Analiză IPN: La cei 23 de ani ai săi, Republica Moldova este o comunitate de oameni într-un teritoriu care încă nu a devenit ţară, nu a devenit naţiune, nu a devenit Patrie pentru toţi cetăţenii săi. Dar, la cei 23 de ani ai săi, Republica Moldova încă nu a falimentat în toate aceste calităţi ale sale. Respectiv: Republica Moldova, la cei 23 de ani ai săi, mai are şanse să devină ţară, naţiune, Patrie. Şansele nu se realizează de la sine. Pentru ca acestea să devină realitate, este nevoie, ca în cazul oricărui şantier, de materiale de construcţie,preferabil, moderne şi calitative, precum şi de meşteri, care să ştie ce vor şi să poată realiza în practică un model, iarăşi, de calitate.
---
Dintre multele criterii după care am putea aprecia dacă Republica Moldova s-a constituit sau nu, cel mai relevant ar fi pe cât de mult omul şi familia sa se simt aici comod şi în siguranţă. Răspunsul este suficient de evident. Mulţi au preferat să plece în căutarea confortului şi a siguranţei, iar mulţi dintre cei care au rămas simt lipsa confortului şi a siguranţei, pentru sine şi pentru ai lor.
Pe de o parte, în plan istoric, 23 de ani nu este mult, de aceea acest proces de auto-construcţie în timp este unul cât se poate de firesc. Să ne amintim că şi cele mai puternice state de pe glob s-au constituit timp de secole. Este adevărat că actualul proces de globalizare şi unificare nu lasă prea mult spaţiu de manevră în căutarea modelelor de construcţie statală, respectiv, procesul de devenire poate şi trebuie urgentat, ca să nu rămânem în urma timpului, multe putând fi decise la etapa de alegere şi implementare a modelului.
Pe de altă parte, procesul de construcţie a fost îngreunat de mai multe provocări, interne şi externe, fireşti şi mai puţin fireşti. Conflictul transnistrean este doar un exemplu elocvent, cel mai vechi, deşi, poate, nu cel mai complicat şi complex dintre toate.
Instrumente tradiţionale, neintrate pe deplin în tradiţie
Ca şi orice altă ţară, Republica Moldova şi-a proclamat simbolurile sale de bază în formă de limbă de stat, imn şi drapel. Aceste simboluri au avut şi continuă să aibă un puternic impact asupra procesului de devenire statală, de foarte multe ori în calitate de instrumente ale acestuia. Un rol aparte l-a jucat limba română ca limbă de stat, în locul celei ruse, împreună cu revenirea la alfabetul latin, prin care începe, de fapt, independenţa Republicii Moldova, chiar dacă decretarea acestora s-a întâmplat cu doi ani înainte de proclamarea Independenţei înseşi. La începuturi, limba şi alfabetul, imul ;i drapelul, au avut un enorm potenţial unificator şi formator de entitate naţională şi statală. Cu timpul lucrurile s-au schimbat în diferite feluri…
Limba română şi limba moldovenească
Limba română deja îşi îndeplineşte suficient de bine rolul de mediere a relaţiilor oficiale, în sensul în care aproape toate documentele din ţară sunt elaborate într-o limbă literară de nivel suficient de înalt, ceea ce constituie un salt calitativ important, comparativ cu starea şi statutul acesteia de acum douăzeci de ani şi ceva. Şi în spaţiul public se aude tot mai multă limbă română bună, deşi boala ei veche din perioada sovietică de utilizare excesivă a rusismelor continue s-o urmărească şi acum, inclusiv prin generaţia tânără care nu a trăit deloc în acea perioadă, respectiv, nu a fost supusă rusificării forţate. De fapt, problema constă nu doar şi nu atât în impurificarea limbii, pentru că influenţele şi modele lingvistice sunt acceptabile şi inevitabile, cât în faptul că o parte din vorbitori înlocuiesc prin rusisme, dar şi prin regionalisme şi arhaisme, cuvintele literare pe care nu le cunosc şi aceasta îi diminuează capacitatea limbii oficiale de instrument de comunicare liberă şi clară în societate.
