Primăriile nu sunt pregătite să implementeze auditul intern, crede directorul BCI
Administraţiile locale nu sunt pregătite să implementeze auditul intern începând cu 1 ianuarie 2009, aşa cum prevede legislaţia în domeniu. Această părere a fost expusă vineri, 12 decembrie, de mai mulţi participanţi la conferinţa internaţională „Auditul intern în administraţia publică locală: modele şi practici de implementare”, transmite Info-Prim Neo.
Potrivit directorului Business Consulting Institute (BCI), Mihai Roşcovan, organizarea acestui serviciu va dura câţiva ani, probabil până la finele mandatului edililor locali, „care, abia atunci, vor sesiza utilitatea auditului intern”.
„Menţinerea şi crearea auditului intern în administraţiile locale este un lucru costisitor, iar finanţe în bugetele locale nu sunt prevăzute”, asubliniat Mihai Roşcovan, precizând că auditul intern nu este o revizie a administraţiei, ci un mecanism de asistenţă în gestionarea eficientă a mijloacelor financiare, a patrimoniului local.
El a mai spus că în R. Moldova, în perioada 2006-2008, a fost implementat un program de testare a auditului intern în patru administraţii locale (Chişinău, Bălţi, Hânceşti şi Cahul) . În urma testărilor, s-a ajuns la concluzia că administraţiile locale nu sunt pregătite, în primării nu au fost organizate subdiviziuni pentru acest serviciu, dar nici auditori pregătiţi. Implementarea proiectului a fost o iniţiativă a BCI, în colaborare cu fundaţia PAUCI din Polonia, sprijinită financiar de Ministerul Afacerilor Externe din Polonia.
Şi specialiştii străini sunt de părere că R. Moldova mare are multe de făcut pentru a implementa în practică auditul intern.
Potrivit directorului departamentului Control şi Audit din cadrul Ministerului Finanţelor din Polonia, Agnieszka Giebel, R. Moldova se află la început de cale, iar cel mai important lucru de făcut este pregătirea specialiştilor pentru această funcţie. „Dacă ne referim la experienţa Poloniei în domeniul auditului intern, putem spune că R. Moldova ar putea şi ea implementa acest serviciu timp de 3-4 ani, însă pentru aceasta ar mai avea nevoie de pregătirea conducătorilor la nivelul administraţiilor publice locale”, a spus oficialul polonez.
Viceministrul Finanţelor al R. Moldova, Viorel Dandara a declarat că există posibilitatea creării unei structură centralizate de prestare a aditului intern, care va servi pentru acele administraţii publice locale în care activează un număr redus de angajaţi. „Nu putem vorbi de auditul intern propriu când este vorba de o primărie cu 2-3 lucrători, în cazul dat se va recurge la asistenţa din exterior”, a explicat viceministrul.
Nici specialiştii autohtoni, nici cei din străinătate, nu au au făcut estimări privind costul implementării în practică a serviciului de audit intern al primăriilor.
Conferinţa internaţională „Auditul intern în administraţia publică locală: modele şi practici de implementare” este organizată de Business Consulting Institute şi Fundaţia de Cooperare Polonia-Ucraina-PAUCI, Warsaw.