Piața UE este principala destinație pentru produsele din Moldova, analiză

Piața europeană este principala destinație pentru produsele din Republica Moldova. În perioada 2006-2014, ponderea UE în exportul de mărfuri a variat în jurul cotei de 50%, iar după crearea Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător cu UE, cota exportului pe piața UE s-a majorat de la 61,9% în 2015 la 68,8% în 2018.

Economistul Centrului Analitic Independent „Expert-Grup”, Alexandru Fală, menționează într-o analiză privind rolul UE în stimularea exporturilor moldovenești că, între 2000 și 2018, valoarea exporturilor a crescut de la 165,3 milioane de dolari la 1,86 miliarde de dolari.

Cât privește exporturile către CSI, după embargoul din 2006, livrările pe această piață s-au relansat și în 2012 au depășit 928 de milioane de dolari. Însă, din 2013, după interdicțiile aplicate la exportul de vinuri, apoi în 2014 – introducerea tarifelor vamale și interzicerea exportului fructelor și produselor din carne, se înregistrează o reducere continuă a exportului spre această regiune. În 2018 din totalul exportului de bunuri, livrările spre CSI au reprezentat 15,4%, iar cota altor țări a fost de 15,8%.

Alexandru Fală reiterează importanța strategică a implementării plenare a prevederilor Acordului de Asociere cu UE în vederea valorificării oportunităților Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător cu UE.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.