Guvernul trebuie să adopte cât de curând regulamentul de implementare a legii care va permite redirecţionarea a 2% din impozitul pe venit către organizaţiile obşteşti şi instituţiilor religioase pentru ca mecanismul să poată fi pus în aplicare. Pentru ca Legea 2% să fie eficientă, aceasta trebuie să prevadă condiţii egale pentru beneficiari, să se elimine concurenţa între organizaţiile societăţii civile şi instituţiile religioase şi să se stabilească reguli egale pentru cele două tipuri de instituţii privind răspunderea pentru utilizarea necuvenită a desemnărilor procentuale. Propunerile au fost prezentate de către autorii documentului de politici „Impactul Legii 2% asupra durabilităţii financiare a organizaţiilor societăţii civile”, lansat de Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM), transmite IPN.
Sorina Macrinici, consilier juridic la CRJM, a specificat că în lege se prevăd condiţii inegale pentru organizaţiile societăţii civile şi instituţiile religioase ca să beneficieze de cele 2% din impozitul pe venit. Totodată, pentru încălcarea regulilor de cheltuire a banilor obţinuţi sancţiunile la fel sunt diferite: ONG-urile sunt amendate şi pot pierde statutul de utilitate publică pe un termen de 3 ani, pe cândinstituţiile religioase pot fi doar amendate.
Pentru a fi eligibile, OSC-urile trebuie să obţină statut de utilitate publică, care este acordat pentru 3 ani, ceea ce poate crea dificultăţi. La fiecare 3 ani, organizaţia va trebui iarăşi să treacă toate procedurile pentru a obţine din nou statutul respectiv. Experţii subliniază că drept condiţie pentru eligibilitate poate fi stabilită demonstrarea activităţii de utilitate publică, potrivit Legii cu privire la asociaţiile obşteşti. De asemenea Codul Fiscal prevede trei opţiuni de direcţionare a 2%, ceea ce poate crea confuzii pentru autorităţile responsabile de controlul mijloacelor financiare. În acest sens, documentul de politici recomandă stabilirea unui singur mod de transfer a desemnării procentuale.
Totodată, conform normelor curente, contribuabilul trebuie să indice suma exactă ce urmează a fi direcţionată. „Este o sarcină prea mare pentru contribuabil să calculeze de sine stătător suma desemnării procentuale, în special ţinând cont de faptul că el poate fi sancţionat dacă suma calculată va depăşi 2%, ceea ce îl poate descuraja să direcţioneze 2% din impozitul pe venit. Pentru a evita aceasta, propunem ca organele fiscale să calculeze şi să transfere desemnările procentuale ”, a explicat Sorina Macrinici, care a adăugat că se recomandă ca aceste desemnări să se facă anual, atunci când se depune declaraţia pe venit pentru a reduce din cheltuielile pentru transferuri.
Ilie Chirtoacă, asistent juridic la CRJM, a menţionat că şi unele condiţii privind utilizarea banilor obţinuţi din cele 2% sunt complicate şi pot diminua eficienţa legii. Spre exemplu, expertul a menţionat că plafonul de 5% din bani care pot fi utilizaţi de beneficiari pentru cheltuieli administrative spunând că în primii ani de aplicare a prevederilor legislative sumele obţinute vor fi foarte mici, iar plafonul dat ar trebui ridicat până la 50% ca în cazul Ungariei, şi ulterior poate fi diminuat. Ilie Chirtoacă a mai spus că organizaţiile beneficiare vor avea nevoie şi de cheltuieli de publicitate pentru a promova acest mecanism şi a trezi la populaţie dorinţa să direcţioneze cele 2%. Pentru primii ani se propune şi adoptarea unui plafon de 10% din banii obţinuţi ca să fie cheltuiţi pentru publicitate. Expertul a mai remarcat că legea prevede cheltuirea banilor în termen de un an, dar ar trebui să se permită colectarea acestor bani pe parcursul mai multor ani pentru ca ulterior organizaţiile să poată procura echipamente costisitoare cum ar fi paturi pentru bolnavi etc.
Reprezentanţii autorităţilor prezenţi la eveniment au comunicat că Regulamentul privind aplicarea Legii 2% este în proces de elaborare, dar fără să ofere detalii la ce etapă se află şi când ar putea fi propus spre aprobare în şedinţă de Guvern.
Documentul de politici „Impactul Legii 2% asupra durabilităţii financiare a organizaţiilor societăţii civile” a fost elaborat de Centrul de Resurse Juridice din Moldova în parteneriat cu Centrul European pentru Drept Necomercial în cadrul Programului Parteneriate pentru o Societate Civilă Durabilă în Moldova, implementat de FHI 360 cu suportul financiar al Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID).