RETROSPECTIVA SĂPTĂMÂNII 13-18 august. Cele mai importante ştiri din fluxul IPN „Economie & Business”
[● LUNI, 13 august]
[Acuzaţii de concurenţă neloială în centrul capitalei]
Mai mulţi agenţi economici care îşi desfăşoară activitatea în centrul comercial de lângă iarmarocul şcolăresc din strada Puşkin s-au plâns la Primărie că serviciile municipale ar încuraja concurenţa neloială. Din explicaţiile agenţilor economici rezultă că aceştia sunt în pierdere din cauza diferenţelor de taxe aplicate, a declarat şeful Direcţiei comerţ, alimentaţie publică şi prestări servicii, Vladimir Nirca. Pentru arenda unui metru pătrat de spaţiu în complexul comercial se achită cel puţin 25 de euro lunar. Dacă suprafaţa arendată e mai mare, de exemplu 6 metri pătraţi, plata e mai mică, 50 de euro per total. În acelaşi timp, taxa de participare la iarmaroc e de doar 112 lei.
[ÎS şi SA cu capital de stat vor fi obligate să raporteze despre împrumuturile contactate pe extern]
Întreprinderile de stat (IS) şi societăţile pe acţiuni (SA) în care statul deţine cotă, dar şi autorităţile publice locale vor fi obligate să raporteze tranzacţiile de accesare a împrumuturilor externe. Negruţa a spus că în curs de elaborare se află un proiect de modificări şi completări la legislaţia în vigoare în acest sens. „Din păcate, se înregistrează cazuri când noi aflăm mult mai târziu despre aceste împrumuturi, iar raportarea despre gradul de îndatorare externă nu este completă. Pe de altă parte, orice entitate care în baza activităţii sale are bani publici sau proprietate publică ar fi firesc să raporteze tranzacţiile nu la momentul contractării împrumuturilor externe, dar la momentul începerii negocierii acestora. Ar putea fi solicitată şi expertiza Ministerului Finanţelor”, a specificat el. „Noi avem suficientă experienţă pentru a oferi consultaţii, recomandări cum poate fi optimizat dobânda în cadrul negocierilor, obţine îmbunătăţirea altor condiţii de creditare şi, în final, cum poate fi evitată o îndatorare excesivă a agentului economic sau a autorităţii publice locale”, a adăugat el.
[●MIERCURI, 15 august]
[6 companii vitivinicole moldoveneşti sunt testate de Rosspotrebnadzor]
Încă 6 companii producătoare de vin sunt testate pentru posibilitatea de a exporta producţia în Federaţia Rusă. În acest moment în Rusia pot exporta 36 de companii din Republica Moldova, iar până la sfârşitul anului alte 12 pot obţine acest drept, potrivit datelor Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare (MAIA). Companiile care doresc să exporte vin şi alte produse alcoolice în Rusia trebuie să-și depună dosarul la MAIA, după care acesta este transmis la Rosspotrebnadzor-ul rusesc. După o anumită perioadă, o echipă de experţi ruşi efectuează o vizită la compania solicitantă și apoi iau decizia de a permite sau nu exportul. În primele 5 luni ale anului curent, cele 36 de companii exportatoare au vândut în Rusia vin şi alte băuturi alcoolice în sumă de peste 17 mln dolari. Specialiştii ministerului susţin că se simte o uşoară creştere faţă de perioada similară a anilor precedenţi. Republica Moldova exportă băuturi alcoolice în mai multe state. Vinul moldovenesc este la mare căutare în Georgia. Specialiştii susţin că vinul produs în Moldova are aciditate mai mare decât cel georgian şi este pe gustul multor georgieni, vinul lor fiind mai dulce.
