Înregistrarea prealabilă pare să nu conteze foarte mult pentru Comisia Electorală Centrală, lucru regretabil. Și aceasta pentru că, încă pe 11 septembrie, CEC a prezentat Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene un proiect privind numărul de secții de vot peste hotare, în care și-a exprimat punctul de vedere fără a-l motiva, fără a-l consulta public, dar cel mai important până la finalizarea procedurii de înregistrare prealabilă. Declarații în acest sens au făcute de către șeful Misiunii Promo-LEX de observare a alegerilor prezidențiale, Pavel Postica, care a prezentat cel de-al doilea raport de monitorizare a scrutinului din 1 noiembrie, transmite IPN.
Pavel Postica a menționat că, pe 16 septembrie, s-a finalizat înregistrarea prealabilă a alegătorilor pentru votarea în secțiile care vor fi deschise peste hotare și în regiunea transnistreană. Numărul total al înregistrărilor, pentru perioada 2018-2020, la finalizarea procedurii a fost de 60 de mii, dintre care 35 de mii sunt înregistrări noi, făcute în 2020, în contextul alegerilor prezidențiale din 1 noiembrie. Cele mai multe solicitări de înregistrare prealabilă, pe parcursul anului, au vizat Italia – 12 067, Marea Britanie – 9 478, Germania – 6 423 și Federația Rusă – 6 202.
În proiectul remis Ministerului de Externe, CEC propune deschiderea peste hotare a 202 secții de votare. „Cifra de 202 secții de votare, dincolo de faptul că ar fi salutabilă, dacă am putea deschide, dar există probleme ce țin de faptul că resurse financiare bugetate sunt alocate doar pentru organizarea a 150 de secții de votare. Doi – CEC, în baza comunicării cu MAEIE, cunoaște detalii despre eventuale refuzuri din partea țărilor gazdă de a deschide pe teritoriul lor secții de vot. Din aceste considerente noi tratăm cu suspiciune și neîncredere această decizie preliminară a Comisiei Electorale Centrale cu referire la deschiderea acestor secții de votare”, a subliniat Pavel Postica.
Potrivit normei legale acesta este unul din cele trei criterii în baza cărora urmează să se constituie secțiile de votare. În opinia experților, adoptarea deciziei privind constituirea secțiilor de votare înainte de expirarea termenului legal și fără a ține cont de toate înregistrările prealabile poate duce la pierderea încrederii publicului față de acest procedeu, dar și trezi suspiciuni de politizare a deciziei.
Misiunea de observare a alegerilor pentru funcția de președinte al Republicii Moldova din 1 noiembrie este desfășurată de Asociația Promo-LEX cu suportul financiar al Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională prin Programul „Democrație, Transparență și Responsabilitate”, dar și cu sprijinul Departamentului Buna Guvernare al Fundației Soros Moldova.