Practici de coluziune în procesul de achiziţii publice pentru sistemul educaţional

În procesul de achiziţii publice pentru sistemul educaţional din municipiul Chişinău, şi anume în cazul procurărilor de servicii de alimentaţie, se atestă o divizare clară a cotelor de piaţă între principalii jucători, aproape exclusiv, companii publice. Analiza dosarelor de achiziţii arată că aceste companii pregătesc ofertele lor cu anumite erori simple pentru a fi descalificate, iar ca rezultat are loc o coordonare şi mimare a competiţiei între ele. La aceste concluzii au ajuns experţii Centrului Analitic Independent Expert-Grup, care au realizat un raport de evaluare a achiziţiilor publice în educaţie în perioada anilor 2012-2016, transmite IPN.

În ceea ce ţine de procurarea de alimente, deşi nivelul de concentrare depistat este mai mic decât în cazul achiziţionării de lucrări, sunt elemente de coluziune în cazul achiziţiilor desfăşurate de către Direcţia educaţie a sectorului Buiucani. Un risc de corupţie identificat este transmiterea invitaţiilor de participare unor companii recent înregistrate, care ulterior şi câştigă o parte din volumul contractelor.

În cadrul analizei achiziţiilor lucrărilor de reparaţii a fost identificat un grup de  zece companii cu anumite legături între ele (fondatori comuni sau adresă juridică comună) care câştigă un procent semnificativ din numărul contractelor de lucrări de reparaţie. Ele au participat în comun la rundele de achiziţii, în care se văd clar elemente de mimare a competiţiei între ele (depunerea ofertelor fictive, refuzul contractului câştigat în favoarea companiei înrudite etc.). De asemenea, monitorizarea directă şi analiza dosarelor de achiziţii publice a scos în evidenţă coordonarea între mai multe grupuri de companii înrudite, deci o împărţire vădită a pieţei, riscul de coluziune la acest capitol fiind considerat unul major.

În calitate de soluţii pentru a asigura transparenţa achiziţiilor publice în educaţie, experţii recomandă o abordare sistemică şi consecventă a subiectului, nu doar la nivel local, dar şi la naţional. La fel, este vorba despre modernizarea şi restructurarea sistemelor informaţionale existente în domeniu, utilizarea instrumentarului de analiză a achiziţiilor publice în baza unor indicatori de risc, dar şi reformarea procesului de monitorizare.

Prezentă la evenimentul de lansare a raportului, şefa Direcţiei municipale educaţie, tineret şi sport, Tatiana-Nagnibeda-Tverdohleb, a declarat că domeniul achiziţiilor publice este unul complex şi direcţia de una singură nu poate reuşi. În opinia sa, pentru a îmbunătăţi aspectele din acest domeniu e nevoie de implicarea mai multor actori –  din alimentaţie, asistenţă socială etc. În acest sens, e necesară implicarea anumitor organe sau structuri speciale care s-ar ocupa de achiziţii, reparaţii, separat de direcţie, iar direcţie să asigure procesul educaţional. Potrivit ei, în prezent DGETS deţine de prea multe responsabilităţi, iar ca rezultat apar nerealizări. Şefa Direcţiei a mai spus că se va ţine cont de recomandările experţilor pentru ca acest domeniu să se îmbunătăţească.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.