Peste 80% din drumurile capitalei necesită reparaţii

Mai mult de 80 la sută din drumurile capitalei sunt într-o stare deplorabilă şi necesită reparaţii capitale. De această părere sunt autorii studiului „Industria infrastructurii rutiere din municipiul Chişinău”, elaborat de Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul” şi prezentat joi, 5 iunie, într-o conferinţă de presă, transmite Info Prim Neo. O altă problemă majoră a reţelei rutiere municipale este, potrivit autorilor studiului, finanţarea insuficientă a lucrărilor de reparaţie şi întreţinere a drumurilor din capitală. Astfel suma alocată pentru reparaţia şi întreţinerea drumurilor în 2008 constituie 45 de mln de lei, sau de circa 5,5 ori mai puţin decât ar fi necesar. „Mai mult, la moment nu există o planificare clară după care ar putea fi executate lucrări de infrastructură rutieră, iar elaborarea unei strategii în domeniu ar putea însemna pentru municipiul Chişinău un buget de circa 100 mln de dolari anual”, susţine autorul studiului, Mihai Bologan, expert IDIS. Acest fapt, în opinia lui Bologan, ar permite definitivarea unui şir de măsuri, printre care: reparaţia capitală a drumurilor existente, îmbunătăţirea infrastructurii rutiere şi chiar adăugarea de noi benzi pe principalele artere ale capitalei. Situaţia este alarmantă şi din considerentul că numărul de maşini care circulă zilnic pe străzile capitalei a crescut în progresie aritmetică în ultimii ani, cu 7000-8000 de autoturisme anual. Şi asta în condiţiile în care drumurile practic au rămas aceleaşi, nefiind majorată nici capacitatea totală a acestora, nici îmbunătaţită calitatea lor. Expertul IDIS a pus la îndoială practica autorităţilor locale, devenită deja o tradiţie, de plombare a gropilor. Mihai Bologan a subliniat că aceasta nu trebuie privită ca o soluţie definitivă, ci doar una de moment, pentru evitarea accidentelor rutiere. Expertul a sugerat Primăriei Chişinău să examineze o eventuală privatizare a ÎM „ExDrupo” şi „Edilitate” SA, acuzându-le că nu activează la randament maxim. În replică, şeful Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie (DGTPCC), Veaceslav Ţărnă, a menţionat că în lipsa banilor, plombarea gropilor rămâne unica soluţie pentru a aduce străzile din Chişinău într-o stare cât de cât stisfăcătoare, procedură folosită şi de ţările europene. „Nici un om care are o carie la un dinte nu şi-a schimbat în totalitate dantura”, a spus Ţărnă. Răspunzând la declaraţiile experţilor IDIS, şi inginerul-şef al SA „Edilitate”, Anatolii Pozdneacov, a menţionat lipsa finanţării suficiente şi a investiţiilor străine, fapt ce pune în dificultate agenţii economici din domeniu. „Un volum mai mare de lucru, tehnica performantă şi materialele de calitate înaltă ne-ar permite să lucrăm la randament maxim şi să vorbim de o dezvoltare a sectorului”, a opinat Pozdneacov. Studiul defineşte şi oferă şi un şir de recomandări în domeniul construcţiilor drumurilor din capitală, printre care estimarea sumelor necesare pentru reparaţii de două ori pe an, reparaţiile capitale în loc de cele „cosmetice”, elaborarea unei planificări strategice, autonomia Fondului Rutier şi elaborarea de proiecte investiţionale atractive. Studiul „Industria infrastructurii rutiere din municipiul Chişinău” este al patrulea la număr şi face parte din seria „Politici Publice” a Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale „Viitorul”, notează Info Prim Neo.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.