R. Moldova mizează pe continuarea proiectului de dezvoltare timpurie a copilului

R. Moldova mizează pe continuarea proiectului „Iniţiativa de Acţiune Rapidă – Educaţie pentru Toţi” (IARET), proiect în care până acum, în două etape, copii din ţară au beneficiat de educaţie timpurie, au fost renovate şi deschise câteva zeci de grădiniţe, a declarat luni, 12 octombrie, Leonid Bujor, ministru al educaţiei, citat de Info-Prim Neo. Succesele obţinute în urma implementării celor două etape ale proiectului şi acţiunile de perspectivă au fost discutate la conferinţa internaţională cu genericul „Realizarea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului şi Educaţiei pentru Toţi prin consolidarea parteneriatelor în domeniul dezvoltării timpurii a copilului”, organizată la Chişinău. La conferinţă s-au întrunit reprezentanţi din peste 10 ţări şi experţi ai organizaţiilor internaţionale. Melanie Marlett, directorul de ţară pentru Moldova al Băncii Mondiale, a spus în cadrul conferinţei de presă din aceeaşi zi, că cea de-a treia tranşă s-ar putea cifra la 4,4 mln dolari. „Aceşti bani sunt necesari în condiţiile în care criza financiară mondială a lovit R. Moldova, iar veniturile evoluează pe o dinamică descendentă. Nu va fi uşor să obţinem aceşti bani, dar ne vom strădui să realizăm un studiu de caz pe experienţa R. Moldova, pe succesele realizate în urma implementării celor două etape ale proiectului”, a spus Melanie Marlett. Galina Bulat, viceministru al educaţiei, a menţionat că Moldova concurează pentru această finanţare cu ţări mai sărace, din Africa, motiv pentru care riscul de a nu obţine aceşti bani este mare. Alexandra Yuster, reprezentantul UNICEF Moldova, a subliniat că este necesar ca ţările să perceapă importanţa investiţiilor în copii. Ea a mai spus că Moldova se confruntă cu un şir de provocări, dintre care cele mai grave ţin de criza economică resimţită îndeosebi în localităţile rurale. Potrivit datelor UNICEF, în Moldova, mai mult de jumătate dintre copiii mai mici de 5 ani, de rând cu alte zeci de milioane de copii din ţările în curs de dezvoltare, nu-şi valorifică la maximum potenţialul de dezvoltare şi cel cognitiv, deoarece sunt expuşi la factori de risc cum ar fi sărăcia, alimentaţia proastă, lipsa programelor de instruire şi un mediu casnic care nu stimulează cunoaşterea şi dezvoltarea. Cercetările recente demonstrează importanţa intervenţiilor asupra copiilor de 0-7 ani pentru formarea personalităţii lor. Studiile arată că investiţiile în educaţia timpurie de calitate a copiilor determină dezvoltarea socio-economică a ţării pe termen lung. R. Moldova a devenit eligibilă pentru IARET în anul 2005. Pentru implementarea proiectului „Educaţie pentru Toţi – Iniţiativă de Acţiune Rapidă” a primit 8,8 mln dolari de la Fondul Catalitic al Iniţiativei de Acţiune Rapidă. Printre cele mai mari realizări se numără renovarea şi dotarea a 46 de grădiniţe, crearea a şi dotarea a 40 de centre comunitare de dezvoltare timpurie a copiilor, dotarea instituţiilor preşcolare cu mobilier, trenuri de joacă şi sport, materiale didactice, precum şi desfăşurarea campaniei de comunicare şi mobilizare comunitară „Ajuta-l să crească OM MARE!”. Potrivit UNICEF, în 230 de localităţi rurale din R. Moldova nu există încă grădiniţe, unul din patru copii nu merge la grădiniţă, iar în fiecare a 5-a familie cu copii de până la 7 ani nu există nicio carte.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.