Pe această necunoaştere se bazează în mare parte teoria pretinsei diferenţe dintre limba română şi aşa zisa „limbă moldovenească”. După regula: cu cât mai puţin cunoaşte omul limba română, cu atât mai „moldovenească” este aceasta. Există şi excepţii, în persoana oamenilor, de regulă, politici, care posedă o bună limbă română, dar preferă să utilizeze în scopurile lor necunoaşterea şi rătăcirile altora. Însă problema cea mai mare a limbii oficiale, ca instrument de construcţie a statului şi a relaţiilor dintre oamenii săi, ţine, şi la această etapă ca la începuturi, de faptul că o anumită parte a populaţiei, de regulă, rusolingve, nu o cunoaşte suficient pentru o comunicare liberă, nu are interesul să o cunoască, sau, dacă o cunoaşte, se fereşte să o utilizeze pe larg în public. Şi atunci, dacă ar fi să parafrazăm un cântec cunoscut, „dacă o limbă comună nu e, nimic nu e” sau, la sigur, o bună înţelegere în societate nu are de unde să fie.
Astfel, după cum scriam acum un an, limba oficială în calitate de instrument de funcţionare şi dezvoltare a statului acesta este „Limba română care uneşte şi care desparte”. Mă întreba cineva, de mai multe ori, care este ieşirea din situaţia dramatică, descrisă în acea analiză, şi trebuie să mărturisesc că încă nu am găsit-o. Poate, pentru că nu există una specială, miraculoasă, şi lucrurile se vor aranja cu trecerea firească a anilor şi aşezarea lucrurilor într-o albie firească. Poate, însă doar cu condiţia ca toată lumea să conştientizeze că nu-ţi poţi aranja bine viaţa într-o ţară neaşezată, inclusiv din punct de vedere al limbii şi comunicării. Şi aceasta dacă nu dau peste noi şi alte provocări mari, de care am avut parte până acum şi care au întors din drum mai multe procese importante de construcţie statală care păreau să meargă în Moldova.
Imnul tuturor despre limba pe care nu o cunosc toţi
Referindu-ne la Imuni Republicii Moldova, în calitate de alt simbol-instrument naţional, ar fi trebuit să reluăm mesajul de până acum, pentru că şi Imnul se referă la limbă şi chiar se numeşte „Limba noastră”. La aceşti 23 de ani de Independenţă, există deja multă lume care cunoaşte pe din afară cuvintele imnului şi simte mândrie, atunci când îl intonează sau când îi aude pe alţii intonându-l. Mă tem, însă, că aceştia încă nu constituie majoritatea. Ce facem – schimbăm iarăşi imul, cum a mai fost schimbat o dată? Nu se va cere şi înlocuirea limbii oficiale? Sau mai multe limbi şi mai multe imnuri? Soluţia reală şi convenabilă tuturor este ca viaţa în ţara aceasta să devină mai bună, mai atractivă, mai liberă, ca lumea din interior şi chiar din exterior să râvnească şi să se mândrească cu imnul, limba, drapelul şi cetăţenia acesteia. Aşa cum râvneşte paşaportul moldovenesc, după obţinerea posibilităţii de a circula liber şi nestingherit în Europa. Dar mai întâi a fost efortul de obţinere a acestei libertăţi, parte integrantă a stării de libertatea a omului în general.
Cu Drapelul Moldovei - spre Est şi spre Vest
În schimb, drapelul Republicii Moldova pare să fi trecut faza în care trebuie să-şi mai impună statutul. Situaţia s-a schimbat mult, în special, comparativ cu perioada când demnitari de rang înalt şi-au permis să-l numească „ drapel fascist”. S-a schimbat pentru că acele persoane nu mai sunt „demnitari de rang înalt”, iar actualii demnitari îi arată respectul cuvenit, oferind un bun exemplu şi societăţii. Mai mult, de la un timp, toate manifestaţiile, calme şi mai puţin calme, desfăşurate de guvernare şi de opoziţie, pro-estice şi pro-vestice, sunt, toate, însoţite de fluturarea tricolorului moldovenesc, chiar dacă pe alături mai fâlfâie şi alte flamuri. De mai mult timp, sub tricolor se scandează „Moldova” şi nu „Moldavia”, ca înainte, sau oricum altfel. Prezenţa drapelului ţării la asemenea manifestaţii se vrea înţeleasă ca semn de bună voinţă şi bună credinţă şi este bine că este aşa, inclusiv pentru procesul de construcţie statală şi naţională.
