Cît de urgentă e starea de urgență impusă la 1 aprilie? Care-i logica diverselor măsuri de siguranță? Moldovenii nu prea respectă aceste restricții, iar moderatorii episodului 6 al podcastului „Asta-i situația!” – Victoria Coroban și Eugen Muravschi – caută răspunsuri de la Ala Tocarciuc, expertă internațională în sănătate publică, și Vadim Pistrinciuc, sociolog, fost deputat, ex-viceministru al muncii și protecției sociale. La fel, Irina Frunză, membră a diasporei, ne povestește de ce în Irlanda lucrurile stau altfel, notează IPN.
Oficial sîntem în stare de urgență, în varianta cea mai „hardcore” din punct de vedere al legislației. Dar cît de justificată e ea, avînd în vedere că multe din restricții au fost deja anulate?
„Din punct punct de vedere medical, starea de urgență ar fi trebuit introdusă încă în februarie”, spune Ala Tocarciuc. În opinia expertei, introducerea stării de urgență a accelerat „coborîrea de pe acest munte”, cel al numărului de infectări.
Dar. Înainte de „starea de urgență” de acum, noi am avut „stare de urgență în sănătate” și multă lume se întreabă dacă măsurile luate în cadrul stării generale de urgență – închiderea școlilor, reducerea programului localurilor și magazinelor – se puteau lua și în starea de urgență în sănătate.
„Presupun că da (...) Dar iarăși, am văzut mai multe comunicări pe partea economică. Deci, am înțeles că această stare excepțională a (...) avut și dimensiunea economică – să ofere guvernului niște împuterniciri și drepturi pe care ei nu le-ar fi avut fără această stare”, spune Ala Tocarciuc.
Nedumerirea multora e că pînă acum Guvernul a luat doar măsuri pe care le putea lua oricum, și fără stare de urgență.
Explică Vadim Pistrinciuc: „Ce înseamnă stare de urgență? Este ca o stare de război și Guvernul are competențe lărgite, are dreptul să aprobe legi în afara procedurii parlamentare. Întrebarea mea e – care din măsurile de pînă acum cad sub această incidență? Vă spun. Niciuna.” Potrivit lui, ar fi fost altă treabă dacă Guvernul și-ar fi folosit competențele lărgite, bunăoară, pentru a redirecționa achizițiile neesențiale înspre lupta cu pandemia sau procurări de vaccinuri. „Dar așa (...) Este o decizie eminamente politică”.
Pînă și Igor Dodon a recunoscut că starea de urgență e legată de disputele politice dintre Parlament și Președinție. Mai apoi, și prim-ministrul interimar Aureliu Ciocoi a declarat că deputații folosesc starea de urgență în scopuri politice.
Podcastul integral poate fi ascultat online. Proiectul este finanțat din sursele grantului oferit de Fundația Soros Moldova din Fondul de Rezervă „Phase II COVID-19 response” pentru susținerea Republicii Moldova în combaterea răspândirii coronavirusului de tip nou.