Jurnaliştii trebuie să lupte cu stereotipurile de gen din societatea moldovenească şi să promoveze egalitatea între femei şi bărbaţi, iar aceste schimbări vor surveni treptat după un efort concertat al mass-media. Astfel de opinii au fost expuse în cadrul mesei rotunde cu genericul: „Egalitatea de gen şi mass-media: o provocare pentru Moldova”, organizate de Asociaţia Presei Independente, transmite IPN.
Vicepreşedinta Parlamentului, Liliana Palihovici, a spus la lansarea evenimentului că rolul mass-media este foarte important deoarece adoptarea legilor în Parlament nu duce automat la schimbarea percepţiei în societate, iar jurnaliştii, prin materialele lor, pot schimba mentalitatea, pot direcţiona oamenii spre combaterea şi eliminarea stereotipurilor legate de gen.
Signe Burgstaller, ambasadoarea Suediei în Moldova, a menţionat că ţara sa susţine eforturile Moldovei de a schimba percepţia în societatea privind egalitatea gender. Diplomata a spus că, potrivit cercetărilor, în presa moldovenească bărbaţii apar mai des ca experţi, iar femeile ca mame şi soţii, aceasta arată că mass-media mai are în faţă multe provocări, căci jurnaliştii deseori perpetuează stereotipurile în ceea ce ţine de rolul femeii.
Ingibjorg Solrun Gisladottir, directoarea regională pentru Europa şi Asia Centrală a UN Women, a spus că femeile sunt subreprezentate în toată lumea, iar stereotipurile privind rolul acestora duc inclusiv la violenţă domestică. În aceste condiţii, mass-media trebuie să devină un aliat în combaterea inegalităţii de gen.
Ministra muncii, protecţiei sociale şi familiei, Stela Grigoraş, a spus că egalitatea de gen înseamnă egalitatea de drepturi şi de oportunităţi, iar mass-media este forţa care poate promova această egalitate.
Directorul executiv al API, Petru Macovei, a concluzionat rezultatele programului de autoevaluare a 30 de instituţii media din ţară la capitolul respectării egalităţii de gen şi a menţionat că discrepanţa de prezentare a genurilor se păstrează, ponderea femeilor protagoniste în materialele de presă este de 18% sau de circa 2,5 ori mai mică decât cea a bărbaţilor. Totuşi, pe perioada desfăşurării proiectului, ponderea femeilor s-a majorat cu 7 puncte procentuale faţă de anul 2015, la fel s-a majorat şi ponderea de femei în materialele despre politică.
Agenţia de presă IPN este printre cele 30 de instituţii media care au participat la proiectul de autoevaluare. Instituţia înregistrează cea mai mare creştere a numărului de materiale cu femei protagoniste depăşind, către finalul proiectului, cu 170% indicatorul înregistrat la început.