Zilnic în transportul public din capitală se încasează 3-4 milioane de lei, dintre care mai bine de jumătate „la negru”. Propunerile municipalităţii de reorganizare a circulaţiei microbuzelor vin să defavorizeze unii operatori, în folosul altora, apropiaţi clanului care guvernează capitala. Ca şi alte iniţiative din ultimii ani, această intenţie, care nu poate fi numită reformă, va fi prost implementată. De această părere este expertul în administraţie publică locală Mihai Roşcovan, profesor universitar în managementul transportului, ex-consilier municipal.
Mihai Roşcovan a declarat pentru IPN că nu este altceva decât „o reîmpărţire a fluxurilor financiare de către clanurile mafiote care controlează acest domeniu”. Aceste metode sunt trase la xerox. Administraţia municipală a mai realizat asemenea aşa-zise „reforme graduale” şi în alte domenii. De exemplu, în publicitatea exterioară. Pe parcursul ultimilor cinci ani, în capitală au fost constrânşi să-şi reducă activitatea sau chiar au fost eliminaţi de pe piaţa de publicitate mai mulţi agenţi economici. Cota respectivă a fost preluată de o firmă nouă, apropiată conducerii capitalei, a spus Mihai Roşcovan.
În opinia acestuia, din cauza modificărilor operate în circulaţia microbuzelor vor avea de suferit, în primul rând, locuitorii oraşului, pentru că după intrarea în vigoare a noilor itinerare nu vor şti cum să ajungă la destinaţie. Pentru a ajunge la muncă şi apoi acasă, unii călătorii vor fi nevoiţi să facă mai multe transbordări, respectiv, să plătească de 2-3 ori mai mult ca până acum. O altă categorie de călători va fi nevoită chiar să recurgă la serviciile de taxi sau la transportul propriu, ceea ce va conduce la creşterea fluxului de autovehicule, cu toate consecinţele negative pentru capitală.
„De neînţeles este faptul că aceste iniţiative nu au fost consultate şi aprobate de către organul deliberativ – Consiliul municipal Chişinău. Or, chiar şi în perioada pre-liberală, astfel de reforme erau consultate nu numai cu aleşii locali, dar şi cu societatea civilă şi actorii din domeniu, nemaivorbind de necoordonarea cu alte servicii municipale abilitate, precum poliţia şi primăriile suburbane. De asemenea, aceste iniţiative nu sunt conforme Planului Urbanistic General, legislaţiei în vigoare privind principiile activităţii de întreprinzători (transparenţa decizională, previzibilitatea, analiza impactului etc.), precum şi Strategiei de dezvoltare a transportului urban, proiectul căreia se prăfuieşte de doi ani pe rafturile Primăriei”, a adăugat Mihai Roşcovan.
Contactat de reporterul agenţiei, administratorul a mai multe rute municipale de microbuz, Mihai Reus, a comunicat că, din cauza anulării rutelor 110 şi 104, circa 200 de şoferi vor rămâne fără loc de muncă. Aceştia nu vor putea fi angajaţi de către alţi administratori pentru că au aceleaşi probleme.„Apelăm la administraţie să fie luate în considerare părerile călătorilor şi ale şoferilor care vor rămâne fără lucru. Am discutat cu cei de la Direcţia transport să propunem modificări de itinerar ca la 1 septembrie să fim pregătiţi şi să evităm colapsul din transportul public”, a spus Mihai Reus.
Administratorul rutelor 136, 165 şi 175, Veaceslav Găină, crede că modificările operate la itinerarul rutelor de microbuz vor afecta, în primul rând, călătorii, care vor plăti triplu pentru a ajunge la destinaţie. Din cauza scurtării rutelor, administratorul susţine că va reduce numărul şoferilor cu circa 30%. Veaceslav Găină a precizat, că cel târziu până pe 21 august, va prezenta responsabililor de la Direcţia transport propunerile de modificare a rutelor de microbuz ca efectul acestor modificări să fie cât mai puţin resimţit de către călători.
Nouă rute de microbuz au fost anulate de către Primărie „în legătură cu excluderea dublării iraţionale a rutelor de maxi-taxi cu cele de troleibuz şi autobuz”. La alte peste 50 de rute au fost operate modificări de itinerar, care vor intra în vigoare pe etape, la 25 august, 6 septembrie şi 16 septembrie anul curent. De asemenea, vor fi redeschise două rute de autobuz: nr. 19, care va face legătura dintre sectoarele Râşcani şi Botanica, şi nr. 26, care va circula din sectorul Râşcani spre Buiucani. Autorităţile anunţă că, până la 15 septembrie, vor suplimenta liniile de transport public din Chişinău cu 100 de unităţi de mare capacitate, a câte 50 de troleibuze şi autobuze.
Persoanele care au propuneri privind modul de optimizare a rutelor de microbuz se pot adresa la Direcţia generală transport public şi căi de comunicaţie, la numerele de telefon: (022) 20-46-61,(022) 20-46-62 şi (022) 20-46-80 sau pe e-mail: dirtrans@mail.md, drp@pmc.md. Municipalitatea anunţă că vor fi examinate toate solicitările care vor parveni din partea comunităţii, cu excepţia accesului microbuzelor în perimetrul zonei centrale, cât şi pe principalele artere ale capitalei.