[● JOI, 16 august]
[Numărul ÎMM se va dubla până în 2020 ]
Către anul 2020, la 1000 de locuitori vor reveni 25 de întreprinderi mici şi mijlocii (ÎMM), faţă de 12,8 în prezent. Acest lucru este prevăzut de Strategia de dezvoltare a sectorului ÎMM pentru anii 2012-2020, aprobată de Guvern. Moldova a înregistrat în ultimii ani tendinţe pozitive în dezvoltarea acestui sector. Potrivit viceministrului economiei, Octavian Calmâc, ÎMM au devenit mai profitabile, au apărut mai multe în companii producătoare care îşi orientează producţia la export, creşte numărul companiilor care activează în mediul rural. Având în vedere că ÎMM reprezintă 97% din totalul companiilor din Republica Moldova, este evidentă necesitatea susţinerii acestora prin crearea de condiţii juridice şi economice stabile, propice activităţii de întreprinzător, a spus Octavian Calmâc. Strategia de dezvoltare a sectorului ÎMM pentru anii 2012-2020 se concentrează pe mai multe direcţii, principalele fiind ajustarea cadrului reglementărilor de stat la necesităţile ÎMM, îmbunătăţirea accesului acestora la finanţare, dezvoltarea capitalului uman prin promovarea competenţelor şi culturii antreprenoriale. Va fi încurajată implementarea inovaţiilor şi sporirea pe această cale a competitivităţii produselor şi serviciilor prestate de ÎMM şi dezvoltarea parteneriatelor de afaceri. Direcţiile sunt armonizate cu politicile UE pentru acest sector, care prevăd o creştere economică inteligentă, sustenabilă şi incluzivă pentru ÎMM.
[Tehnologiile informaţionale simplifică înregistrarea întreprinderilor]
Procedura de înregistrare a persoanelor juridice şi întreprinzătorilor individuali la Camera Înregistrării de Stat (CÎS) va fi simplificată, susţin autorităţile, după ce Guvernul a aprobat modificări în legislaţie pentru extinderea „ghişeului unic” la înregistrare. „În prezent, de exemplu, la înregistrarea unor agenţi economici cum sunt asociaţiile, grupurile industrial-financiare, este necesar avizul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei. La înregistrarea fondurilor nestatale de pensii şi societăţilor de asigurări se cere avizul Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, iar la înregistrarea instituţiilor de învăţământ sau cu profil medico-sanitar e nevoie de avizele ministerelor de ramură. Odată cu asigurarea accesului acestor autorităţi la Registrul de Stat în format electronic, necesitatea avizelor dispare, iar în cazurile menţinerii unor avize, acestea vor fi obţinute de CÎS pe cale electronică de la autorităţile respective, fără ca agenţii economici să fie puşi în situaţia de a umbla de la o instanţă la alta şi a pierde timpul”, a declarat ministrul justiţiei, Oleg Efrim. La înregistrare CÎS stabileşte pentru persoanele juridice şi întreprinzătorii individuali un număr de identificare – IDNO, care concomitent este şi codul fiscal al persoanei respective. Autorităţile publice, accesând Registrul de Stat în format electronic, pot să identifice on-line persoana înregistrată şi să obţină datele despre ea, astfel că nu mai are rost să fie obţinut certificatului de înregistrare a întreprinderii pe suport de hârtie.
[Cele mai mari companii petroliere au anunţat ANRE că ridică preţurile]
Preţurile la carburanţi ar putea creşte. Cele mai mari companii din ramură au depus notificări de majorare a preţurilor la Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică (ANRE). Directorul general al ANRE, Victor Parlicov, a declarat că notificări sunt depuse deja de o săptămână. „Ei formal deja au posibilitatea să majoreze preţurile, pentru că notificările nu sunt cu caracter permisiv, ci informativ”, a notat Victor Parlicov. Potrivit directorului ANRE, petroliştii pot modifica preţurile după trei zile de la depunerea notificărilor. Faptul că deocamdată nu au purces la majorări vorbeşte despre existenţa altor factori, cum ar fi de exemplu concurenţa.
[Carburanţii s-ar putea scumpi cu 80 de bani]
Carburanţii s-ar putea scumpi cu până la 80 de bani. Cele mai mari companii petroliere au indicat în notificările depuse la Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) că intenţionează să scumpească petrolul şi motorina cu 40-80 de bani. Directorul general al ANRE, Victor Parlicov, a declarat joi, 16 august, în cadrul unui briefing de presă că, potrivit cadrului legal, deja după trei zile de la depunerea notificărilor, operatorii au dreptul să modifice preţurile. Deşi, notificări au fost depuse de aproximativ o săptămână, deocamdată majorări nu au fost efectuate şi ceasta, cel mai probabil, din cauza concurenţei. Victor Parlicov a menţionat că, dacă operatorii vor decide să purceadă la modificări într-un termen mai mare de o lună, Agenţia va solicita de la companii informaţii suplimentare, pentru că în această perioadă condiţiile de pe piaţă se pot schimba.
