Limitarea accesului la informație, concentrarea și pozițiile dominante pe piața media, dar și monopolul pe piața de publicitate, fac ca presa din Republica Moldova să rămână la nivelul de subzistență. Adevărata presă nu se descurcă fără ajutorul donatorilor externi, iar jurnalismul ca profesie și produs nu se poate dezvolta. Aceeași factori au făcut ca Moldova să coboare zece poziții în acest an în Indicele Libertății Presei, clasându-se pe locul 91 din 180 de țări. Declarații în acest sens au fost făcute de Viorica Zaharia, președinta Consiliului de Presă din Moldova, în cadrul Forumului Mass-Media, transmite IPN.
Potrivit Vioricăi Zaharia, problema accesului la informație a fost abordată cu autoritățile statului. Dacă va exista un progres în acest sens, va fi putea fi observat în câteva luni, prin promovarea măsurilor de asigurare a accesului la datele guvernamentale, măsuri planificate și promise de Cancelaria de Stat. Pe lângă asta, atitudinea deschisă față de presă ar urma să fie transmisă tuturor funcționarilor de care depinde buna comunicare către media a informațiilor de interes public. Cât privește celelalte două probleme mari – concentrarea mass-media și piața de publicitate – încă se așteaptă schimbări majore, a spus președinta Consiliului de Presă.
„Asistăm chiar în aceste zile la unele redute mediatice, două dintre canaralele TV dintr-un grup mare de presă au renunțat la frecvențele naționale. Se confirmă astfel situația pe care ONG-urile de media au tot semnalat-o de ani de zile. Piața media este concentrată în mâinile unor grupuri de interese politice, care le-au finanțat cu bani mulți, inclusiv pentru că se aflau la guvernare”, a spus Viorica Zaharia. Potrivit președintei Consiliului de Presă, aici se cere ca autoritățile să dea dovadă de vigilență. Consiliul Audiovizualului are toate pârghiile pentru a asigura funcționarea corectă a posturilor TV, or unele din acestea și-au permis să sfideze Codul Audiovizualului și Codul deontologic, știind că există un CA care îi menajează.
Prezentă la eveniment, premierul Maia Sandu, consideră că situația presei din Republica Moldova este dramatică. Presa liberă duce, de ani de zile, o luptă crâncenă pentru supraviețuire, în condiții legislative și economice vitrege. Sursele de finanțare din publicitate sunt limitate artificial, prin înțelegeri de cartel și monopoluri impuse. Potrivit Maiei Sandu, închiderea unor instituții media afiliate politic nu înseamnă neapărat normalizarea pieței media din Moldova. „Asistăm astăzi la o redistribuie a sferelor de interese în domeniul media. Se întărește un alt holding afiliat politic socialiștilor. Accent TV a primit recent dreptul de a redifuza în țara noastră emisiunile celui mai popular post de televiziune din Rusia. Unde a slăbit un pol politic, caută să se întărească altul”, a declarat prim-ministra.
Potrivit premierului, Consiliul Audiovizualului în componența actuală e clar depășit de situație, iar deruta se vede în deciziile acestuia. Teleradio-Moldova are nevoie de o administrare mai bună, mai echilibrată și mai curajoasă, iar Consiliul Concurenței trebuie să vegheze asupra pieței publicității și să intervină atunci când disparitățile încurcă liberei competiții și dezvoltării echilibrate a sectorului media, a mai spus Maia Sandu.
Potrivit premierului, principalele obiective ale Guvernului în raport cu mass-media, țin de sprijinirea presei libere, crearea condițiilor pentru ca aceasta să poată exista fără ingerințe și să se poată dezvolta în Republica Moldova. „Colegii mei din Parlament au pregătit mai multe propuneri de modificări legislative menite să aducă claritate și responsabilitate în activitatea regulatorilor din media și concurență”, a declarat Maia Sandu.
Ambasadoarea Suediei în Republica Moldova, Anna Lyberg, a remarcat că asigurarea libertății de exprimare și independenței presei sunt angajamente din agenda de asociere Moldova-UE. „Vedem că s-au făcut pași importanți în acest sens de către Guvern”, a menționat Anna Lyberg. Potrivit ambasadoarei, chiar și așa, există necesitatea de a accelera adoptarea politicilor necesare pentru dezvoltarea presei. Noul Cod al Audiovizualului, care a intrat în vigoare, ar fi bine să fie aplicat. Ambasadoarea Suediei a mai spus că mass-media are un rol important în problema egalității de gen. Ea a apreciat eforturile pe care le fac jurnaliștii în acest sens.
Scott Hocklander, directorul misiunii USAID în Republica Moldova, a menționat că Statele Unite ale Americii susțin libertatea și pluralismul media în Moldova. Rolul presei trebuie înțeles pentru consolidarea unui cadru corect de protecție a mass-media. Directorul Misiunii USAID spune că Moldova, ca și alte țări, se confruntă cu dezinformarea, care erodează democrația, dar este important ca oamenii să aibă o gândire critică și să se informeze din mai multe surse de informație.
Forumul Mass-Media are loc în perioada 4-5 noiembrie.