|
|
|
Orice abordare europeană inedită, dedicată soluționării pașnice a conflictelor teritoriale din Georgia, Moldova, Ucraina și Nagorno Karabakh, va schimba regulile jocului doar dacă UE va lăsa deschise toate opțiunile pașnice pe care le folosește în prezent...
|
Dionis Cenușa, Columnist principal |
|
Demersul pentru o implicare sporită a Uniunii Europene (UE) în soluționarea conflictelor teritoriale din vecinătatea estică s-a intensificat după fiecare val de lărgire spre Est. După lansarea Parteneriatului Estic (PaE) în anul 2009, acest subiect a căpătat o vizibilitate sporită. Ca urmare, situația din jurul conflictelor din Moldova, Georgia, Nagorno-Karabakh, iar ulterior din Luhansk și Donbas, a început să figureze constant pe agenda bilaterală și multilaterală a Bruxelles-ului cu statele PaE. Astfel, partea europeană a început să ia în serios amenințările emanate de aceste conflicte teritoriale asupra vecinilor săi. Totuși, o viziune europeană, individuală și țintită, legată de soluționarea conflictelor teritoriale din vecinătatea comună cu Rusia, încă nu a fost definită.
Prima și deocamdată unica inițiativă de a elabora măsuri focusate pe rezolvarea conflictelor teritoriale din vecinătatea comună a avut loc în cadrul discuțiilor UE-Rusia despre formarea a „patru spații comune UE-Rusia”, lansată la summitul din Sankt-Petersburg, în 2003. Deși UE și Rusia au adoptat „foi de parcurs” pentru a traduce în viață „spațiile comune”, acest lucru nu s-a soldat cu succes. Lansarea Politicii Europene de Vecinătate în 2004 și reorientarea geopolitică a statelor est-europene spre Vest, inclusiv în rezultatul protestelor democratice în masă (Georgia – „Revoluția Rozelor” în 2003; Ucraina - „Revoluția Oranj” în 2004), au fost interpretate de Rusia drept ingerință în zona sa de influență.
Agresiunea militară a Rusiei împotriva Georgiei în 2008 și transpunerea inițiativei polono-suedeze a Parteneriatului Estic în 2008-2009 au ridicat tensiunea în relațiile UE-Rusia. Iar căderea relațiilor bilaterale la temperaturi negative a avut loc după anexarea Crimeii și sprijinirea militarizată a separatismului teritorial în regiunile Luhansk și Donbas, începând cu 2014. Expansionismul militar și hibrid al Rusiei a determinat introducerea și menținerea sancțiunilor pe durata ultimilor șapte ani. În asemenea context tumultuos, discuția ruso-comunitară despre identificarea în comun a unor soluții pentru conflictele din vecinătatea comună a dispărut de pe radar.
Inițiativa României și realitatea din teren
În prezent, la inițiativa României, în interiorul UE, s-ar fi discutat activ despre o abordare europeană centrată pe rezolvarea conflictelor teritoriale din regiunea Mării Negre. Detaliile acestei abordări sunt necunoscute publicului. Potrivit cercetătorului Vladimir Socor, Ministerul de Externe al României, în frunte cu Bogdan Aurescu, a elaborat un set de recomandări, care sunt tatonate în discuțiile cu statele membre și instituțiile UE responsabile de afacerile externe europene. Sugestiile părții române însumează diverse inițiative și mecanisme care, la prima vedere, există într-o formă sau altă, separat și desincronizat.
Printre ideile circulate de diplomația română se numără (1) crearea unui format de coordonare pe subiectul conflictelor teritoriale între UE și Georgia, Moldova și Ucraina. Deja există formatul “Trio-ului Asociat”, instituit de aceste țări în mai 2021. La nivel de președinți de țară, Trio-ul s-a pronunțat în favoarea căutării unor soluții pașnice de rezolvare a conflictelor teritoriale (IPN, Iunie 2021), care însă „să extindă rolul și angajamentul UE”.
O altă propunere utilă constă în (2) numirea unui responsabil al UE pe problematica conflictelor teritoriale, care să coordoneze programele europene destinate dezvoltării rezilienței statelor în cauză. Pe de o parte, UE implementează „5 principii” riguroase de interacțiune cu Rusia, care sunt indispensabile și strâns legate de politica sancțiunilor. Într-o manieră deschisă, UE obiectează împotriva sferei de influență privilegiată pe care Rusia o urmărește în vecinătatea post-sovietică vestică. De asemenea, Bruxelles-ul nu se eschivează de la evidențierea factorului rusesc ca parte la conflictele teritoriale din Georgia, Moldova și Ucraina, nicidecum nu ca mediator cu intenții pozitive (UE, Iunie 2021). Pe de altă parte, UE deja a formulat o serie de instrumente pentru a consolida reziliența statelor din PaE, inclusiv pe partea fortificării instituțiilor de stat și a securității vecinilor săi estici (UE, Martie 2020).