Mai apoi, s-a dovedit că tricolorul moldovenesc poate fi o bună şi convingătoare alternativă controversatei panglici a „Sfântului Gheorghe”, care a băgat suficient de multă zâzanie în Moldova şi alte ţări post-sovietice. În Ucraina „zâzania” a venit sub formă de război adevărat, cu mii de jertfe omeneşti, cu milioane de sorţi şi familii distruse, cu sate şi oraşe devastate.
De câţiva ani, drapelul ţării a prins la mai multă mândrie şi demnitate, pentru că niciodată până acum nu a avut o companie atât de importantă, dar şi atât de utilă, cum o are acum alături de drapelul Uniunii Europene şi ale drapelelor prestigioase ale tuturor ţărilor membre ale UE, dar şi al Statelor Unite, dar şi al Chinei şi ale altor importanţi actori internaţionali. Păcat doar că demult nu a mai stat drapelul moldovenesc alături de cel al Federaţiei Ruse, deşi nu conteneşte să afirme că îşi doreşte comunicare, dialog, colaborare, chiar parteneriat strategic, dar pe platforme egale, în orice caz, nu embargouri şi interdicţii.
Aşa sau altfel, spre deosebire de celelalte simboluri, steagul ţării are un statut mai ferm de simbol şi instrument al unităţii naţionale, deşi şi această noţiune de „unitate naţională” necesită încă a fi umplută cu mai mult conţinut.
Modelul de dezvoltare ca instrument de construcţie
Unul din motivele de bază care nu i-au permis Republicii Moldova să se constituie definitiv în calitate de stat, ţară şi naţiune este pendularea ei permanentă între modelele de dezvoltare Estic şi Vestic. Parţial, aceasta s-a întâmplat din cauza lipsei de clarviziune şi de experienţă adecvată situaţiei noi a clasei politice moldoveneşti. Poate, a existat şi o anumită doză de egoism şi rea-voinţă, în sensul în care aproape toate guvernările şi politicienii de până acum pot fi suspectaţi că de multe ori au ales interesul de partid, de grup şi personal, în detrimentul celui naţional, atunci când au avut la îndemână pârghiile statale pentru a face această alegere. Toate acestea, condimentate din belşug cu presiuni din afară de tot felul, gen, iarăşi, conflictul transnistrean, embargouri şi alte restricţii, au condiţionat această stare de indecizie care a dominat mentalitatea societăţii moldoveneşti până acum.
Ineditul perioadei prin care trece ţara în ultimii câţiva ani, constă în faptul că, pentru prima dată, Republica Moldova are la îndemână întregul arsenal de instrumente care i-ar facilita alegerea unuia dintre cele două modele de dezvoltare, cel Vestic, European. Acest arsenal se constituie dintr-un set de legi bine verificate pe parcursul deceniilor care, puse în practică la modul real, asigură celor peste 500 de milioane de cetăţeni ai Uniunii Europene un nivel de viaţă demn de viaţa omului, drepturi şi libertăţi democratice, inclusiv maximum de justiţie echitabilă şi minimum de corupţie devastatoare, ceea ce, în esenţă, înseamnă comoditatea şi siguranţa pe care încă nu o au cetăţenii Moldovei.
Tot ceea ce trebuie să facă acum Moldova şi oamenii ei, pentru a atinge acelaşi nivel de viaţă, este să preia aceste legi, să le implementeze şi să trăiască în conformitate cu normele lor. Pe lângă modele de legi, europenii oferă şi asistenţă de tot felul, inclusiv asistenţă financiară semnificativă, pentru implementarea lor. Este un proces căruia îi mai spunem implementarea reformelor, pentru că legile europene nu vin pe teren viran, vin să înlocuiască legile scrise şi nescrise de care ne-am condus până acum, dar care nu au asigurat niciodată comoditatea şi siguranţa în Moldova, pentru întreaga ei populaţie, aşa cum nu au asigurat-o în niciuna din ţările fostului spaţiu sovietic şi socialist care continuă să trăiască după modelul Estic. Din contra, acest model generează în mod iminent sărăcie, nesiguranţă, conflicte armate permanente, reîmpărţiri de hotare şi de lume, justiţie şi libertăţi selective, doar pentru „aleşi”, corupţie totală şi alte fenomene din acelaşi rând. Şi nici un fel de asistenţă, nici măcar un leu, cu excepţia sprijinului masiv, inclusiv financiar şi militar, acordat regimului separatist din regiunea de Est a Moldovei. Mai multe la această temă au fost spuse în analiza IPN, publicată recent, „Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei?”.
