Peste 400 de cadre didactice din țară participă la Forumul Național al Cadrelor Didactice. Aceștia discută despre inovații educaționale, oportunități și provocări, despre bunele practici din Republica Moldova și din alte țări, dar și despre cum pot fi acestea preluate și multiplicate, astfel ca fiecare copil din Republica Moldova să-și poată dezvolta potențialul și talentele, transmite IPN.
Prezentă la eveniment, președintele Maia Sandu, a apreciat implicarea profesorilor, menționând că rolul lor este foarte important – de a educa generațiile tinere care vor construi viitorul țării. Președinta a remarcat că îmbunătățirea calității educației este o sarcină prioritară pentru conducerea țării.
Maia Sandu a propus teme de reflecție pedagogilor, precum autoritatea profesională și morală a profesorului, atmosfera din școală, deoarece modul în care copiii se simt în școală poate fi definitoriu pentru evoluția lor sănătoasă. O altă temă este conținutul educațional livrat copiilor. Este important să fie consolidată capacitatea elevilor de a însuși științele fundamentale în școală. O temă mare este cum sunt tratate schimbările aduse de digitalizare și inteligența artificială, dar și rolul statului și al familiei în educarea copiilor, a mai spus Maia Sandu, în trecut ministru al educației.
Potrivit șefei statului, rolul profesorilor va fi foarte important în pregătirea comunităților pentru aderarea Moldovei la Uniunea Europeană, deoarece anume de la profesori vor învăța copiii despre schimbările prin care trece țara, despre avantajele integrării europene, dar și despre ceea ce este de făcut ca visul european al moldovenilor să devină realitate. Mai Sandu a mai spus că statul va continua să crească motivația pentru profesori, dar și exigențele pentru cei care vor să lucreze în instituțiile educaționale din țară. De asemenea, se va continua investirea în formarea pedagogilor.
Ambasadorul Statelor Unite ale Americii la Chișinău, Kent Logsdon, a declarat că SUA prin USAID, ajută școlile să implementeze digitalizarea și să ofere o mai bună experiență de învățare elevilor din Republica Moldova. Acum trei ani, 76% din profesorii din țară nu aplicau competențele informatice în clasă. În prezent același procentaj reprezintă pedagogii care au adoptat tehnologiile informaționale în predare. Clasa Viitorului lansată în 2019, cu un buget de 1,8 milioane de dolari, a fost extinsă pentru a include încă 61 de școli, ajungând la 123 de școli în toată țara în acest an.
Rectorul USM, Igor Șarov, a spus că investițiile care se fac în infrastructura educației și numărul de studenți sunt direct proporționale. Acesta a apreciat susținerea constantă a partenerilor de dezvoltare, spunând că investițiile lor s-au materializat prin creșterea studenților la specialitățile noi, precum game design sau new media. În opinia sa, dacă studenții aleg să rămână acasă, atunci asta înseamnă că există condiții adecvate studiului.
Psihologul Mircea Miclea, ex-ministru al educației și cercetării din România, a remarcat că o problemă fundamentală constă în ce predau profesorii. Modalitatea de a ajunge la validarea cunoștințelor este de a compara ceea ce ți se spune cu ceea ce știi de multă vreme și ai dovezi că ceea ce știi e adevărat. A învăța este o experiență care te ajută să te dezvolți.
Forumul Național al Cadrelor Didactice este organizat la inițiativa președintei Republicii Moldova Maia Sandu.