Raport: Se constată o uşoară ameliorare în reflectarea campaniei electorale. ALEGERI 2015

Raportul numărul 3 de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile locale din 2015 arată o uşoară ameliorare a reflectării campaniei la televiziunile monitorizate. Nadine Gogu, directorul executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), a declarat într-o conferinţă de presă la IPN că cele mai bune rezultate le are televiziunea publică Moldova 1.

Nadine Gogu a menţionat că Moldova 1 a reflectat cel mai activ campania electorală în săptămâna precedentă. Majoritatea ştirilor difuzate au fost echidistante. S-a îmbunătăţit situaţia şi la capitolul asigurării echilibrului surselor. La postul public de televiziune nu s-a observat să fie favorizaţi sau defavorizaţi careva actori electorali.

Alte două posturi de televiziune monitorizate, Prime şi Canal 2, deseori au difuzat ştiri la indigo, însă s-a observat că nu au mai fost prezentate atât de multe ştiri, ca în perioadele anterioare, în care ar fi exponenţii Partidului Democrat care să vorbească despre reuşitele lor în funcţiile de primari. Totodată se observă tendinţa ca la aceste posturi candidaţii democraţi să fie prezentaţi doar din punct de vedere pozitiv. Restul concurenţilor apărând în context negativ sau neutru. La ambele posturi s-a atestat o majorare semnificativă a numărului de surse-cetăţeni, fiind urmate de politicieni, funcţionarti şi mult mai rar – experţi.

TV7 a avut un comportament relativ pozitiv, însă a reuşit mai puţin să asigure echilibrul surselor. S-a înregistrat o îmbunătăţirea în ceea ce priveşte asigurarea egalităţii gender. Cele mai multe apariţii le-a avut Partidul Liberal Democrat, fiind prezentat în context pozitiv. Dar diferenţa nu este mare faţă de alţi concurenţi electorali. Nu s-a înregistrat o favorizare masivă a unui singur concurent electoral.

Şi ultimul post de televiziune monitorizat, Accent TV, nu a asigurat imparţialitatea materialelor difuzate. Au fost favorizate Partidul Nostru şi Partidul Socialiştilor. De asemenea, s-a observat o tendinţă de defavorizare a Partidului Liberal, care este prezentat doar în context negativ.

Ion Bunduchi, directorul executiv al Asociaţiei Presei Electronice (APEL), a analizat titlurile la 4 din cele 5 televiziuni monitorizate (Moldova 1 nu-şi intitulează materialele) şi a depistat că acestea manipulează inclusiv prin titluri, cu excepţia TV7, la care nu s-a observat această tendinţă. La Prime şi Canal 2 s-a văzut tendinţa de a face agitaţie electorală prin titluri, iar la Accent TV au fost găsite titluri eronate.

Ultimul raport al CJI va fi prezentat săptămâna viitoare.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.