După aprobarea în 1997 a Legii cu privire la publicitate, realitatea din Republica Moldova s-a schimbat, fapt de care a ținut cont un grup de experți care a elaborat un nou proiect, aflat acum în vizorul grupului parlamentar pentru îmbunătățirea legislației mass-media. Într-un interviu pentru portalul media-azi.md, expertul media Eugeniu Rîbca, unul din autorii proiectului, a spus că, în mod special, autorii au încercat să impună noi reglementări în domeniul publicității politice. Un capitol al legii ține de mesajele de interes public sau ceea ce acum este cunoscut sub denumirea de publicitate socială, transmite IPN.
Autorii propun instituirea unui mecanism privind intervenția statului în domeniul mesajelor de interes public, inclusiv prin finanțări. „Am prevăzut, de exemplu, crearea unui Consiliu de interes public, în care anumite organe ale statului urmează să-și delege reprezentanții, astfel încât activitatea acestuia să aibă ca și consecință un plan al difuzării mesajelor de interes public, anual sau multianual, pentru care să fie prevăzută și finanțarea de la bugetul de stat”, a menționat expertul media, subliniind că, fiind vorba de bani publici, mesajele de interes public urmează să fie difuzate în baza contractelor de achiziții publice.
Și în contextul publicității comerciale se impun modificări, în special ce țin de publicitatea comercială comparativă și publicitatea comercială înșelătoare. Proiectul, inițial elaborat la sfârșitul anului 2016 - începutul anului 2017, preia anumite reglementări europene în ceea ce privește publicitatea exterioară. La moment s-a impus instituirea acestora într-un capitol distinct dedicat mecanismului de autorizare a publicității exterioare.
„Anume acest capitol a stârnit mai multe dezbateri în ceea ce privește drepturile autorităților locale, pe de o parte, și drepturile difuzorilor de publicitate, pe de altă parte. Sigur, există aici și interese economice, dar este clar că avem nevoie de un mecanism foarte bine reglementat în ceea ce privește publicitatea stradală și anumite restricții care trebuie impuse astfel, încât să avem o piață ordonată a domeniului”, a adăugat Eugeniu Rîbca.
Un capitol distinct ține de auto-reglementarea în domeniul publicității, care, deocamdată, nu este o practică în Republica Moldova. În ceea ce privește controlul de stat și sancțiunile în domeniu, acest proiect de lege încearcă să stabilească organele de stat cu drept de a verifica respectarea legislației în domeniul publicității și, respectiv, competențele acestora. De asemenea, proiectul prevede reglementări în ceea ce privește transparența difuzorului de publicitate. Altfel spus, să se știe public cine sunt proprietarii, administratorii unui site, să știe cine sunt responsabilii pentru conținutul publicității difuzate.