Portalurile online care reflectă campania electorală prezintă selectiv informaţiile şi admit un limbaj discriminatoriu la adresa concurenţilor electorali – arată un prim raport de monitorizare realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent.
Pe perioada monitorizării, portalul www.pan.md a prezentat selectiv concurenţii electorali, în special fiind promovate, prin prezentarea aproape exclusivă în context pozitiv, două formaţiuini politice: Partidul Nostru şi Partidul Socialiştilor. Totodată, principalii oponenţi ai acestor partide sunt prezentaţi, de regulă, în lumină proastă. Materiale critice au fost publicate deseori despre Partidul Democrat şi exponenţii acestuia. În raport cu Partidul Comuniştilor, site-ul are o atitudine editorială diferită, de cele mai multe ori această formaţiune fiind prezentată neutru, uneori negativ, dar şi în context pozitiv.
Expertul în mass-media Petru Macovei a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă la IPN, că per ansamblu, politica editorială a site-ului nu este imparţială, iar unele ştiri publicate în perioada de raport au fost părtinitoare prin titlurile selectate şi unghiurile de abordare. Majoritatea ştirilor au fost documentate dintr-o singură sursă sau din câteva surse care se află „de aceeaşi parte a baricadei”, fiind astfel dezechilibrate. Nici principiul echilibrului de gen nu a fost respectat. Totodată, de cele mai multe ori limbajul autorilor articolelor de pe www.pan.md se înscrie în normele deontologice, însă au fost înregistrate mai multe cazuri de utilizare a unor expresii ofensatoare la adresa unor protagonişti, iar în unele cazuri au fost incluşi în limbajul jurnalistic şi termeni discriminatorii.
În majoritatea ştirilor plasate pe portalul www.publika.md a fost respectat principiul imparţialităţii jurnalistice. Totodată, frecvenţa publicării unor materiale care scot în evidenţă conducerea Partidului Democrat, acţiunile şi planurile candidaţilor acestui partid, demonstrează că politica editorială este orientată spre promovarea intensă a unui concurent electoral, ceea ce contravine principiului reflectării obiective a realităţii. Ştirile care au vizat o situaţie de conflict au fost, în general, echilibrate, deşi au existat şi câteva cazuri când echilibrul surselor nu a fost asigurat, fiind încălcat principiul corectitudinii.
Mai mult de o treime din articolele publicate pe wwww.timpul.md au abordat un subiect de conflict sau au inclus unele acuzaţii la adresa candidaţilor şi concurenţilor electorali. Două formaţiuni politice, Partidul Comuniştilor şi Partidul Socialiştilor, au fost criticate frecvent, în timp de Partidul Liberal şi candidatul acestuia, Dorin Chirtoacă, sunt favorizaţi. Jumătate din textele care au relatat despre o situaţie de conflict au fost mai mult sau mai puţin echilibrate, celelalte însă au prezentat o singură parte.
Portalul www.unimedia.md, în opinia expertului, a avut cel mai divers spectru de ştiri publicate, respectând în linii generale normele de imparţialitate şi obiectivitate. De cele mai multe ori, candidaţii şi partidele politice au fost mediatizaţi în context neutru, totodată portalul a înregistrat cel mai bun indicator dintre site-urile monitorizate în ce priveşte poziţia jurnalistului în articole. Mai puţin de jumătate din textele care au relatat despre o situaţie de conflict au fost relativ echilibrate editorial, prezentând ambele părţi.
Potrivit raportului, www.omg.md s-a implicat activ în reflectarea campaniei electorale. Subiectele au vizat, preponderent, critica activităţii actualului primar general al municipiului Chişinău, intenţiile electorale şi înregistrarea candidaţilor la funcţia de primar, în principal pentru municipiile Chişinău şi Bălţi, dar şi pentru unele localităţi din UTA Găgăuzia, din partea formaţiunilor politice Partidul Nostru şi Casa noastră – Moldova (Blocul Roşu); mediatizarea acţiunilor omului de afaceri şi politicianului Renato Usatîi.
Petru Macovei a notat că unghiul de abordare a temelor, frecvenţa prezentării unor concurenţi electorali exclusiv în lumină pozitivă, iar a altora doar în lumină proastă indică asupra faptului că politica editorială a portalul nu este îndreptată spre informarea complexă despre campania electorală, ci spre promovarea unor concurenţi electorali şi discreditarea altora. Fiecare a treia ştire publicată în perioada de raport a fost părtinitoare, iar majoritatea celorlalte au prezentat o singură opinie/poziţie.
Prima etapă de monitorizare a fost realizat în perioada 1-14 mai.