[● VINERI, 17 august]
[Patronii au la dispoziţie mai puţin de 5 luni ca să elibereze legitimaţii angajaţilor]
Legea care îi obligă pe angajatori să elibereze legitimaţii salariaţilor nu se extinde asupra patronilor care deja au făcut acest lucru. Aceasta înseamnă că pot fi păstrate legitimaţiile de tip vechi. Potrivit şefului Direcţiei respectarea legislaţiei muncii din cadrul Inspecţiei Muncii, Victor Ţurcanu, amendamentele operate în Codul Muncii şi în Codul Contravenţional au intrat deja în vigoare, iar angajatorii au la dispoziţie mai puţin de 5 luni, până la începutul anului 2013, ca să se conformeze noilor cerinţe. Formularul statelor de personal şi modelul permisului nominal de acces la locul de muncă au fost publicate în numărul din 20 iulie a Monitorului Oficial. Angajaţii nu vor fi obligaţi să poarte legitimaţiile la vedere, dar vor trebui să le prezinte în cazul în care inspectorii muncii le vor cere acest lucru. Această măsură are menirea să contracareze fenomenul muncii nedeclarate. Legitimaţia trebuie să conţină informaţii despre angajator, fotografia angajatului şi funcţia pe care o deţine. Totodată, au fost aprobate şi statele de personal pe care trebuie să le deţină un angajator. „În toate instituţiile urmează să fie introduse legitimaţiile obligatorii pentru toţi angajaţii. Dacă angajatorul nu va elibera legitimaţiile, se va alege cu amendă de până la 1500 de lei. Această amendă nu este strict stabilită, inspectorii vor întocmi procese-verbale pe care le vor înainta instanţei de judecată şi aceasta urmează să decidă mărimea amenzii”, a declarat Victor Ţurcanu.
[Misiune specială a UE la Chişinău]
O misiune specială a Uniunii Europene a venit la Chişinău pentru a identifica potenţialele sectoare care vor obţine fonduri adiţionale din partea UE. Pentru anul 2012, valoarea alocaţiilor adiţionale este de 28 de milioane de euro. Subiectul a fost discutat la şedinţa Comitetului Interministerial pentru Planificare Strategică (CIPS). Potrivit unui comunicat de presă al Guvernului, scopul misiunii este de a suplini alocaţiile financiare pentru programele sectoriale de suport bugetar, în derulare cu UE: sectorul sănătate, dezvoltare economică a zonelor rurale, justiţie etc. Comitetul a pus în discuţie şi programul de asistenţă al Guvernului Japoniei pentru anul 2013. Valoarea asistenţei acordate Republicii Moldova de către Guvernul Japoniei, din momentul stabilirii relaţiilor diplomatice, a constituit 73 de milioane de dolari SUA în formă de grant şi 48,2 milioane de dolari SUA sub formă de împrumut. În luna curentă la Chişinău este aşteptată o misiune niponă care are drept scop punerea în discuţie a noi oportunităţi de asistenţă pentru Moldova. Prim-ministrul Vlad Filat a declarat în context că la această etapă este necesar să se efectueze o evaluare a impactului investiţiilor, în mod special ceea ce priveşte proiectele de parteneriat public-privat în sfere precum eficienţa energetică, infrastructura şi canalizarea.
[Datele cadastrale privind bunurile imobile vor fi periodic actualizate]
Până la data de 1 iunie a fiecărui an, autorităţile publice locale urmează să prezinte oficiilor cadastrale teritoriale informaţiile despre atribuirea de terenuri, despre autorizaţiile de construcţie eliberate, despre darea în locaţiune a bunurilor imobile proprietate publică, precum şi informaţia privind construcţiile ridicate fără autorizare. Acest lucru este prevăzut în proiectul Legii privind monitoringul bunurilor imobile, aprobat de Guvern. Directorul general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, Anatolie Ghilaş, a menţionat că proiectul îşi propune să creeze baza legislativă pentru asigurarea unei informaţii veridice despre valoarea la zi a bunurilor imobile şi despre proprietarii acestora, în scopul impozitării. Drept surse de informaţie vor servi nu doar autorităţile publice locale, dar şi proprietarii de bunuri imobile. Conform legislaţiei fiscale, sunt obiecte impozabile şi construcţiile cu un grad de executare de cel puţin 50%. Proprietarul bunului imobil nefinalizat urmează să informeze oficiul cadastral teritorial despre acesta, dacă de la data începerii lucrărilor de construcţie au trecut 3 ani. Proiectul aprobat prevede actualizarea informaţiei despre bunurile imobile în cazul privatizării lor, dării în locaţiune, vânzării silite, precum şi în cazul ipotecării, dacă de la momentul ultimii actualizări au trecut mai mult de 3 ani-5 ani.
