Transparency International – Moldova apreciază intențiile de eficientizare și modernizare a procesului de prestare a serviciilor publice, însă procesul de reorganizare a unor întreprinderi de stat, prin fuzionarea mai multor structuri, implică o serie de riscuri. Într-o conferință de presă la IPN, expertul TI – Moldova, Veaceslav Negruța, a dat exemplul Întreprinderii de Stat „Registru”, care urmează să fuzioneze cu alte instituții, iar prin această formulă statul va pierde proprietăți și va delega unei întreprinderi funcții improprii.
Veaceslav Negruța a menționat că, potrivit proiectului de hotărâre publicat de către Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor, ÎS „Registru” urmează să fie reorganizată prin absorbirea autorităților administrative Serviciul Starea Civilă, Camera Înregistrării de Stat și Camera de Licențiere. Or, în opinia sa, este incorect ca funcțiile pe care statul trebuie să le îndeplinească, inclusiv gestionarea bazelor de date, a registrelor, să fie delegate către o întreprindere de stat. Mai mult ca atât, expertul menționează că există un alt proiect care stipulează o perioadă de cinci ani în care întreprinderile de stat urmează să fie reorganizate în societăți pe acțiuni, iar cele care nu se vor încadra în această perioadă vor fi lichidate. Respectiv, în perspectivă de cinci ani urmează ca și „Registru” să fie reorganizată în societate pe acțiuni.
În opinia expertului, de rând cu multe neclarități conceptuale a reorganizării ÎS „Registru”, acest proiect implică o serie de riscuri de ordin legal, financiar și patrimonial. „Se creează zone de risc, zone de incertitudine, inclusiv prin formule de înstrăinare a anumitor proprietăți, active și eliberări de oameni – funcționari publici, care își știu meseria și trebuie să muncească în interesul public și nu într-o viitoare societate pe acțiuni, care e ghidată de un alt interes decât interesul public. Până la urmă interesul societății pe acțiuni este obținere de venit”, mai spune expertul.
Veaceslav Negruța a declarat că, înainte de a face astfel de reorganizări, trebuie să fie foarte clar ce reprezintă exact ÎS „Registru”, or numeroase rapoarte ale Curții de Conturi și ale Inspecției Financiare indică abateri grave în activitatea acestei întreprinderi, inclusiv situații financiare dificile. Expertul mai spune că și transparența este practic lipsă, nu se cunoaște nimic despre achiziții și cum este gestionat procesul de fabricare a actelor etc. În opinia sa, până a veni cu astfel de proiecte de reorganizare, ÎS „Registru” trebuie supusă unui audit independent, pentru a stabili care este situația reală la întreprindere.