadrul ședinței, a atras atenția ambasadei britanice asupra inoportunității unor astfel de acțiuni pe viitor, invocând în acest sens efectele negative generate de stereotipurile politice și rea-voința exponenților regimului de la Tiraspol.

xxx

Un incubator de afaceri a fost deschis pe 19 iunie la Călărași. Incubatorul va găzdui peste 20 de companii care vor crea cel puțin 60 de locuri de muncă. Actualmente, 15 companii au statut de rezident, cinci dintre care vor activa în domeniul producerii iar zece companii în domeniul prestării de servicii. Incubatorul va acorda sprijin logistic, consultativ, de instruire și financiar companiilor și startup-urilor astfel încât acestea să poată ajunge la stabilitate şi autonomie. Șeful secției cooperare al Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova, Aneil Singh, a spus că antreprenorii care vor deveni rezidenți ai incubatorului se vor bucura de instruire, sprijin și asistență în afaceri din partea Uniunii Europene.

xxx

Şapte şcoli şi grădiniţe din raionul Ungheni au renunţat la încălzirea cu gaze şi cărbune în favoarea celei cu biomasă, care este livrată de un agent economic. Consiliul raional Ungheni a primit un grant de 2,1 milioane de lei pentru lansarea PPP, din fondurile europene ale Proiectului Energie şi Biomasă. Agentul economic a preluat în gestiune cinci centrale termice pe biomasă instalate cu sprijinul financiar al Uniunii Europene în cadrul Proiectului Energie şi Biomasă, a construit două noi sisteme de încălzire pe biomasă şi a realizat măsuri de eficienţă energetică la unele instituții beneficiare. Investiţia totală a agentului economic a fost de un milion de lei. Beneficiarii PPP Ungheni sunt şcolile din satele Bumbăta, Zagarancea, Valea Mare, Sculeni, Hârcești şi grădiniţele din satele Florițoaia Veche şi Condrătești.

xxx

Republica Moldova este dependentă de resursele energetice de import în proporție de 86%, iar ponderea energiei regenerabile este puțin peste 14%. Către 2020, Moldova își propune să ridice indicele energiei regenerabile până la 17%. Oportunitățile existente pe segmentul energiei regenerabile au fost discutate astăzi, 22 iunie, la Chișinău în cadrul primului forum al eficienței energetice care reunește peste 60 de antreprenori de pe ambele maluri ale Nistrului. Evenimentul este organizat sub patronajul Ambasadei Republicii Italiei. Ambasadoarea Valeria Biagiotti a remarcat că utilizarea energiei regenerabile va rezolva problema asigurării populației cu energie electrică mai ieftină și va crea în Republica Moldova noi locuri de muncă. Șeful Secției operațiuni a Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova, Aneil Singh, a remarcat că eficiența energetică oferă potențial pentru autoritățile publice, dar și pentru business. Uniunea Europeană a investit și va investi în eficiența energetică deoarece, drept urmare, se va crea un impact pozitiv pentru populație, costuri și mediul ambiant.

xxx

Georgia și Moldova consemnează în anul 2017 aniversarea a 25-ea de la stabilirea relațiilor diplomatice. Într-un interviu pentru IPN, ambasadorului Georgiei în Republica Moldova, Merab Antadze, a declarat că parcursul european de dezvoltare este cel mai corect pentru Moldova și Georgia. Relațiile moldo-georgiene un loc important i-a fost rezervat susținerii și asistenței reciproce în realizarea sarcinilor vitale, care au fost puse în fața ambelor țări. „Este vorba, în primul rând, de edificarea unor state independente la modul real, întemeiate pe principiile democrației și ale economiei de piață, reglementării conflictelor și soluționării problemelor social-economice dintre cele mai complicate, care ne-au rămas ca moștenire după demolarea imperiului sovietic”, a declarat Merab Antadze. Diplomatul a mai spus că, pornind de la faptul că și Moldova, și Georgia au optat pentru calea europeană de dezvoltare – și lucrul acesta este unul firesc, dat fiind faptul că pentru a soluționa sarcinile care stau acum în fața cetățenilor și a statelor noastre, calea europeană de dezvoltare este unica și cea mai corectă. „Consider că cel mai important la ora actuală pentru Moldova și Georgia este de a participa cu succes la programul Parteneriatului Estic și de a îndeplini totalmente obligațiunile asumate în conformitate cu prevederile Acordului de Asociere cu UE”, a declarat Merab Antadze.

