Direcția generală educație, tineret și sport are în subordine 286 de instituții de învățământ general. Viceprimarul municipiului Chișinău, Angela Cutasevici, a menționat că majoritatea clădirilor sunt construite cu mulți ani în urmă și au nevoie de reparații. În funcție de gradul de uzură și necesitățile stringente, se stabilesc prioritățile și se decide volumul de alocații pentru lucrări. Dacă în cazul școlilor se intervine mai mult pe consolidarea rețelei existente, în cazul grădinițelor accentul se pune pe deschiderea instituțiilor noi.
Reparație și evaluare
Anul trecut au fost efectuate mai multe tipuri de lucrări, cum ar fi reparația capitală a acoperișurilor, reparația capitală a blocurilor sanitare, reparația blocurilor alimentare, reparația subsolurilor și a rețelelor de canalizare, înlocuirea apeductului și sistemelor de termificare, schimbarea tâmplăriei în vederea eficientizării energetice a acestor instituții. Volumul de mijloacele financiare prevăzute pentru reparația capitală a instituțiilor de învățământ municipale pentru anul 2024, conform proiectului de buget care este în proces de consultări publice, constituie 110 milioane de lei, dintre care peste 54 de milioane sunt pentru învățământ liceal, iar peste 36 de milioane de lei – pentru instituțiile de educație timpurie.
În anul 2022 și 2023 au fost făcute investiții semnificative, având în vedere realizarea proiectului de eficientizarea energetică a 18 instituții educaționale, implementat de către Primăria municipiului Chișinău, cu suportul Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare și al Băncii Europene de Investiții. Suplimentar, din bugetul municipal, în perioada ultimelor trei ani, s-a lucrat la circa 50 de instituții educaționale anume pe componenta eficiența energetică, dar permanent ca prioritate este și schimbarea de tâmplărie, care este primul pas de eficientizare energetică, după care vine și schimbarea corpurilor de iluminat, precizează Angela Cutasevici.
În scopul asigurării calității procesului educațional, anual, înainte de începerea anului școlar, se face o evaluare a nivelului de pregătire a instituțiilor sub mai multe aspecte, cum ar fi pregătirea medico-sanitară, se monitorizează corectitudinea elaborării documentelor didactice. Se verifică și autorizațiile de funcționare a blocurilor sanitare, antiincendiare și, dacă există anumite lacune, se intervine la înlăturarea acestora. Probleme majore care nu ar permite funcționarea instituției nu sunt identificate, a comunicat viceprimarul.
Înmatricularea copiilor
Angela Cutasevici precizează că se înregistrează o tendință de creștere constantă a numărului elevilor înmatriculați în clasa I în instituțiile din Chișinău. În conformitate cu planul de înmatriculare, în acest an a fost planificată înscrierea a 10 409 copii în clasa I. Până în acest moment sunt înmatriculați 8 685 de copii. Rămân 1395 de locuri vacante pentru cea de-a treia și ultima etapă de înmatriculare, din 20-30 august, unde vor fi examinate situațiile de excepție de către comisiile din instituțiile cu locuri disponibile. Prin comparație, în anul de studii 2023-2024, au fost planificate 10 406 locuri și au fost înmatriculați 11 101 copii. La întrebarea în ce măsură locurile disponibile acoperă cererile depuse de părinți, viceprimarul a răspuns că la nivel municipal acoperirea e de 100%.
Școlile din Chișinău cu un număr mare de copii înmatriculați au o anumită istorie, o cultură educațională sau o cultură instituțională deosebită. Uniforma la fel este un indicator al performanței și al preferinței părinților, precum și performanțe școlare la bacalaureat, cadre didactice cu grade superioare mai înalte, profiluri educaționale. Angela Cutasevici recomandă părinților să aleagă școala de lângă casă, pentru ca elevul să nu aibă stres sau să nu piardă multă vreme în timpul deplasării la instituția de învățământ. „Noi nu încurajăm concurența. Încurajăm lucrul în echipă, lucrul individualizat și abordarea de sprijin, metode de interacțiune cu copiii care stimulează fiecare elev reieșind din preferințele, interesul individual”, a spus viceprimarul.
Corpul profesoral
Deși se atestă o creștere a numărului de profesori angajați în instituții municipale de învățământ, se menține nevoia de completare a corpului didactic. La finele anului 2023-2024, erau 310 funcții vacante, din ele 186 în instituțiile de educație timpurie și 124 în instituțiile de învățământ primar secundar. Tinerii specialiști nu prea vin în școli, mai ales să predea discipline reale: fizica, chimia, biologia sau matematica, a spus viceprimarul. Cea mai mare problemă este îmbătrânirea corpului profesoral, vârstă medie a cadrelor didactice în municipiul este de 47-48 de ani. Problemă se va acutiza în cel mult cinci ani, pentru că numărul celor care se apropie de stagiul de muncă de 35 de ani este semnificativ (stagiul complet de cotizare pentru pensionare este de 24 de ani, n.r.).
Pentru anul de studii 2024-2025, DGETS a solicitat Ministerul Educației și Cercetării spre repartizare în instituțiile municipale 638 de cadre didactice. Problema lipsei de cadre se acoperă prin diferite metode. În Chișinău foarte multe cadre didactice fac norma didactică cu suprasarcină. În loc de 18 ore, lucrează 22 sau 23 de ore. Un impact pozitiv a avut și activitatea prin cumul extern a celor 787 de cadre didactice, care au locul de bază într-o anumită școală și lucrează în altă școală prin cumul.
În anul calendaristic 2024, în municipiul Chișinău sunt vacante mai multe posturi didactice și auxiliare din instituțiile de educație timpurie. Salariile mici și munca solicitantă nu prea încurajează angajarea. La momentul actual sunt vacante 205 unități de asistente de educator și dădace, 50 de unități de bucătar și bucătar auxiliar, 41 de unități de spălător de veselă.
Sprijinirea elevilor și profesorilor
Primăria municipiului Chișinău are o tradiție de a sprijini financiar familiile defavorizate din municipiul Chișinău ca să se pregătească pentru noul an școlar. Pentru fiecare copil care merge la școală se oferă un ajutor financiar unic de 700 de lei. Ajutorul se acordă în temeiul cererii depuse de părinți/tutore în instituția de învățământ, la care se anexează copia actului de identitate al solicitantului, certificatul despre componența familiei, adeverința de naștere a copilului, actul de confirmare a gradului de dizabilitate etc. În perioada anilor 2020-2024, numărul de beneficiari ai ajutorului material a fost unul constant, în jur de 8000 de copii. Pentru anul de studii 2024-2025, DGETS a înaintat Primăriei solicitarea de acordare a ajutorului material în I tranșă pentru 6118 elevi, a precizat viceprimarul.
Sprijinul acordat de municipalitate vizează nu doar elevii, ci și profesorii. Pe lângă diferite alocații, se oferă și oportunitatea de a participa gratuit la activități de formare profesională, de exemplu, de îmbunătățire a abilităților digitale. Printre cele mai recente evenimente organizate a fost elaborarea manualelor digitale interactive la fizică, la care au participat 126 de profesori. La masa rotundă „Implementarea tehnologiilor în realizarea funcției de cunoaștere a bibliotecii școlare” au participat 60 de bibliotecari din 58 de instituții de învățământ. Periodic sunt organizate formări și pe platforma Educație Online, care a devenit un suport și instrument foarte util atât pentru profesori, cât și pentru elevi.
Milena Macarciuc, IPN