RETROSPECTIVA IPN „Economie & Business”

RETROSPECTIVA SĂPTĂMÂNII 26 iulie-1 august. Cele mai importante știri din fluxul IPN „Economie & Business”

● LUNI, 26 iulie


Forum investițional la Chișinău: va fi prezentată harta investițională a capitalei

În data de 14-15 octombrie, la Chișinău va avea loc un forum investițional, organizat în premieră de municipalitate. În cadrul evenimentului, va fi prezentată strategia de dezvoltare a Chișinăului 2030 și harta investitională a municipiului, a anunțat Olga Ursu, viceprimar al municipiului Chișinău, la ședința operativă a serviciilor municipal. Olga Ursu a precizat că pe harta investițională urmează a fi amplasate mai mult de 50 de obiective investiționale imobiliare, funciare, de infrastructură, sociale, educaționale, de agrement, dar și mai multe oportunități de parteneriate publice-private, cum ar fi taxarea electronică, dezvoltarea rețelei de parcări, eficientizarea traficului, managementul deșeurilor, eficiența energetică. Cu experții se lucrează asupa elaborării hărții investiționale, au fost elaborate deja 14 profiluri investiționale, care descriu și care sunt oportunitățile de investiție, a adăugat viceprimarul. Forumul va reuni peste 350 de participanți, atât online, cât și cu prezență fizică, dintre care peste 100 din mediul academic și sectorul asociativ.

Circulația trenului Bălți-Ungheni se sistează începând de astăzi

Începând de astăzi, 26 iulie, se suspendă circulația trenului Ungheni – Bălți Slobozia – Ungheni. Informația a fost confirmată pentru IPN de directorul Căii Ferate din Moldova Oleg Tofilat.Potrivit șefului CFM, circulația trenului se suspendă din cauza defectării locomotivei. Costul biletelor vândute în avans va fi restituit. Oleg Tofilat susține că ruta nu era foarte solicitată. Trenul este unul diesel D1.

MARȚI, 27 iulie

România va reabilita podurile de peste Prut și va construi altul nou la Ungheni

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) din România are în derulare cinci proiecte, finanțate prin fonduri europene nerambursabile, pentru reabilitarea podurilor peste Prut și pentru construirea unui nou pod la Ungheni. Anunțul a fost făcut de ministrul transporturilor din România, Cătălin Drulă, într-o postare pe Facebook. Este vorba despre proiectul de reabilitare a Podului de la Galați – Giurgiulești, pe DN 2B. Acesta a fost construit în 1949 și are o lungime de 125 de metri. Execuția lucrărilor a pornit în iulie și se va încheia peste 9 luni. De asemenea, va fi reparat podul de la Albița – Leușeni, pe DN 24B, podul de la Sculeni, pe DN 24, și podul de la Oancea – Cahul, pe DN 26A. Pentru acestea din urmă, CNAIR lucrează deja la proiectele de reabilitare care se vor desfășura pe modelul Podului de la Galați – Giurgiulești.

●MIERCURI, 28 iulie

S-a scumpit benzina

Mai multe stații PECO au afișat la panou prețuri mai mari la benzina cu cifra octanică 95. Scumpirea este de circa 20 de bani, un litru ajungând să coste aproape 20,60 lei. Fostul deputat Alexandru Slusari a declarat astăzi că în ultimele patru zile se atestă o scăderea ușoară a cotațiilor Plats atât la benzină, cât și la motorină. „Însă republica oligarhică petrolieră are propriile reguli. Zeci de ani prețurile la combustibil sunt stabilite prin înțelegere între un grup îngust de companii, uneori cu coordonare cu politicieni. Și iată că a fost iar majorat prețul la benzina cu 40 bani. Vina se dă pe metodologia nouă. Ce face ANRE? În loc să intervină, să controleze dacă se respectă metodologia, băieții cu salarii de 80 de mii de lei lunar, desemnați acolo pe criterii politice, vin cu bâlbâială, precum că legislația are carențe. Probabil legea nouă nu este perfectă. Dar voi, cei din ANRE, unde ați fost la etapa elaborării actului respectiv?”, se întreabă Alexandru Slusari. Potrivit lui, ceea ce se întâmplă acum pe piața petrolieră este următorul acord de cartel între cele mai mari companii, cu participarea ANRE și cu poziția pasivă a Consiliului Concurenței. „Petroliștii arată mușchi întregii țări, profitând de ocazia lipsei îndelungate a Guvernului și a faptului că ANRE demult depinde de ei. În toiul recoltării ei șantajează agricultorii. Îi presează companiile de transport, care sunt după pandemia la pragul falimentului. Își bat joc de cetățeni, schimbând fiecare zi prețuri, chiar dacă au stocuri suficiente pentru 2-3 săptămâni, iar legislația stabilește plafonul maximal de preț la benzina și motorina”, mai spune Alexandru Slusari.