xxx

Deputatul Parlamentului European Siegfried Mureșan este de părere că legătura de prietenie pe care o are președintele Republicii Moldova Igor Dodon cu cel al Federației Ruse Vladimir Putin afectează cetățenii Republicii Moldova. Într-o declarație politică de presă, eurodeputatul spune, cu referire la unele date apărute în presa din Rusia și Moldova, că prețul mediu plătit de Chișinău pentru 1000 de metri cubi este cu 20% mai scump decât cel pe care îl achită, spre exemplu, Germania către Gazprom. Aceasta este diferența dintre Federația Rusă, al cărei prieten atât de devotat se arată președintele Igor Dodon, și UE, spune europarlamentarul. UE dorește să aibă în Republica Moldova un partener egal și stabil și, de aceea, o ajută cu fonduri nerambursabile. Eurodeputatul precizează că în perioada anilor 2007-2015 Moldova a primit ajutoare financiare europene în valoare de 782 de milioane de euro. Iar din bugetul multianual al UE pentru anii 2014-2020 s-au alocat Moldovei fonduri europene nerambursabile în valoare de 742 de milioane de euro.

xxx

Dialogul strategic între Republica Moldova și Statele Unite ale Americii a fost relansat pe 23 iunie, în cadrul unei reuniuni la Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene, la care a participat și Bridget Brink, asistentul adjunct al secretarului de stat al SUA, Biroul pentru afaceri europene și eurasiatice. În cadrul reuniunii s-a convenit asupra creării unor grupuri de lucru, din experți din ambele țări. Grupurile se vor convoca  pe parcursul anului curent, iar domeniile de activitate ale acestora vor viza justiția, securitatea și apărarea, combaterea corupției, combaterea traficului de ființe umane. Bridget Brink a subliniat importanța continuării dialogului, mai ales în contextul marcării a 25 de ani de relații bilaterale. Discuțiile în cadrul reuniunii s-au axat pe cooperarea bilaterală în domeniul justiției și anume pe reformele care au loc, pași adiționali în combaterea corupției, fortificarea eforturilor pentru combaterea traficului de persoane, dar și implementarea completă a recomandărilor care vin de la Comisia de la Veneția. Ministrul afacerilor externe și integrării europene, Andrei Galbur, a declarat jurnaliștilor că dialogul moldo-american urmează să capete o intensitate nouă. Cooperarea Republicii Moldova cu SUA atât în context bilateral, cât și într-un context mai larg, în special prin prisma relațiilor Republicii Moldova cu Uniunea Europeană, este un subiect de importanță, a notat oficialul.

xxx

Deputații au votat în primă lectură un proiect de lege privind Concepția securității informaționale a Republicii Moldova. Potrivit autorului, care este Guvernul, Concepția va servi drept bază pentru elaborarea legislației și politicii de stat în domeniul asigurării securității informaționale. Vicedirectorul Serviciului de Informații și Securitate, Alexandru Balan, a declarat în plenul Parlamentului că adoptarea Concepției este determinată de necesitatea protecției intereselor persoanelor, societății, statului în domeniul informațional, contractarea pericolelor securității informaționale în societatea modernă, dar și de necesitatea menținerii unui echilibru între interesele persoanelor, societății, și statului pentru asigurarea securității informaționale. Supus votului, proiectul a fost susținut de majoritatea parlamentară și urmează să fie examinat și adoptat în variantă finală. Proiectul este parte a Programului legislativ de realizare a angajamentelor de transpunere asumate în cadrul Acordului de Asociere dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană.


Retrospectiva ştirilor din Fluxul IPN „Integrare Europeană” este realizată cu sprijinul Fundației germane HannsSeidel și este liberă pentru preluare cu condiția indicării surse.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.