Economistul Centrului analitic Expert-Grup, Sergiu Gaibu, consideră că decizia cu privire la acordarea plăcuțelor de înmatriculare neutre este, de fapt, o victorie cu conotație juridică în ceea ce privește recunoașterea suveranității regiunii transnistrene. Într-un interviu pentru Radio Europa Liberă, expertul a menționat că este vorba despre un prim caz de recunoaștere a regimului de import independent, cu acordarea accesului de circulație internațională, fără practic a ceda orice alt punct din partea lor. În opinia sa, indiscutabil, următoarele tendințe ale acestui regim sunt ca să-și obțină o independență sau suveranitate în ceea ce privește telecomunicațiile și fluxurile financiare, transmite IPN.
„Regimul de la Tiraspol a anunțat cu fast lucrul acesta, a făcut o serie de evenimente publice și a anunțat ca victorie mare cetățenii sau persoanele care sunt domiciliate – și asta este important – fiindcă nu este vorba doar de cetățeni, ci și de persoanele domiciliate în mod permanent în regiunea transnistreană în bază de pașapoarte străine, care de asemenea au dreptul să beneficieze de această facilitate. Deci, am putea include aici și persoane care nu au cetățenia Republicii Moldova, dar care domiciliază în mod permanent pe teritoriul acestei unități administrative. Este clar despre cine este vorba. Deci, este vorba despre forțele militare sau persoane care au activat în acest domeniu și sunt domiciliate în continuare pe teritoriul Transnistriei”, a menționat Sergiu Gaibu.
Potrivit lui, de pierdut au, evident, cetățenii de bună-credință din partea dreaptă a Nistrului, care achită taxele de import. Expertul susține că, de fapt, este recunoscut indirect și un regim vamal diferit de cel al Chișinăului oficial, ceea ce este absolut straniu, fiindcă nici țările federative nu au astfel de regimuri.
Întrebat de ce autoritățile de la Chișinău au acceptat o astfel de formulă în condițiile în care există un șir de probleme, Sergiu Gaibu menționează că, din păcate, asistăm mai curând la niște relații afaceriste. „Noi cunoaștem cu toții că există o serie de scheme care funcționează perfect, nu fără implicarea Chișinăului, cum ar fi cea de procurare de energie electrică produsă pe gazul rusesc și pentru care se acumulează datorii enorme. E vorba deja de șapte miliarde de dolari; de asemenea se cunoaște că există o serie de fluxuri de contrabandă care circulă prin Transnistria, deci, din păcate, este vorba mai curând de o axă Chișinău-Tiraspol-Moscova, care gestionează relațiile respective, beneficiază de pe existența acestui teritoriu nerecunoscut și, din păcate, chiar cazul cu plăcuțele de înmatriculare indică destul de clar că mai curând nu interesele cetățenilor din partea dreaptă a Nistrului sunt respectate în astfel de decizii”, a mai spus economistul.
Începând cu 1 septembrie, proprietarii de mijloace de transport domiciliați în regiunea transnistreană pot solicita numere de înmatriculare neutre, care le permite circulația în traficul rutier internațional.