Peste 40% din produsele jurnalistice, publicate de 12 portaluri monitorizate, au abordat subiecte legate de politic. La o distanță semnificativă s-au plasat numeric aspectele ce vizează procesul electoral, aproximativ 16% din totalul materialelor axându-se pe ele. Celelalte tematici, cum ar fi problemele sociale, activitatea administrației publice locale, economia, relațiile externe, sănătatea sau educația, au fost abordate mai rar în context electoral direct sau indirect de cele 12 instituții media online. Sunt constatări din al patrulea raport de monitorizare a presei online în perioada și campania electorală pentru alegerile prezidențiale, realizat de Asociația Presei Independente în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte.
„Dacă e să ne referim la tematică, cele mai des întâlnite subiecte au fost legate de politic. La o distanță semnificativă sunt subiectele care țin de procesul electoral. Și aici, probabil, ar trebui să ni se aprindă primul beculeț, pentru că, după cum vedem, și în perioadele precedente, am remarcat același lucru, site-urile preferă să discute foarte mult, detaliat, în multe materiale și pe un spațiu foarte mare, despre declarațiile politicienilor, reacțiile la aceste declarații și mai puțin acordă atenție procesului electoral propriu-zis. Adică activității Comisiei Electorale Centrale, drepturilor electorale ale oamenilor. Și aici este o problemă, pentru că portalurile în această ordine de idei, de fapt, nu răspund interesului public. Oamenii nu pot să afle de pe multe din aceste portaluri cum își pot exercita dreptul la vot și alte detalii ce țin de procesul electoral”, a declarat directorul executiv API, Petru Macovei, într-o conferință de presă la IPN.
Directorul API a făcut referire și la publicitatea mascată. Potrivit lui, unii candidați la fotoliul de președinte nu-și declară cheltuielile pe care le fac pentru promovarea în presa online. Și raportul denotă că multe portaluri, din cele monitorizate, publică materiale electorale cap coadă. Unele chiar conțin sloganul electoral al candidatului Igor Dodon, iar altele au apeluri de a-l vota, ceea ce reprezintă agitație electorală.
Petru Macovei este convins că multe din aceste materiale sunt plătite, însă candidatul nu declară aceste cheltuieli. Directorul API spune că foarte puține sunt articolele marcate ca publicitate electorală.
Secretara Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte, Elena Prohnițchi, a menționat că analiza rapoartelor financiare arată că pe primul loc la cheltuieli pentru mijloacele de informare electronice este candidatul PPPN, Renato Usatîi. Or, rapoartele de monitorizare ale API denotă că masiv este favorizat candidatul independent Igor Dodon, susținut de PSRM. Dar potrivit rapoartelor financiare prezentate la Comisia Electorală Centrală, Dodon se situează abia pe locul patru după volumul de cheltuieli. Andrei Năstase (Platforma DA) este pe locul doi, iar Maia Sandu (PAS) – pe locul trei.