Proiectul Codului educaţiei al Republicii Moldova, care vine să înlocuiască Legea învăţământului din 1995, a fost făcut public miercuri, 21 aprilie, de Ministerul Educaţiei. Ministrul Leonid Bujor spune că documentul nu este unul revoluţionar, acesta continuă demersurile de respectare a standardelor europene în sistemul de învăţământ al Republicii Moldova, transmite Info-Prim Neo. Proiectul Codului educaţiei prezintă o nouă abordare a doctrinei educaţionale. O noutate pentru sistemul de învăţământ este organizarea şcolilor de circumscripţie şi instituirea învăţământului vocaţional tehnic. O altă noutate este introducerea ciclului 3 de doctorat şi apariţia şcolilor doctorale, practică existentă în mai multe ţări europene. Se propune ca finanţarea învăţământului să constituie cel puţin 8% din PIB. De asemenea, se stabileşte o legătură dintre piaţa muncii şi sistemul universitar, conexiune care lipseşte în prezent. Ministrul educaţiei a spus că programa şcolară va fi perfecţionată, astfel încât copiii să nu fie supraobosiţi, dar şi numărul celor 17 discipline obligatorii să nu fie redus. Prezent la lansare, prim-ministrul Vlad Filat a spus că este important ca proiectul să fie analizat detaliat în cadrul dezbaterilor publice, astfel încât, după adoptare, să fie o claritate în domeniul educaţiei. Rectorul Academiei de Studii Economice din Moldova, Grigore Belostecinic, a spus că universităţile din Republica Moldova au nevoie de două lucruri – autonomie financiară şi mai mulţi bani. „Acest cod stimulează şi una şi alta. Universităţile, păstrându-şi statutul lor de instituţii non-profit, vor putea să desfăşoare unele activităţi de antreprenoriat, pentru a găsi noi surse de finanţare”, a spus rectorul. Expertul Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, Cornel Ciurea, a declarat pentru Info-Prim Neo că document propus pentru dezbateri are atât puncte forte, cât şi vulnerabile. „Codul reiese din necesitatea modernizării învăţământului. Este salutabilă finanţarea instituţiilor de învăţământ cu 8% din PIB, structurarea sistemului în conformitate cu cerinţele sistemului de la Bologna, organizarea sistemului universitar în 3 trepte”, spune Cornel Ciurea. În acelaşi timp expertul menţionează că noul Cod al educaţiei nu precizează care va fi raportul între finanţarea din sursele publice şi cele private. Altă nedumerire este legată de introducerea sistemului de învăţământ postsecundar, astfel încât apariţia liceelor profesionale vor umbri colegiile. Cornel Ciurea se declară sceptic când este vorba şi despre funcţionarea instituţiilor de învăţământ primar şi gimnazial de circumscripţie. După prezentarea proiectului Codului educaţiei, documentul va fi propus pentru dezbateri publice timp de 30 de zile. La acestea for participa directorilor de instituţii, rectori, profesori, părinţi, elevi, studenţi, societăţietatea civile.