Propuneri de amendamente la Legea privind piața produselor petroliere

Legea privind piața produselor petroliere trebuie să asigure un echilibru între interesul consumatorului și funcționalitatea sistemului petrolier. Petroliști, experți și persoanele interesate au venit cu propuneri în cadrul consultărilor publice cu referire la amendamentele asupra legii menționate. Potrivit acestora, e nevoie să se intervină și pe metodologie, și pe marja comercială specifică adoptată. Eugen Carpov, director ANRE, crede că noul proiect de lege constituie o temelie foarte bună, cu elementele care readuc logica inițială – ca prețurile să fie plafonate de ANRE, nu de fiecare companie, să existe o transparență totală și o corectitudine în formarea prețuirilor și nimeni să nu aibă întrebări. Ana Groza, director executiv la Asociația Investitorilor Străini, susține că nu se acceptă reglementarea excesivă a pieței, având în vedere angajamentele internaționale și Constituția țării. Dar pentru că se insistă cu plafonarea prețurilor, Asociația va contribui la procesul de elaborare a amendamentelor, ca să asigure o calitate bună a proiectului. Una dintre propuneri ar fi ca marja comercială specifică pentru următoarea perioadă, următorul an calendaristic, să fie ajustată inclusiv la impactul indicelui prețurilor de consum și la cursul valutar. Marja comercială specifică urmează să includă toate costurile variabile și fixe relevante ale companiilor, marja de transport primar, inclusiv transportul până în stații, costurile de depozitare, manipulare și costurile adiționale obligatorii.

Conducerea APP, acuzată de trucarea concursului pentru șefia Moldaeroservice

Conducerea Agenției Proprietății Publice (APP) este acuzată de trucarea concursului pentru selectarea administratorului întreprinderii de stat Moldaeroservice. Acuzațiile au fost formulate în cadrul unei conferințe de presă la IPN, de Alexei Rogov, șef al Direcției Operațiuni de Zbor la Moldaeroservice și unul din pretendenții la fotoliul de administrator. Alexei Rogov spune că s-a întors acasă după 21 de ani petrecuți peste hotare, după ce a simțit că „ceva s-a schimbat în țară”. Fost pilot militar și civil, specialist cu zeci de ani în spate în aviația civilă națională și internațională și având experiență în funcții de conducere, Alexei Rogov e convins că ar fi câștigat concursul dacă n-ar fi fost eliminat „fără vreo explicație”. Alexei Rogov era anunțat să apară la conferința de presă alături de Viorel Catană, administratorul interimar al Moldaeroservice. Tot potrivit anunțului, cei doi urmau să povestească și despre „transmiteri ilegale” de active din gestiunea Moldaeroservice. Dar Viorel Catană n-a mai venit. Potrivit lui Rogov, imediat după difuzarea anunțului de presă, s-ar fi convocat de urgență o ședință la care Catană ar fi primit postul scos la concurs.

JOI, 29 iulie

C
riza de pe piața carburnaților este una artificială, opinii

Petroliștii au creat un „stat în stat”, iar criza de pe piața carburanților este una artificială. Opiniile au fost exprimate de fostul vicepreședinte al Parlamentului Alexandru Slusari și economistul Veaceslav Ioniță. Potrivit lor, petroliștii încearcă să-și impună propriile reguli, în condițiile unor instituții de reglementare ineficiente. Potrivit fostului vicepreședinte al Parlamentului, legea privind piața produselor petroliere, votată la finalul sesiunii trecute, e una imperfectă, dar necesară. „Sunt aspecte de ordin tehnic și juridic care trezesc nedumerire. Dar ideea racordării prețurilor la produsele petroliere din Republica Moldova la cotațiile internaționale este una corectă. Clar că acest lucru nu place petroliștilor, iar ei, văzând acest haos guvernamental, având un Consiliu al Concurenței ineficient, ei încearcă să țină ostatici o țară întreagă. Au creat această criză artificial, dând vina pe această metodologie. Patru zile la rând cotațiile Platt’s sunt pe minus, iar ei majoreză în continuare prețurile”, a spus Alexandru Slusari în cadrul emisiunii „Secretele Puterii” de la JurnalTV. În acelaști timp, economistul Veaceslav Ioniță spune că ANRE ar fi în cârdășie cu marile companii petroliere și ar urmări scopul de a-i elimina de pe piață pe micii proprietari de benzinării.

