Reprezentanții Partidului Platforma Demnitate și Adevăr susțin că a reduce reforma universităților aproape în exclusivitate la optimizări și absorbții reprezintă o abordare simplistă și lipsită de viziune. Potrivit lor, argumentul principal invocat de Ministerul Educației și Cercetării se rezumă la faptul că sunt prea puțini studenți și prea multe universități. Însă, Ministerul doar constată această problemă, dar nu vine cu vreo strategie de creștere a numărului acestora, transmite IPN.
„În viziunea Platformei DA, această poziție fatalistă este inacceptabilă. Or, Ministerul ar trebui să trateze reforma nu doar prin adaptarea sistemului la noua realitate demografică, ci prin eliminarea cauzelor, care au dus la această realitate dramatică. Dacă facem un exercițiu de sinceritate, atunci vom recunoaște cauza fundamentală, care constă în faptul că declinul numărului studenților este legat, în primul rând, de calitatea slabă a învățământului superior. Iar politicile și reformele ar trebui să țintească elaborarea unor mecanisme viabile care să asigure a calității”, a declarat președintele formațiunii, Dinu Plîngău, într-o conferință de presă.
Dinu Plîngău susține că modalitatea propusă pentru optimizarea sistemului universitar generează unele riscuri, care nu vor putea fi gestionate de către Ministerul Educației și Cercetării. Astfel, odată cu reorganizarea prin fuziune (absorbție) a unor instituții din domeniile educației, cercetării și inovării, drepturile și obligațiile persoanelor juridice absorbite trec integral la persoana juridică, care este ”beneficiara” reorganizării. Ca rezultat, toate deciziile legate de personal, strategia de dezvoltare, vor fi la discreția absolută a instituțiilor care au absorbit.
„În ceea ce privește subiectul patrimoniului instituțiilor absorbite, riscurile sunt evidente, existând și o experiență negativă în anii de după Independență. Privatizări dubioase ale căminelor și construcția în locul lor a blocurilor de locuit, înstrăinarea spațiilor de studii, înstrăinarea terenurilor de către grupuri de interese etc. În multe cazuri, aceste abuzuri erau comise cu complicitatea managerilor instituțiilor de învățământ. Luând în calcul această experiență, comisiile de reorganizare și de transmitere a bunurilor ar trebui să aibă un rol foarte important. Pentru a evita orice abuzuri, este necesar ca Ministerul să elaboreze și să aplice strategii de eficientizare a valorificării infrastructurii și să-și asume pe deplin responsabilitatea pentru acest proces”, afirmă liderul Platformei DA.
În viziunea formațiunii, o reformă trebuie să fie consistentă și vizionară, să țintească rezolvarea cauzelor, nu doar adaptarea la consecințe demografice. „De asemenea, o reformă veritabilă nu trebuie să afecteze anumite domenii – agricultură, sport – și să favorizeze altele, ci să armonizeze interesele diferitor sectoare. O veritabilă reformă trebuie să pună accent pe creșterea calității studiilor, investiții în cadrele didactice, consolidarea marketingului educațional și internaționalizarea sistemului de învățământ superior, și nu în ultimul rând eliminarea corupției din sistem”, a mai spus Dinu Plîngău.