Începând cu anul 2017, fiecare părinte trebuie să dispună de posibilitatea de a alege una din 2 opţiuni de concediu de îngrijire a copilului, fie varianta clasică de 3 ani plătiţi la 30% din salariul mediu din cele 12 luni anterioare concediului de maternitate, fie 2 ani cu 60% salariu în primul an şi 30% în anul următor şi drept de concediu neplătit rămas pentru anul 3. Aceasta este una dintre recomandările ce se conţin în studiul realizat de Expert-Grup cu privire la reforma concediului de îngrijire a copiilor, prezentat miercuri, 7 octombrie, transmite IPN.
Constanţa Popescu, autorul studiului, consideră că, pe termen lung şi cu condiţia modificării propuse a Codului Educaţiei, prin extinderea ofertei de creşe de stat pentru copiii de la 2 ani, şi nu de la 3 ani cum este acum, se poate examina reducerea graduală a dreptului la concediu neplătit. Ulterior pilotării acestei politici de oferire a alegerii între 2 scheme de concedii, după o perioadă de acomodare a sistemului public la noile scheme de plăţi - poate fi examinată mai târziu şi schema suplimentară de concediu la alegere cu durata de 1 singur an achitat la 90% concediu, cu anii 2 şi 3 păstraţi cu drept de concediu neplătit.
O altă recomandare a studiului presupune extinderea duratei de acordare a indemnizaţiei pentru persoanele neasigurate, de la 1,5 ani la 2 ani. Astfel această indemnizaţie urmează a fi stopată la vârsta la care Codul Educaţiei permite deja includerea copiilor în grădiniţele cu finanţare de stat, adică în noua versiune ar fi deja pentru copii începând cu vârsta de 2 ani. Suplimentar, se recomandă completarea criteriilor de eligibilitate a persoanelor asigurate, astfel încât o parte din persoanele astăzi definite în Moldova ca fiind neasigurate şi neeligibile pentru concediul de 3 ani – să devină eligibile. De exemplu părinţii studenţi la studii cu frecvenţă, şomerii – cel puţin pentru o parte a celor 12 luni monitorizate ca bază de calcul de stabilire a indemnizaţiei. Aceasta aprobare este recomandată pentru toamna anului curent, cu intrare în vigoare de la 1 ianuarie 2017.
Totodată, este recomandată mărirea minimului acordat pentru primul an al concediului de îngrijire a copilului, pentru toţi beneficiarii, de la 400 de lei până la minimul garantat de 765 lei (din legea privind ajutorul social), iar pe termen mediu să fie mărită gradual indemnizaţia din anul 1 până la apropierea cât mai mare de minimul de existenţă al unui adult, care în concediu renunţă la activitatea profesională pentru a îngriji un copil. Anul 2 urmează a fi corectat anual conform indicelui de inflaţie sau ideal fixat ca şi un % din venitul minim garantat de stat. Astfel va avea avantajul ajustării automate anual.
La fel, pe termen scurt poate fi efectuată mărirea semnificativă a scutirii de impozitului pe venit acordată pentru fiecare copil minor aflat la întreţinere, cea actuală fiind foarte simbolică şi permite păstrarea a doar circa 30 de lei lunar extra după taxe. Suplimentar, examinarea introducerii unor alocaţii pentru copii, perfecţionarea legii privind ajutor social pentru familiile cu copiii de 3-7 ani din localităţile rurale fără creşe/ grădiniţe, şi multe alte măsuri detaliate în capitolul final de recomandări din acest studiu.