Transportatori internaționali de pasageri și colete au organizat joi seara, 6 august, o acțiune de protest la Vama Leușeni, blocând drumul de acces spre vamă. Aceștia afirmă că nu sunt lăsați să intre în România, iar autoritățile nu fac nimic pentru a le permite să activeze. La o zi de la acțiune, asociațiile patronale din domeniul transporturilor rutiere au emis o declarație prin care își exprimă indignarea „față de protestul unor așa-numiți transportatori”, transmite IPN.
Manifestanții au declarat că anterior autoritățile le-au eliberat licențe internaționale ca să poată transporta pasageri și colete. Or, peste câteva luni au fost stopați de reprezentanții Agenției Naționale Transport Auto, sunt verificați și le sunt retrase plăcuțele de înmatriculare. Aceștia afirmă că nu sunt lăsați să activeze pentru a putea să-și întrețină familiile, mulți dintre ei având unitățile de transport cumpărate în credit.
În fața manifestanților a venit un reprezentant al ANTA, care le-a spus că instituția nu elaborează legi, ci le aplică, având competențe de control și verificare, conform Codului Transportului Rutier.
Ca urmare a acțiunii, Poliția de Frontieră a emis un comunicat de presă în care menționează că protestul acestora este calificat ca unul ilegal. „Mai mult ca atât, majoritatea din manifestanți prestează servicii ilegale de transport, activitățile cărora au fost constatate de autoritățile statelor europene, iar acest fapt taxează Republica Moldova pe plan internațional”, se spune într-un comunicat de presă al instituției.
Instituția mai menționează că la ieșirea din Republica Moldova, polițiștii de frontieră verifică doar actele de călătorie. „Verificările riguroase sunt efectuate pe partea română, unde reiterăm recomandarea ca, înainte de a planifica călătoria, să se informeze din surse oficiale despre regulile și restricțiile impuse în perioada de pandemie la intrarea într-un stat UE”, se mai spune în comunicat.
Asociațiile patronale din domeniul transporturilor rutiere, într-o declarație, își exprimă indignarea față de modul obraznic de a folosi restricțiile de circulație impuse de țările UE pentru a-și proteja activitățile ilegale. „Taximetria internațională ca invenție pur autohtonă, precum și necesitățile diasporei de a expedia colete rudelor sale servesc drept instrument de mușamalizare a activităților ilegale ale mai multor persoane care s-au autointitulat „transportatori”. În perioada stării de urgență ponderea transporturilor ilegale a crescut, deoarece în privința lor „nu s-au extins restricțiile”. Numărul unităților de transport antrenate în activitățile ilegale de transportare a călătorilor în trafic național și internațional este alarmant”, se spune în declarația asociațiilor.
„Solicităm autorităților publice să manifeste maximă prudență la examinarea cerințelor „transportatorilor” de la punctul de trecere a frontierei Leușeni și sperăm că după adoptarea unor decizii în privința lor nu vor fi nevoiți să protesteze transportatorii legali”, se mai menționează în declarație.