Tot din lista de recomandări face parte (3) propunerea de a prelua și replica modelul moldovenesc de atragere a regiunii transnistrene în procesul de liberalizare a comerțului cu UE, în schimbul îndeplinirii componentei comerciale a Acordului de Asociere. Dinamizarea exporturilor de bunuri spre piața europeană (ianuarie-iunie 2021: UE - 38% din totalul exporturilor transnistrene; Rusia – sub 10%) permite atingerea unui anumit grad de „europenizare” a practicilor comerciale din regiune și respectiv uniformizarea lor cu cele aplicate de autoritățile constituționale. În consecință, crește dependența de piața UE, care poate spori relevanța vocii politice a UE în rândul decidenților separatiști. Există însă aspectele negative, care ridică semne de întrebare legate de utilitatea modelului moldovenesc. În primul rând, succesul exporturilor de bunuri transnistrene (metale prelucrate) spre piața UE se datorează avantajului competitiv oferit de costurile de producție mici ale companiilor din regiune, care este posibil grație prețului redus pentru gazele naturale rusești. Mai mult ca atât, regiunea nu achită pentru gazul consumat, fapt ce a determinat creșterea datoriei la gaze față de Rusia până la aproape 7 miliarde dolari. Concomitent, economia din regiune dispune de materie primă pentru a livra bunuri spre UE din contul anumitor scheme gri (controlate de oligarhi locali), precum și a contrabandei din Ucrainei (regiunea Odesa). Aceste „beneficii” urmează să fie lichidate. Planul de guvernare al noului executiv de la Chișinău vizează combaterea schemelor de corupție din sectorul public, iar Președintele Maia Sandu a inițiat discuții cu Kievul cu privire la modalitățile de cooperare pentru a demara acțiuni de anti-contrabandă transfrontalieră.
Adunate și aranjate într-o abordare integrată și strategică, elementele sus-menționate și altele neprezentate deocamdată publicului, pot contribui la conturarea unei abordări punctuale, pro-active și actualizate a UE față de conflictele teritoriale din proximitate sa. Totodată, la elaborarea unei abordări europene vizavi de conflictele teritoriale va trebui să fie asigurată o interoperabilitate impecabilă cu instrumentele deja utilizate – PaE-ul preconizat după anul 2020 și „cele 5 principii” „de fier” în relația cu Rusia. Mai mult ca atât, actorii europeni necesită o evaluare obiectivă și minuțioasă a modelelor de interacțiune cu conflictele teritoriale, propuse drept bune practici. Experiența moldovenească legată de integrarea comerțului din regiunea transnistreană în exporturile către UE conține o serie de aspecte îngrijorătoare, care riscă să provoace instabilitate.
Patru conflicte teritoriale distincte
„Politica externă post-factum” pentru care UE este deseori criticată, deși corespunde întocmai caracterului civil al puterii europene, are o eficiență limitată ce nu reușește nicidecum să descurajeze actori regionali belicoși, precum Rusia. Acest lucru este văzută de la Moscova ca o slăbiciune structurală a adversarului său geopolitic din Vest (IPN, Noiembrie 2020). De aceea, pentru a depăși handicapul „diplomației declarațiilor”, UE are nevoie de o abordare care ia în calcul realitățile locale ale conflictelor teritoriale. Mai exact, din partea UE, este necesar un realism sincer vizavi de urmările războiului azero-armean din 2020, stagnarea în reglementarea diferendului transnistrean, ocupația militară “mișcătoare” (schimbarea tacită a frontierelor în interiorul Georgiei), precum și continuarea agresiunii militare rusești în Luhansk și Donbas.
În mod practic, UE are capacitatea de a influența situația de pe loc doar în cazul Moldovei, având la dispoziție câteva instrumente: 1) participarea în calitate de observator în formatul de negocieri “5+2”; 2) finanțarea măsurilor de consolidare a încrederii, cu ajutorul programelor implementate de Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD); 3) monitorizarea implementării prevederilor Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (ZLSAC) de către autoritățile și companiile exportatoare din regiunea separatistă; 4) desfășurarea Misiunii EUBAM la frontiera cu Ucraina pe segmentul transnistrean, în perioada 2005-2023, cu posibilitatea reînnoirii extinderii.