[● SÂMBĂTĂ, 18 august]
[Vasile Bumacov: În acest an Republica Moldova nu va exporta porumb]
Republica Moldova nu va exporta porumb în acest an, a declarat ministrul agriculturii şi industriei alimentare, Vasile Bumacov. Potrivit ministrului, practic 2/3 din porumb s-a pierdut din cauza temperaturilor înalte din lunile iunie-iulie. „Noi am contat mult pe porumb, dar, cu părere de rău, ceea ce s-a întâmplat în luna iunie şi iulie va duce la dificultăţi. Cea mai grea situaţia este în sud şi în centru. Anul trecut am avut 1 milion 400 de mii de tone, o parte am exportat, o bună parte a fost folosită în sectorul zootehnic. Anul acesta nu vom exporta pentru că tot ce avem va fi folosit pe intern”, a spus ministrul. Vasile Bumacov a menţionat că va fi o problemă şi cu porumbul pentru semănat, de aceea acum au loc negocieri cu diferiţi parteneri pentru a obţine material semincer pentru anul viitor. Această situaţie, în mod inevitabil, va duce la scumpiri. Vasile Bumacov a mai spus că din cauza secetei în acest an vor fi mai mici şi recoltele de floarea soarelui şi sfeclă de zahăr.
[Preşedintele CCI constată rezultate sub aşteptări la capitolul exporturi]
Deşi Moldova beneficiază de facilităţi comerciale atât pe pieţele din vest, cât şi din est, rezultatele înregistrate la capitolul exporturi nu sunt pe măsura aşteptărilor, a constatat preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie, Gheorghe Cucu, prezentând o analiză la Congresul al III-a al CCI. „CCI a fost implicată în realizarea unor proiecte, inclusiv cu finanţare de la Banca Mondială, în cadrul cărora 400 de companii au avut posibilitatea să procure servicii de consultanţă pentru dezvoltarea capacităţilor de export şi sporire a calităţii produselor oferite pieţei, precum şi pentru implementarea şi certificarea standardelor de management al calităţii ISO. CCI la fel a implementat aceste standarde, ceea ce ne-a permis să trecem la un nivel calitativ nou de asistenţă oferită companiilor”, a subliniat Gheorghe Cucu. În opinia sa, de lucru mai este mult, în special în perspectiva liberalizării comerţului cu Uniunea Europeană, Acordul de Liber Schimb Aprofundat şi Comprehensiv cu UE fiind în proces de negociere. „Aici trebuie să ne unim eforturile cu instituţiile statului, cu asociaţiile de business, ca să consolidăm capacităţile întreprinderilor şi ele să facă faţă cerinţelor, iar produsele lor să poată concura cu cele ale firmelor europene, atât pe pieţele externe, cât şi pe piaţa internă”, a remarcat preşedintele CCI.
[CCI îşi poate asuma mai multe funcţii publice]
Camera de Comerţ şi Industrie îşi exprimă disponibilitatea de a prelua mai multe funcţii publice, dacă acestea îi vor fi delegate. Luând cuvântul în cadrul lucrărilor Congresului al III-a al CCI, Cucu a menţionat că o asemenea practică este înregistrată în mai multe ţări. Astfel, CCI ar putea elabora şi prezenta rapoarte pe anumite chestiuni economice şi sociale, care sunt examinate de Guvern sau ministere. Potrivit lui Gheorghe Cucu, o opinie obiectivă din afară ar permite identificarea unor soluţii corecte pentru depăşirea unor probleme. De asemenea, CCI dispune de capacităţi ca să devină un actor important în certificarea forţei de muncă. Acest proces necesită să fie scos în afara instituţiilor de învăţământ şi să se facă de un consiliu ce ar întruni reprezentanţii patronatelor, sindicatelor instituţiilor de învăţământ. În acest caz CCI va fi un liant şi organizatorul acestui mecanism. Ar putea fi preluată de la Oficiul Forţei de Muncă şi funcţia de organizare a târgurilor locurilor de muncă. „Există şi alte oportunităţi. În multe ţări se practică procedura de legalizare a contractelor de comerţ internaţional. Aceasta serveşte ca un filtru la semnarea unor acorduri cu încălcarea legislaţiei şi nu constituie o lezare, dar o modalitate de protejare a drepturilor lor. Elaborând această bază de date, ea va putea fi accesată on-line de organele publice”, a specificat Gheorghe Cucu.