VINERI, 30 iulie

Guvernul trebuie să mizeze mai puțin pe credite externe, economist

Economistul Viorel Gîrbu crede că autoritățile moldovene ar trebui să mizeze mai puțin pe contractarea creditelor străine; în schimb, o reformă fiscală ar putea fi o soluție pentru genearea resurselor proprii. După ce partidul de guvernare a anunțat că prioritatea noului Executiv va fi negocierea unui nou acord cu FMI, Viorel Gîrbu spune că documentul n-ar trebui negociat prin cedări excesive. „E regretabil că elita politică pune un accent atât de mare pe creditele și granturile oferite în condiții concesionale Republicii Moldova. Cu cât există mai multe credite și granturi, cu atât partenerii ne apreciază ca fiind foarte slabi. Să primești credite e ca și cum ai ajunge la reanimare, nu trebuie să te bucuri atât de tare. Asistența din partea FMI este un semn al rateurilor noastre. Noi în continaure plătim dobânzi pentru sumele contractate anterior și unde am ajuns?”, a spus Gîrbu în cadrul emisiunii „Puterea a Patra” de la N4. Potrivit expertului, pentru a pune bazele unei economii temeinice, autoritățile ar trebui să înceapă cu o amplă reformă fiscală.


Levănțica din Moldova, subiect de interes pentru francezi și bulgari

„Crescătorii de levănțică moldoveni și-ar dori să poată concura cu bulgarii”, titrează publicația „Дневник” din Bulgaria un articol preluat de la Agenția „France-Presse” (AFP). Agenția se referă la Alexei Cazac, care a început să crească levănțică cinci ani în urmă, acum ajungând să îngrijească 60 de hectare de plante cu aromă puternică, utilizată cel mai mult în industria parfumului. Omul de afaceri spune că în Moldova clima este ideală pentru acest tip de vegetație, predispusă soarelui și rezistentă arșiței. Producția o vinde unui grup francez. După destrămarea URSS, ramura în cauză a cunoscut un grav declin până în primii ani ai secolului curent, scrie AFP. Dar tendința se schimbă, câmpurile de levănțică ocupă în prezent 1400 de hectare, iar producția de uleiuri eterice va atinge anul acesta cifra de 20 de tone. Chiar și așa, precizează AFP, mai e mult până se atinge nivelul de altă dată. Totodată, industria uleiului eteric e pe cale de a renaște, menționează Alexandru Bădărău, președintele asociației producătorilor de levănțică. Jucătorii internaționali au remarcat efortul moldovenilor: conform datelor asociației, 99 la sută din uleiul de levănțică este exportat, preponderent în UE. Partenerul de bază este Germania. Dar Franța și Bulgaria, mari țări-producătoare, la fel se numără printre cumpărători.

CFM reia circulația mai multor trenuri suburbane din 2 august

Calea Ferată din Moldova (CFM) restabilește circulația mai multor trenuri suburbane, începând din 2 august, pe motivul încheierii lucrărilor de reparație a trenurilor diesel. Astfel, se restabilește circulația trenurilor suburbane: nr. 6931/6936 Bălți Slobozia – Ocnița – Bălți Slobozia, nr. 6924/6923 Bălți Slobozia – Rogojeni – Bălți Slobozia, și nr. 889/894 Ungheni – Bălți Slobozia – Ungheni.
Din 26 iulie, și-a sistat circulația trenul nr. 6889/6894 Ungheni – Bălți Slobozia – Ungheni, în legătură cu imposibilitatea asigurării transporturilor feroviare în trafic suburban din motivul stării tehnice nesatisfăcătoare a trenurilor diesel D1.


SÂMBĂTĂ, 31 iulie

BNM a întreprins măsuri antiinflaționiste

Comitetul executiv al Băncii Naționale a Moldovei a decis, cu vot unanim, majorarea ratei de bază aplicată la principalele operațiuni de politică monetară pe termen scurt, cu 1,0 puncte procentuale, până la 3,65 la sută anual. Totodată, se vor mări cu 1,0 puncte procentuale ratele de dobândă la creditele și la depozitele overnight – până la 6,15 și, respectiv, până la 1,15 la sută anual. Nivelul rezervelor obligatorii rămâne același. Prognoza actualizată a indicat riscul ieșirii inflației peste limita superioară a intervalului de variație al țintei în contextul proinflaționist al mediului extern pronunțat, care este marcat de recuperarea mai rapidă decât s-a anticipat a economiei mondiale și a principalilor parteneri de comerț extern ai Republicii Moldova, alături de persistența cotațiilor înalte la petrol. În același timp, presiunile inflaționiste sunt susținute și de cererea agregată internă, care este alimentată de recuperarea consumului populației pe fundalul creșterii salarizării în economie, a volumului creditelor noi acordate și a transferurilor de mijloace bănești în favoarea persoanelor fizice.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.