Al doilea loc unde UE are anumite pârghii, deși parțiale, este Georgia. Contribuția UE constă din Misiunea de Monitorizare (EUMM) cu ajutorul căreia este supravegheată situația la linia administrativă cu Abhazia și Osetia de Sud. Misiunea este civilă și evaluează cum este realizat acordul de încetare a focului, semnat în august 2008. De la bun început, mandatul misiunii a fost insuficient pentru a constrânge Rusia să pună în aplicare acordul agreat, al cărui deziderat major este revenirea la status-quo-ul de până la război. În loc de aceasta, partea rusă a facilitat recunoașterea independenței regiunilor separatiste, care beneficiază de asistența militară rusească și mișcă nestingherit „frontierele lor” în interiorul teritoriului georgian.
Prezența UE în cazul Ucrainei nu constă în misiuni civile specializate desfășurate în jurul conflictului teritorial din Donbas. Sancțiunile individuale și cele economice împotriva Rusiei și a actorilor separatiști din teritoriile ocupate și/sau anexate reprezintă principalul instrument pe care UE îl folosește cu fermitate pentru a asista partea ucraineană. Contrar cazului moldovenesc, UE nu este admisă, nici măcar cu statut de observator, în “Formatul Normandez” de negocieri. De asemenea, Ucraina nu beneficiază de misiuni de monitorizare, după modelul georgian.
Pentru conflictul din Nagorno-Karabakh, UE nu are la îndemână niciun instrument, din cele aplicate în Moldova, Georgia sau Ucraina. În ultimele declarații ale oficialilor europeni, accentul s-a pus pe disponibilitatea UE de a oferi medierea în procesul de delimitare și demarcare a frontierelor dintre Armenia și Azerbaidjan. Dar aceste intenții nu sunt luate în serios de către Armenia, care e și mai dependentă de Rusia, deoarece are nevoie de misiunea sa de pacificare în teritoriile din Nagorno Karabakh (Artsakh), rămase în posesie după capitularea din Noiembrie 2020. Ulterior, Armenia ar putea fi de acord cu extinderea mandatului pacificatorilor ruși pentru a realiza delimitarea și demarcarea frontierei cu Azerbaidjan, posibil doar cu permisiunea celui din urmă. În mod similar, propunerea de mediere venită de la Bruxelles nu a primit nicio reacție nici din partea Azerbaidjanului, care arată devotament pentru sporirea ponderii geopolitice a Turciei în Caucazul de Sud, nu cea a UE (IPN, Iunie 2021).
În comparație cu conflictele din Georgia, Moldova sau Ucraina, implicarea Rusiei în conflictul din Nagorno Karabakh este mai degrabă indirect. De o formă abilă, Moscova utilizează vulnerabilitățile Armeniei, care au devenit și mai sesizabile după înfrângerea cauzată de Azerbaidjan, a cărui superioritate militară s-a datorat armamentului turcesc (dronele Bayraktar). Din aceste considerente, abordarea UE pentru Nagorno Karbakh necesită o diferențiere majoră, care să țină cont de implicațiile paralele ale factorului rusesc și turc în regiune.
În loc de concluzii...
Este cert faptul că UE are nevoie de o abordare specializată pentru soluționarea conflictelor teritoriale din bazinul Mării Negre. Această abordare va trebui însă să fie flexibilă pentru a putea fi relevantă pentru cele patru conflicte existente în Parteneriatul Estic.
UE urmează să adopte o poziție pragmatică. Pentru a exercita o influență eficientă și diferențiată asupra actorilor participanți la rezolvarea conflictelor vizate, oficialii europeni trebuie să reiasă din capacitățile și resursele reale de care dispune sau pe care le pot genera. Chiar dacă în raport cu conflictul transnistrean, Bruxelles-ul are în arsenal mai multe pârghii, unele dintre acestea – orientarea exporturilor transnistrene spre piața UE – implică riscuri ascunse, care necesită o evaluare critică.
Orice abordare europeană inedită, dedicată soluționării pașnice a conflictelor teritoriale din Georgia, Moldova, Ucraina și Nagorno Karabakh, va schimba regulile jocului doar dacă UE va lăsa deschise toate opțiunile pașnice pe care le folosește în prezent. Așadar, misiunile civile noi ar putea fi benefice pentru stabilizarea situației, în special în Ucraina. Susținerea măsurilor de consolidare a încrederii ar permite restabilirea dialogului între părțile în conflict - măsură relevantă pentru Georgia și Nagorno Karabakh. Aplicarea sancțiunilor economice față de actorii (non)statali, care agravează conflictul, ar putea fi valabilă pentru Moldova și Georgia. Toate aceste instrumente, încorporate într-o viitoare abordare a UE, pot fi folositoare pentru a descuraja tentativele regimurilor separatiste și a protectorilor lor externi de a destabiliza situația sau de a împiedica soluționarea conflictelor teritoriale, în strictă conformitate cu dreptul internațional.
Această analiză este realizată pentru Fundația germană Hanns Seidel și Agenția de presă IPN.
Dionis Cenușa, Columnist principal
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016