Piotr Guțul: Există o Lege privind protecția consumatorului, doar că statul o ignoră

Piotr Guțul, președintele Asociației Republicane Obștești „Protecția Consumatorului”, activă de mai bine de 15 ani, felicită cetățenii cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor. Liderul asociației regretă că în Republica Moldova, deși există o lege organică cu privire la protecția consumatorilor, statul nu o respectă. Subiectul a fost abordat în cadrul unei conferințe de presă la IPN.

Piotr Guțul menționează că în 2009, când Mihai Ghimpu îndeplinea funcția de președinte interimar al țării, a anulat sancțiunile penale pentru nerespectarea legii cu privire la protecția consumatorilor. Asociația „Protecția Consumatorului” a adresat multiple sesizări conducerii de vârf a țării, dar nu a primit răspuns la ele. În 2021 s-a adresat Ministerul Justiției, dar a primit răspuns că subiectul semnalat nu ține de aria de competență a instituției.

Asociația a pregătit și un proiect de lege cu privire la protecția consumatorilor, pe care l-a remis Parlamentului anul trecut, dar i s-a răspuns că nu are dreptul de inițiativă legislativă.

„Stimați deputați, dumneavoastră nu sunteți deputații poporului, ci dușmanii poporului”, a declarat Piotr Guțul.

El a acuzat și faptul că întreprinderea Termoelectrica, furnizor de energie termică, refuză să respecte legea în vigoare și să încheie contracte directe cu consumatorii. Astăzi contoarele instalate la branșamentul blocurilor înregistrează volumul de energie consumat de către întreaga clădire. Furnizorul însă nu monitorizează procesul pe interior și nu verifică dacă energia termică este repartizată echitabil în toate apartamentele și dacă se asigură confortul termic reglementat.

O locuitoare de pe strada Zelinski din capitală, membră a Asociației, a confirmat că la unele etaje din blocul în care stă  este cald, iar la altele foarte frig. Deși au fost sesizate toate organele competente și chiar s-au făcut unele verificări, problema a rămas nesoluționată. Oamenii sunt nevoiți să înghețe în casă, chiar dacă își plătesc cu responsabilitate facturile. Iar când se îmbolnăvesc și au nevoie bani pentru medicamente, nimănui nu-i pasă.

O altă pensionară a acuzat că se confruntă cu aceeași problemă încă din 1986. Împreună cu vecinii au scris scrisori pe la diferite instanțe, dar fără vreun rost. Dacă ar avea bani, ar renunța la termificarea centralizată în favoarea unui sistem autonom de încălzire. Dar nu-i are. Dacă fiecare consumator ar avea contract direct cu furnizorul, ultimul s-ar îngriji de calitatea serviciului prestat. Pentru aceasta ar trebui să fie aplicată legea, să fie sancționați cei care încalcă legislația cu privire la protecția consumatorilor.

Asociația Republicană  „Protecția Consumatorului” pregătește o cerere de chemare în judecată pe numele unor demnitari de rang înalt pentru nerespectarea drepturilor consumatorilor.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.

IPN LIVE