Soarta acestei alegeri între modelele Estic şi Vestic se va decide în cadrul scrutinului parlamentar din 30 noiembrie, care va avea o miză mai mult geopolitică. În această confruntare sunt şi vor mai fi aruncate resurse fără precedent de mari, interne şi externe, implicate în vânătoarea pentru votul şi mintea cetăţeanului. Cetăţeanul va fi cel care va decide, dar cum va decide depinde, în mare măsură, de comportamentul, de până acum şi de acum înainte, al clasei politice.
„Zece meşteri mari, calfe şi zidari …”
Celebra baladă populară „Meşterul Manole”, cizelată de clasicul „rege al poeziei”, Vasile Alecsandri, este despre cum o echipă de meşteri mari au putut construi o mare mănăstire doar după ce unul dintre ei, Manole, şi-a clădit în zid soţia dragă, Ana, suflet din sufletul lui. Doar după aceeaşi lege poate fi construită o ţară bună, comodă şi sigură pentru toată lumea, şi aceasta trebuie să înţeleagă elita moldovenească, în special, cea politică.
Orice am spune, clasa politică moldovenească a evoluat şi ea odată cu evoluţia istoriei în aceşti 23 de ani, poate mai greu decât ne-am fi dorit noi, societatea, şi şi-ar fi dorit ea, clasa politică, însăşi. A evoluat de la intuiţie, instinct, interes şi entuziasm politic, la înţelegerea mai bună a legităţilor lumii în care trăim, a interesului ţării şi a şanselor pe care le are aceasta în acest moment inedit al istoriei. Fie şi nu întreaga clasă politică, fie şi cu recidive frecvente în derapaje periculoase pentru cursul actual, dar merge înainte. Poate că mulţi dintre politicienii noştri o fi citit până la capăt această baladă cutremurătoare şi o fi ajuns şi până la nuanţele ei sau poate că sunt apţi să facă pe viitor acest lucru:
- Soţia Meşterului Manole, Ana, este doar un simbol, pentru că, în realitate, Meşterul, şi-a zidit sufletul şi inima în acel zid, ca să reuşească;
- Cei 10 erau diferiţi, dar aveau înţelegerea necesităţii jertfirii de sine şi era fiecare gata să facă acelaşi lucru;
- Erau „10 Meşteri mari”, adică mai mulţi, nu unu. Acel unu, mai existent în baladă pe lângă cei 10, şi care, probabil, se considera unic, a ordonat moartea Meşterilor. În baladă are şi un nume semnificativ, „Negru-Vodă”.Cei „unici” totdeauna lunecă spre astfel de ordine distrugătoare pentru Meşteri şi pentru Ţară;
- Toţi 10 au murit după ce şi-au finalizat opera şi „nu au luat nimic cu ei”;
- Cei care pretind a fi Meşteri sau, mai nou, elită, rămân în Baladă sau în Blestem, tertium non datur;
- Nimeni nu te impune să te numeşti „Meşter”, dacă nu eşti în stare, te dai la o parte.
Dacă încă nu au parcurs acest fir logic până la capăt, elitele noastre mai au timp să o facă până la alegerile de la sfârşitul toamnei. Dar de pe acum este foarte clar că nu a mai rămas timp şi loc pentru vânzoleli, ifose şi zâzanii ieftine, politicianiste. Pentru că cei 10 au intrat în baladă împreună, nu parţial şi nu separat. Poate pentru că au ştiut că şi blestemul îi paşte pe toţi împreună. Blestemul compromiterii şansei, prin disidenţă sau discalificare în profesie.
Practic, aceleaşi lucruri pot fi spune şi în adresa altor grupuri de Meşteri din categoria elitei moldoveneşti: oamenii de cultură, biserica, organizaţiile societăţii civile etc.
