Registrul electronic al alegătorilor, testat cu succes la alegerile locale noi din oraşul Sângera, pe 16 mai, va fi aplicat şi în cadrul turului doi de scrutin în această localitate, pe 30 mai, au anunţat la o conferinţă de presă membrii Comisiei Electorale Centrale (CEC). La nivel naţional sistemul va fi implementat din 2011, transmite Info-Prim Neo. Un sondaj „CBS-AXA”, efectuat pe un eşantion de 826 de persoane, arată că 85,5% dintre alegători sunt mulţumiţi de procedura testării Registrului electronic al alegătorilor. Totuşi, a cincea parte din respondenţi consideră că sistemul electronic este imperfect, iar 0,6% cred că acesta poate fi controlat de hackeri, 0,2% din persoane au menţionat că nu este asigurat secretul votului. Întrebaţi unde şi-au găsit mai uşor numele – în computer sau pe hârtie – 58,1% din respondenţi au menţionat că în calculator, 31,6% – pe hârtie, iar restul au evitat să răspundă. Secretarul CEC, Iurie Ciocan, a comunicat că, în urma testării registrului, au fost constatate câteva mici neajunsuri. Acestea ţin de problema conexiunilor, calificarea operatorilor, calitatea datelor înscrisă în registre şi uniformizarea acestor date. Vicepreşedintele CEC, Renata Lapti, a menţionat că pe viitor, se va atrage o atenţie mai mare la problemele tehnice, la depistarea direcţiilor generale de educaţie civică. „La această testare noi am depistat un lucru şi anume că alegătorul necesită foarte mută informaţie. Mulţi dintre alegători nu s-au apropiat de acele echipamente pentru că nu cunoşteau cu ce se mănâncă votul prin internet. De aceea, este nevoie de educaţie civică”, spune Renata Lapti. Urmează să fie instruiţi şi funcţionarii electorali, care vor trebui să pregătească alegătorul pentru exercitarea votului prin internet. Pentru implementarea registrului electronic la nivel naţional trebuie să se parcurgă câteva etape, a subliniat Iurie Ciocan. Prima constă în crearea unui registru central cu sediul în CEC. Acest lucru va oferi posibilitatea de a direcţiona listele electorale în mod centralizat de către CEC spre Birourile electorale. Actualmente primăriile compilează listele electorale şi le oferă birourilor electorale pentru verificări şi alte operaţiuni. A doua etapă este conectarea on-line a tuturor birourilor electorale din Republica Moldova. Comisia Electorală Centrală a reuşit, în cooperare cu proiectul PNUD „Suport electoral pentru Moldova”, să îmbunătăţească transparenţa şi calitatea procesului electoral prin furnizarea unei legături directe dintre secţia de votare şi baza de date a alegătorilor păstrată la sediul CEC. Crearea registrului electronic al alegătorilor a costat 33 de milioane de lei.
Registrul electronic al alegătorilor, testat cu succes, va fi aplicat la scrutinul din 2011
-
iurie ciocanu despre problemele la testarea registrului electronic.mp3
- 0