Primarul Ion Ceban susține că în prezent Chișinău este orașul cu cel mai mic tarif pentru călătoriile în transportul public din toate țările civilizate. În toate timpurile majorarea tarifelor a fost o decizie nepopulară pentru politicieni. Însă își asumă decizia deoarece este singura soluție pentru dezvoltarea transportului public din Chișinău și pentru evitarea falimentării Parcului Urban de Autobuze (PUA) și a Regiei Transport Electric (RTEC), transmite IPN.
„Accentul îl punem pe călătorul fidel, care are de câștigat în urma ajustării tarifelor și aprobării pachetului social. În urma scumpirilor la carburanți, costul de subvenționare de către Primăria Chișinău a celor două parcuri de transport public se ridică de la 700 de milioane de lei la un miliard de lei și pune în pericol activitatea și dezvoltarea de mai departe a RTEC și PUA. Zilnic avem majorări la litrul de benzină și motorină cu 60 de bani, iar de la 17 lei în medie, azi am ajuns la 28,78 și, respectiv, 27,90 de lei litrul de benzină și motorină, 16,44 de lei – prețul la gaz. Prețul la energia electrică la fel s-a majorat”, a declarat edilul într-o conferință de presă.
Potrivit lui, timp de un an, au fost procurate și aduse la Chișinău 240 de unități de transport noi. Troleibuzele și autobuzele vechi practic au dispărut de pe străzile capitalei. În suburbii au fost repartizate pe rute autobuze noi, iar cele uzate au fost scoase de pe linie. Parcurile RTEC și PUA au fost reparate, modernizate și au fost create condiții pentru muncitori, atât la locul de muncă, cât și la cantine și vestiare. Fiind investite în acest sens circa 700 de milioane de lei.
„Am majorat salariile pentru angajați, deoarece erau mici și neatractive. Am instalat împreună cu partenerii și din bugetul municipal 358 de stații (de așteptare) noi în municipiul Chișinău. Conform proiectului de ajustare a prețurilor la realitățile zilelor noastre, recomandat de experți, se propune un pachet social amplu. Toți pensionarii – 200 de mii de persoane, vor călători gratuit. Până acum, doar un număr redus călătoreau gratuit, iar alt număr de persoane procurau cu reducere abonamentele. 40 de mii de copii și elevi până în clasa 5-a vor călători gratuit. Până acum, era vorba de copii până la 7 ani. În jur de 18 categorii de persoane, inclusiv cele vulnerabile, vor călători gratuit”, explică Ion Ceban.
Potrivit primarului, prețul propus de 6 lei va fi unicul atât pentru Chișinău, cât și suburbii. Cu abonamentul procurat se poate călători din suburbie în Chișinău și retur. Indiferent dacă se schimbă transportul de pe troleibuz sau autobuz, prețul și abonamentul va rămâne unic și neschimbat. „Cu abonament, dacă călătorești mai mult cu transportul public, indiferent cu troleibuzul sau autobuzul, prețul unei călătorii poate ajunge mai mic decât este azi, de doi lei. Persoana care călătorește cu abonamentul poate merge zilnic în orice unitate de transport fără a scoate din buzunar bani suplimentari, dacă decide să meargă cu troleibuzul sau autobuzul, în sectoarele capitalei sau suburbii”, a mai spus Ion Ceban.
Municipalitatea a propus un tarif de referință de 6 lei pentru călătoria cu transportul public în Chișinău. Prețul va fi mai mic în cazul abonamentelor. În cazul abonamentului pentru o lună, costul călătoriei se estimează la 3,9 lei, în cazul abonamentului pentru trei luni – 3,3 lei, iar dacă abonamentul este pentru jumătate de an, călătoria va costa 2,7 lei.