Republica Moldova va avea o Strategie de mobilitate pentru anii 2023-2030. Documentul urmează a fi elaborat și supus discuțiilor publice până la sfârșitul acestui an. Anunțul a fost făcut de ministra infrastructurii și dezvoltării regionale, Lilia Dabija, în cadrul unei conferințe de presă, transmite IPN.
„Ne-am propus elaborarea unui nou document strategic care va expune constatările, recomandările, dar și lecțiile învățate în baza actualei Strategii de transport și logistică care a operat în perioada 2013-2022 și care va reflecta esența armonizării cadrului legislativ la strategia de mobilitate până în 2030. Ne dorim un transport accesibil, durabil, interoperabil și sigur”, a declarat Lilia Dabija.
Ministerul va elabora o lege nouă dedicată siguranței rutiere, care va determina necesitatea stabilirii și deținerii auditului siguranței rutiere la toate fazele, chiar și la etapa de proiectare a infrastructurii drumurilor. „Ne dorim ca dezvoltarea durabilă a infrastructurii să se întemeieze pe criterii înalte de calitate, conform standardelor europene. Ne dorim să consolidăm cadrul normativ și instituțional, dar și să fortificăm capacităților ministerului. În acest context, suntem în ultima fază de definitivare a amendamentelor operate la Codul navigației maritime și comerciale, la Codul transportului rutier, la Legea fondului rutier, dar și la Legea cu privire la siguranța rutieră și la Legea care reglementează infrastructura drumului”, a precizat Lilia Dabija.
Republica Moldova a prezentat Comisiei Europene propunerile de îmbunătățire a rețelelor interne întru conectarea lor la rețelele europene, astfel dorindu-se asigurarea mobilității persoanelor și bunurilor în cele mai bune condiții de siguranță. „Programele ce vor fi ulterior implementate în baza acestei strategii vor asigura accesul persoanelor cu dizabilități, accesul la diferite mijloace de transport rutier, dar și regionalizarea serviciilor respective și sporirea accesului populației la serviciile de transport”, a explicat ministra.
Ne dorim să digitalizam serviciile de transport. Recent, Guvernul a aprobat o nouă strategie legată de digitalizarea serviciilor prestate de colegii noștri de la ANTA. Mă refer aici la registrul rutelor, urmează să elaborăm registrul biletelor și al stațiilor. Ne dorim să trecem la modele de transport prietenos mediului”, a adăugat Lilia Dabija.
Acoperirea financiară pentru îndeplinirea obiectivelor acestei strategii va fi făcută atât din surse bugetare, cât și din asistență externă. „Vom elabora programe destinate dezvoltării transporturilor, dezvoltării drumurilor, dezvoltării transportului naval, rutier, feroviar și al celui aerian. Menționez că investițiile pentru implementarea prevederilor strategiei vor fi asigurate atât din bugetul public, cât și din asistență externă. Pentru infrastructura rutieră avem deja negociate și semnate peste 600 de milioane de euro, bani ce vor fi alocați pentru infrastructura rutieră din țară. Negociem și cu Banca Mondială alte 120 de milioane pentru îmbunătățirea și reabilitarea drumurilor locale”, a mai spus Lilia Dabija.
Un alt obiectiv important al strategiei este trecerea de la un transport care poluează, la unul prietenos mediului. În acest sens, urmează a fi îmbunătățită infrastructura feroviară.
Strategia urmează să fie elaborată până în trimestrul trei al acestui an, ulterior vor avea loc discuții publice. „Ne dorim ca în final să avem un document închegat, un document care va reflecta cele mai bune condiții și în baza căruia vom implementa cele mai bune deziderate de țară”, a precizat ministra.