Propunerile privind liberalizarea pieţei serviciilor aeriene vor fi examinate într-o şedinţă specială la guvern

Companiile aeriene low-cost (cu preţuri reduse) nu sunt interesate să vină în Republica Moldova, inclusiv pentru că aici nu există un flux mare de pasageri, a spus la o şedinţă la guvern ministrul transporturilor şi infrastructurii drumurilor, Anatol Şalaru, care a dat asigurări că nu există careva bariere administrative, aşa cum se crede, transmite Info-Prim Neo. Deocamdată există două companii low cost care oferă servicii pasagerilor din Moldova: compania Air Baltica şi compania italiană Meridiana, care efectuează zboruri spre Verona şi Milano. Anatol Şalaru crede că venirea mai multor companii low-cost pe piaţa din Republica Moldova ar face o concurenţă neloială companiilor autohtone, care şi aşa au mari probleme: nu-şi pot reglementa frecvenţa zborurilor, nu au dreptul să aterizeze pe aeroporturile internaţionale când le convine etc. În opinia ministerului, problema liberalizării pieţei aeriene ar trebui să fie examinată în complex cu cea de acordare a unei susţineri din partea statului operatorilor aerieni locali. Anatol Şalaru s-a referit şi la unele dezavantaje pentru pasageri care apelează la serviciile companiilor low-cost şi anume că aceştia trebuie să plătească suplimentat pentru masa pe care o iau la bord şi pentru transportarea bagajelor. Vicepremierul Iurie Leancă, ministrul afacerilor externe şi integrării europene a accentuat că liberalizarea pieţei aeriene este şi un angajament asumat în contextul opţiunii Republicii Moldova de integrare europeană. Vitalie Marinuţă, ministrul apărării, s-a referit la posibilitatea de a utiliza în calitate de aeroporturi pentru companiile low-cost cele din Mărculeşti, Cahul şi Bălţi. Premierul Vlad Filat a fost de părere că trebuie să fie identificaţi administratori de aeroporturi (potenţiali investitori) care, în perspectivă, ar putea antrena aceste obiective în dezvoltarea business-ului de transport, de logistică şi altele tipuri de business. „De la Bucureşti, dar şi din unele oraşe din spaţiul estic, bilete spre ţările UE costă 80-100 euro. Te duci dimineaţa, îţi pui la punct problemele şi seara te reîntorci acasă. Nu întâmplator oamenii noştri iau avionul din aeroporturile ţărilor vecine. La noi nu există flux de pasageri, dar va exista, dacă biletele vor fi mai ieftine. Ca să nu mai vorbesc de interpelările cetăţenilor moldoveni care lucrează peste hotare, ei ne-au sesizat de mai multe ori”, a menţionat premierul. Vlad Filat a propus organizarea unei şedinţe speciale în cadrul căreia va fi examinată problema. Recent, mai multe organizaţii de moldoveni de peste hotare au adresat o scrisoare deschisă liderilor Alianţei pentru Integrare Europeană, în care roagă să fie accelerat procesul de liberalizare a transportului aerian din Republica Moldova şi să fie facilitat accesul pe piaţă a companiilor low-cost. "Astăzi Moldova este cea mai scumpă destinaţie de zbor din Europa. Zborurile la Chişinău sunt de câteva ori mai scumpe decât zborurile în orice alt stat european, inclusiv vecinii Moldovei - România şi Ucraina, sau statele mici din Balcani. Preţurile la biletele avia sunt de fapt o taxă indirectă impusa diasporei. Aceste preţuri ne forţează să venim mai rar acasă, să invităm mai rar rudele în vizită, se ne vedem copii sau părinţii bătrâni mai rar. În cel mai bun caz, zburăm acasă prin România sau Ucraina, sau plătim preţuri exorbitante", se menţionează în scrisoare adresată liderilor AIE.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.

IPN LIVE