Deși pe extern terenul de manevră al partidului de la guvernare se îngustează, în limitele politicii naționale, acesta încă se simte stăpânul situației, scrie politologul Dionis Cenușa într-un articol de analiză pentru Agenția IPN.
Partidul Democrat este determinat să scoată beneficii maxime din votul mixt, introdus în 2017, atât în circumscripțiile uninominale cât și pe liste de partid, accentuează politologul. Cu cât mai numeros va fi Partidul Democrat în legislativ, cu atât mai sigură va deveni participarea acestuia în actul guvernării, mai punctează Dionis Cenușa.
În timp ce sondajele ilustrează o popularitate redusă a Partidului Democratic comparativ cu alte partide, comentează politologul, Democrații exploatează resursele administrative și direcționează investițiile din asistență externă în scopuri vădit electorale.
Pe de o parte, Dionis Cenușa crede că, aceștia intenționează să accelereze ritmul de construcție a infrastructurii critice (drumuri, apeducte și canalizare) cu care să convingă potențialii votanți. Pe de altă parte, Partidul Democrat vrea să sporească loialitatea resurselor administrative la nivel local, prin majorarea practic dublă a salariilor angajaților administrației publice locale, explică politologul.
Aceste tendințe denotă faptul că viitorul politic al Democraților se va decide în teritoriu, unde unica competiție politică este din partea Socialiștilor, deocamdată loiali guvernării, subliniază Dionis Cenușă.
În opinia lui, problema majoră a Democraților este cum să asigure legitimitatea alegerilor parlamentare, astfel ca să evite proteste post-electorale, al cărui potențial de mobilizare să destabilizeze echilibrul fragil pe care aceștia încearcă să-l mențină.
Politologul crede că, pe de o parte, PDM nu vrea să renunțe la posibilitatea de a obține cât mai mulți deputați în legislativ. Pe de altă parte, orice performanță electorală bună poate servi ca motiv pentru declanșarea unor proteste majore, mai ales dacă reprezentanții diasporei vor planifică să revină în țara pentru a vota.
Sunt cel puțin două precedente de proteste recente pe care autoritățile nu le pot ignora, subliniază Dionis Cenușa.
În primul rând, este vorba despre protestele post-electorale de durată lungă din Armenia, soldate cu transferarea executivului în mâinile opoziției minoritare în Parlament. Al doilea precedent care ar putea îngrijora guvernarea este cel al protestelor anti-corupție din România, în care participarea diasporei a fost masivă.
Pe baza acestor exemple, guvernarea de la Chișinău înțelege că nici opoziția și nici alți actori (societatea civilă, diaspora) nu pot fi subestimați, concluzionează politologul.