În domeniul promovării educației incluzive sunt mai multe momente care necesită atenție sporită din partea statului. Un șir de recomandări în acest sens au fost prezentate într-o conferință de presă la IPN, în contextul Săptămânii Globale de acțiune pentru educație, care se desfășoară concomitent în 100 de state.
Recomandările sunt formulate ca urmare a unei cercetări desfășurate la nivel național de către Alianța ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei, în perioada 2016-2017, pentru a vedea cum este implementată educația incluzivă în școli.
Ludmila Malcoci, director executiv al Asociației Keystone Human Services, a menționat că este necesară extinderea promovării educației incluzive în instituțiile preșcolare pentru a asigura un nivel mai înalt de pregătire a copiilor cu cerințe educaționale speciale și tranziția de la grădiniță la școală.
Experiența a arătat că acolo unde copiii au beneficiat de suport la grădiniță incluziunea lor în școală este mult mai eficientă. Accentul trebuie pus pe asigurarea unui mediu pozitiv de învățare, pe cultivarea încrederii elevilor în forțele proprii, inclusiv a elevilor cu cerințe educaționale speciale. Pentru ultimii este nevoie de mai multe servicii specializate de asistență logopedică, psihologică, psihopedagogică, kinetoterapeutică. E nevoie de mai multe cadre didactice de suport, comisii multidisciplinare și centre de resurse în educație incluzivă.
Organizațiile nonguvernamentale active în domeniul protecției sociale a copilului pledează pentru reducerea numărului de elevi în clasele unde învață copii cu cerințe educaționale speciale, până la cel mult 15 elevi, dintre care 2-3 să fie cu cerințe educaționale speciale. Totodată, ar fi necesar ca bugetele instituțiilor de învățământ să prevadă acțiuni de adaptarea la nevoile copiilor cu cerințe educaționale speciale.
O problemă, în special în mediul rural, rămâne ajustarea infrastructurii la necesitățile elevilor cu abilități locomotorii reduse. „Este nevoie de o implicare mai activă a administrației publice locale. Acestea uită că au persoane cu dizabilități fizice în comunitate. Și astăzi mai avem clădiri care se dau în exploatare fără să se ține cont de asigurarea accesului universal în clădire”, a mai spus Ludmila Malcoci.
În Săptămâna Globală de acțiune pentru educație vor fi organizate mai multe activități. Printre acestea este și o sesiune de informare a studenților de la Universitatea „Ion Creangă”, unde sunt pregătiți viitorii pedagogi. Joi, 26 aprilie, va avea loc o masă rotundă ,,Finanțarea în educație: priorități, necesități și realitate”. La eveniment vor participa reprezentanți ai Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, ai Serviciului de Asistență Psihopedagogică, manageri ai instituțiilor de învățământ, reprezentanți ai societății civile.