Numărul actelor necesare pentru a fi prezentate organului vamal la confirmarea valorii mărfurilor importate va fi redus de la 16 la 9 unităţi. Orice cerere de prezentare a unor acte suplimentare trebuie să fie justificată de către colaboratorul vamal responsabil de evaluare. Mai mult decât atât, vameşul nu va avea dreptul să modifice arbitrar lista de documente necesare pentru evaluare. În baza acestor simplificări, aprobate de Guvern, Serviciul Vamal va elabora un ghid al importatorilor, transmite IPN.
O altă decizie, aprobată de Guvern, prevede că agenţii economici vor avea posibilitatea să prezinte declaraţiile de import în mod electronic. Importatorul va interacţiona în regim online cu organul vamal şi alte autorităţi de control, ceea ce oferă posibilitatea de monitorizare şi supraveghere a întregului proces, excluderea unor abuzuri şi a cheltuielilor suportate pentru deplasările în teritoriu. Procedură mai prevede automatizarea altor tipuri de controale, precum cel veterinar şi fitosanitar.
Anual sunt depuse peste 300 de mii de declaraţii vamale de import. Potrivit estimărilor prealabile, ponderea declaraţiilor vamale procesate electronic va creşte treptat şi, deja anul viitor, va ajunge la circa 30%. Procedura nu este obligatorie, aşa că agentul economic va putea alege să depună declaraţia în format electronic sau pe hârtie.
Acum două săptămâni, Guvernul a aprobat procedura de declarare electronică a mărfurilor destinate pentru export.