Proiectului Legii cu privire la mediere, care este propus spre aprobare de către Ministerul Justiţiei, este unul binevenit, care corespunde standardelor internaţionale şi europene, însă trebuie îmbunătăţit esenţial pentru a fi eficient. Concluzia aparţine experţilor de la Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei. Proiectul de lege conţine carenţe de ordin conceptual, de ordin tehnico-legislativ, precum şi prevederi lacunare şi confuze.
Expertul Centrului, Viorel Pârvan, a spus într-o conferinţă de presă la IPN, că proiectul îşi propune să promoveze unui nou concept al medierii, îmbunătăţit şi fortificat, implementarea căruia va duce la stimularea acestei metode alternative de soluţionare a litigiilor. Potrivit acestuia, realizarea prevederilor proiectului va avea un impact pozitiv asupra populaţiei. Medierea poate fi folosită înainte de a se recurge la instanţa judecătorească. Proiectul prevede crearea Consiliului de Mediere, care va fi format din 9 membri.
Potrivit proiectului, şedinţele consiliului sunt deliberative în prezenţa a cel puţin 6 membri. Deci, în practică s-ar putea întâmpla când o decizie se va adopta doar cu 4 membri din cei 9 ai consiliului. „Considerăm că ar trebui de revizuit textul pentru ca deciziile consiliului să fie adoptate cel puţin de o majoritate calificată de voturi, adică 5 din 9, sau cel puţin de stabilit că pentru anumite decizii, cu un caracter mai important, va fi o altă majoritate”, a spus expertul.
Conform proiectului, consiliul este condus de un preşedinte, desemnat de Ministrul Justiţiei dintre membrii acestuia, pe o durată de 4 ani, fără posibilitatea de a prelungi mandatul. Pe durata mandatului, preşedintele poate fi revocat prin ordinul Ministrului Justiţiei, la propunerea a cel puţin 6 membri. „Este o ingerinţă în activitatea şi organizarea consiliului de mediere. Acesta este un organ independent şi colegial, în consecinţă, ar trebui singur să-şi aleagă preşedintele din membrii săi, care, ulterior, ar putea fi confirmat prin ordinul Ministrului Justiţiei”, a spus Viorel Pîrvan.
În proiect se prevede obligativitatea procedurii de mediere, ca o etapă prealabilă unui litigiu, în cazul în care părţile au încheiat o convenţie de mediere. Însă, recomandarea Consiliului Europei este ca această mediere să fie facultativă, şi nu obligatorie.
Potrivit expertului, adoptarea acestui proiect de lege impune operarea mai multor completări şi modificări într-un şir de acte normative.
Expertiza a fost realizată în cadrul implementării proiectului „Armonizarea legislaţiei cu standardele internaţionale în domeniul drepturilor omului”, susţinut financiar de Apărătorii Drepturilor Civile din Suedia.