Societatea / Naţiunea ca instrument, meşter şi obiect al construcţiei
Dar cel mai complicat şi complex lucru care nu a permis constituirea definitivă a Republicii Moldova, mai complicat şi mai complex, spuneam, decât conflictul transnistrean, şi care urmează a fi depăşit, ţine de fiecare dintre noi, membrii acestei societăţi, de divergenţele pe care le avem fiecare în interior şi toţi luaţi împreună. Şi la cei 23 de ani, societatea moldovenească rămâne periculos de fracturată pe criterii lingvistice, etnice, politice, ideologice, teritoriale etc. Şi astăzi, ca şi mai înainte, clasa politică exploatează aceste divergenţe, amplificându-le în interese de grup şi de partid, interne şi externe. Astăzi chiar mai mult, pentru că şi miza este cea mai mare ca până acum - prima şi, mă tem, unica şansă a integrării într-o lume mai bună.
Este adevărat că factorul timpului şi al raţiunii umane, de multe ori în pofida factorului politic, contribuie la omogenizarea treptată a societăţii moldoveneşti; redându-i, cu încetul, o nouă calitate de „naţiune civică moldovenească”. Este un proces în stare incipientă, embrionară, dar este unicul posibil prin care putem atinge, cândva, modelul, iarăşi, european, „toţi diferiţi, toţi egali”, care să fie şi garanţia convieţuirii noastre paşnice pe acest colţ de pământ: cei care se consideră de origine moldoveni, români, ucraineni, ruşi, găgăuzi, bulgari etc. Această egalitate prin diferenţă şi diferenţă prin egalitate înseamnă, menţinerea identităţii tuturor persoanelor şi grupurilor existente, cu asumarea conştientă a lucrurilor de principiu pe care le avem în comun: o limbă pe care s-o cunoaştem toţi şi să ne înţelegem cu toţii, un imn, un drapel, un model de dezvoltare, dar şi un teritoriu comun, o istorie comună, o ţară comună, vise şi şanse pe care le putem realiza doar în comun. Toate popoarele, toate ţările şi naţiunile care au reuşit să se ridice din genunchi,în principal din spaţiul european, anume de aceea au şi reuşit. Altă cale nu există.
Altă cale paşnică nu există. Pentru că, de exemplu, naţiunea ucraineană se constituie acum în condiţii de război. Şi ucrainenilor, ca şi moldovenilor, dar şi altor popoare din fosta Uniune Sovietică independenţa statală le-a căzut în mare parte ca un dar. Şi abia pe parcursul acestor 23 de ani vine înţelegerea sensului deplin şi a responsabilităţii pentru această independenţă. Crizele de genul celei din Ucraina au şi scopul să încetinească, dacă nu să oprească, aceste procese istorice fireşti. Pentru societatea moldovenească, de exemplu, atitudinea faţă de războiul din Ucraina a mai trasat o linie de demarcare, poate cea mai profundă de până acum, care ne plasează pe diferite maluri ale istoriei. Se dovedeşte că în societatea moldovenească există îngrijorător de multe persoane şi categorii de persoane, care cred sincer că insurgenţi şi rebelii, cum le spun unii, sau separatiştii şi teroriştii, cum le spun alţii, au dreptate şi dreptul să pornească războaie, cu toate consecinţele inevitabile, ghidaţi de sentimentele exclusivităţii unui popor sau a unei limbi. „Şi dacă în Ucraina se poate, de ce să nu ce poată şi în Moldova, cu atât mai mult, cu cât în cazul Transnistriei a mers?” - mă tem că „filozofează” aceştia. Europa a scăpat din 1945 de astfel de mentalitate şi purtătorii acesteia. Mai multe la tema pericolelor de genul acesta au fost spuse în analiza IPN, realizată în prima perioadă a crizei din Ucraina, întitulată „Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională”.
Au oare oamenii Republicii Moldova suficient discernământ pentru a-şi construi pe căi fireşti, paşnice, verificate, viaţa proprie, ţara, naţiunea în care să se simtă comod şi în siguranţă? Vor însuşi oare instrumentele necesare, modele adecvate şi vor alege oare meşterii potriviţi pentru aceasta? De cât timp au nevoie pentru toate acestea? Ar fi bine să putem răspunde afirmativ la primele întrebări într-un termen în care să putem beneficia de rezultate toţi cei care trăim încă astăzi, aici, în Republica Moldova.
Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I